شرح خطبه همّام/ نیکوکاران خائف
درسنامه شماره 14

شرح خطبه همّام/ نیکوکاران خائف

اهل بیت علیهم السّلام که نگین آفرینش و اشرف مخلوقات خدای متعال و صاحب مقام عصمت کبری الهی هستند، نه تنها در جایگاه ابرار بلکه درتمامی مقامات الهی، مصداق اکمل و اتمّ هر مقام بوده و ابرارِ عالم به یُمن توجّهات ایشان و تحت آموزش و پرورش آن بزرگواران، در مقام ابرار قرار می گیرند.
شرح خطبه همّام/ عالمان روز
درسنامه شماره 13

شرح خطبه همّام/ عالمان روز

آری ایشان در دل شب با خدای خود به دور از چشم همه و فارغ از اشتغالات و همهمه های روزانه، به مناجات می پردازند و در طول روز با رعایت حلم و بردباری، عالمان و دانشمندان اجتماع هستند.
شرح خطبه همّام/ حلم و بردباری
درسنامه شماره 12

شرح خطبه همّام/ حلم و بردباری

قرآن مجيد حلم را از صفات خدای متعال دانسته و ازانبیاءِ خدا به عنوان انسان ‏هايى حليم ياد می کند و همه این ها برای آن است كه انسان از پروردگار خویش و اولیاء او درس بردباری آموخته و بدین واسطه خود را متخلّق به اخلاق الهی گرداند.
شرح خطبه همّام/ تأثیر قرآن بر جان اهل تقوا
درسنامه شماره 11

شرح خطبه همّام/ تأثیر قرآن بر جان اهل تقوا

خدای متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلاَّ خَساراً». و از قرآن، آن چه شفا و رحمت است براى مؤمنان، نازل مى ‏كنيم؛ و ستمگران را جز خسران (و زيان) نمى ‏افزايد.
شرح خطبه همّام/ اهل تقوا و قرآن
درسنامه شماره 10

شرح خطبه همّام/ اهل تقوا و قرآن

مولای متّقیان امیر مؤمنان علی علیه السّلام درباره قرآن کریم می فرماید: قرآن ظاهری نیکو و به شگفتی آورنده و باطنی عمیق دارد، عجائب قرآن از بین نمی رود و دور دست های (علوم دست نیافته و رموز کشف نشده) آن پایان نمی یابد و تاریکی ها از میان نمی رود مگر به وسیله قرآن.
شرح خطبه همّام/ خواری دنیا در برابر اهل تقوا
درسنامه شماره 9

شرح خطبه همّام/ خواری دنیا در برابر اهل تقوا

سنّت خدای متعال بر این امر استوار است که دنیا در خدمت کسانی باشد که از او دل بریده اند و برای آخرت و کسب رضای پروردگار تلاش می کنند و بالعکس کسانی که در صدد تحصیل دنیا هستند و از این رهگذر خدا را فراموش می کنند، دنیا از ایشان می گریزد و در فشارشان می گذارد.
شرح خطبه همّام/ بی‌رغبتی اهل تقوا نسبت به دنیا
درسنامه شماره 8

شرح خطبه همّام/ بی‌رغبتی اهل تقوا نسبت به دنیا

اهل تقوا شیفته و دلداده دنیا نیستند و اشتیاق به پاداش های الهی که در رأس آن رضای پروردگار متعال است و هم چنین خوف از عقاب و ناخشنودی خدای تعالی، سراسر مملکت جانشان را فرا گرفته و ایشان را از توجّه به دنیای دنیّ و زودگذر بازداشته است.
شرح خطبه همّام/ اهل تقوا و مراتب بالای یقین
درسنامه شماره 7

شرح خطبه همّام/ اهل تقوا و مراتب بالای یقین

اهل تقوا، اهل یقین هستند. درجه ایمانشان به وعده و وعیدهای خداوند به جائی رسیده که نسبت به بهشت و دوزخ ذرّه ای تردید ندارند.
شرح خطبه همّام/ عدم وابستگی اهل تقوا نسبت به دنیا
درسنامه شماره 6

شرح خطبه همّام/ عدم وابستگی اهل تقوا نسبت به دنیا

اهل تقوا هیچ وابستگی ای نسبت به دنیا ندارند و آن چنان به حساب اعمال خود رسیدگی می کنند و سبک بار هستند که هر آینه آماده کوچ از این دنیا می باشند و ترسی از مرگ ندارند.
شرح خطبه همّام/ بستن چشم و گوش در برابر گناه
درسنامه شماره 5

شرح خطبه همّام/ بستن چشم و گوش در برابر گناه

برای انسانی که طالب خروج از زندگی حیوانی و ورود به حیات طیّبه و انسانی است، لازم است که گوش خود را وقف علم کند و از استماع هر آن چیزی که بر دانسته های او نمی افزاید پرهیز نماید.
شرح خطبه همّام/ تواضع در روایات اهل بیت(ع)
درسنامه شماره 4

شرح خطبه همّام/ تواضع در روایات اهل بیت(ع)

از امام صادق علیه السّلام روایت شده است: خداوند به داود وحى كرد: همان طورى كه نزديك ترين كسان به خداوند اشخاص متواضع و فروتن هستند، دورترين مردم هم از خداوند اشخاص متكبّر و خودخواه مى ‏باشند.
شرح خطبه همّام/ میانه روی در روایات اهل بیت(ع)
درسنامه شماره 3

شرح خطبه همّام/ میانه روی در روایات اهل بیت(ع)

مولای ما امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمودند: کسی که از حدّ خود تجاوز کند در نزد مردم سبک و بی منزلت خواهد بود.
شرح خطبه همّام/ فضائل اهل تقوا
درسنامه شماره 2

شرح خطبه همّام/ فضائل اهل تقوا

حضرت امیر علیه السّلام فرمودند: از دروغ بر كنار باشيد كه از ايمان فاصله دارد (با ایمان سازش ندارد)، راستگو در مسير نجات و بزرگوارى است امّا دروغگو بر لب پرتگاه هلاكت و پستى قرار گرفته است.
شرح خطبه همّام/ تقوا و معنای آن
درسنامه شماره 1

شرح خطبه همّام/ تقوا و معنای آن

عمل صالح تنها در پرتو گنجینه ای به نام «تقوا» تحقّق پذیر است. به عبارت دیگر بدون رعایت تقوا نمی توان به عبودیّت که هدف خلقت انسان است دست پیدا کرد.