حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶۶
قرآن، پندى است كه ژرفاى ضمیر را تكان میدهد؛ داروى شفا دهندهاى است كه سینهها را از آلودگیهای گناه و پلیدیهای شرک پاك میکند؛ چراغ فروزانی است که تاریکیهای جهل و خرافه را میشکافد؛ مایهی رحمت برای مؤمنان و زمینهساز دوری بیشتر کافران و کوردلان است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶۵
قرآن کتاب هدایتگر انسانها، شفابخش سینهی دردمندان و نور شکافندهی تاریکیهاست. چه بسیار انسانهای فرزانهای که بر سر خوان گستردهی این «مأدبةالله» نشستند و از گنجینهی پایانناپذیر علوم و معارف آن توشه برداشتند.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶۴
یکی از تهمتهایی که دشمنان اسلام به پیامبر اکرم(ص) میزدند، این بود که قرآن را از افسانههای پیشین ایران و روم فراگرفته یا در سفر خود به شام از علمای اهل کتاب آموزش دیده است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶۳
آوردن کتابی که بسیاری از مسائل علمی را دربرداشته و دانشمندان و فرهیختگان را بر سر سفرهی بهرهگیری از آن نشانده است. جز از این طریق وحی امکان ندارد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶۲
دشمنان اسلام با همهی امکاناتی که صرف مبارزه با قرآن نمودند، هیچگاه نتوانستند چنین کاری انجام دهند. البته وجوه اعجاز قرآن تنها در فصاحت و بلاغت خلاصه نمیشود.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶۱
هدف از خلقت انسانها، عبادت و بندگی خداوند است. این هدف جز با توجه کامل به پروردگار و اخلاص در عبادات و سایر شئون زندگی حاصل نمیگردد. اخلاص، عملی جوانحی (قلبی) بوده و محل تحقق آن در قلب است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۶۰
اولاً هدف اصلی از ادیان آسمانی، حیاتبخشیدن همهجانبه به انسانهاست؛ ثانیاً حیات واقعی از منظر قرآن به معنای رشد عقلی و بیداری دلهاست و تنها در بندگی خداوند و اطاعت از انبیاء تحقق مییابد...
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵۹
خداوند متعال، به موازات تمجید از اخلاق نیکوی پیامبر و بیان عصمت آن حضرت، مؤمنان را به پیروی مطلق و بی چون و چرا از کردار و گفتار فرستادهی خویش فرمان میدهد تا جایی که اطاعت و پیروی از پیامبر(ص) را عین اطاعت از خود خوانده و نافرمانی و معصیت از دستور رسولش را سرپیچی از فرمان خود میخواند...
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵۸
بالاترین اکرام به پیامبر گرامی اسلام(ص) ـ که خداوند متعال در آیهی فوق از آن خبر داده است ـ این است که در دنیا و آخرت از فضل و زحمت خود به اندازهای بر آن حضرت عطا میکند که وی راضی و خشنود خواهد شد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵۷
مقصود از شهادت بر اعمال در قرآن، بیان حقیقت و باطن اعمال است. بر این اساس، انبیاء و اولیای الهی ـ و در رأس همه، وجود گرامی پیامبر اسلام(ص) به عنوان انسان کامل و برترین مخلوقات ـ از چنان مرتبهای برخوردار میگردند که میتوانند باطن و حقیقت بندگان را مشاهده و در روز قیامت، در صف شاهدان اعمال برآمده و بر نیکسیرتی یا پلیدی آنان گواهی دهند.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵۶
وجود مقدس پیامبر اسلام(ص)، واسطهی فیض الهی و زحمت پروردگار است. خداوند در این آیه، شرط قبولی توبهی گناهکاران را توسل آنان به پیامبر و ادعای آن حضرت در حقشان دانسته است. این مطلب هم بر مقام و قرب رسول گرامی اسلام(ص) نزد خداوند متعال دلالت میکند؛ هم او را واسطهی فیض و رحمت پروردگار دانسته است...
قصههای قرآن| ۱۲۷
سنگى از سوى آن پرندگان به بدن ابرهه اصابت كرد و او مجروح شد، اطرافیانش او را كمك كردند و از صحنه خارج ساختند، ولى زخم بدن او آنچنان تولیدمثل كرد كه جزء جزء و بندبند بدنش از او جدا میشد و به زمین میریخت، و سراسر بدنش به چرك و خون آلوده شده بود.
قصههای قرآن| ۱۲۶
یهودیان نخستین كسانى بودند كه کورههای آدم سوزى را بدعت نهادند، و سرانجام همین بدعت دامان آنها را گرفت، و گروه زیادى از یهود در قرن حاضر، در ماجراى آلمان هیتلرى، در کورههای آدم سوزى به آتش كشیده شدند و به مكافات دنیوى اعمالشان رسیدند.
قصههای قرآن| ۱۲۵
تاریخ یهود پر از جنایات و كشتار و بیرحمى است، آنها حتى در كشتن پیامبران و منادیان حق و عدالت، جسور بودند و باكى نداشتند، ازجمله اینکه آنها براى حفظ منافع نامشروع خود، در آغاز یك روز، آشوب كردند، و 43 نفر از پیامبران بنیاسرائیل را كه همه شریعت موسى (ع) را براى مردم بیان میکردند كشتند.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵۵
رحمتبودن آن حضرت تنها به زمان حیات ایشان مربوط نمیگردد؛ بلکه معجزهی جاوید وی؛ یعنی قرآن و احادیث به جای مانده از ایشان نیز سراسر رحمت و خیر برای جامعهی بشری است.
قصههای قرآن| ۱۲۴
تملیخا انسان باایمان و مهربان و خداشناسى بود، و همواره در فكر حساب و كتاب قیامت، و انجام كارهاى نیك بود، و به نیازمندان کمکهای شایانى میکرد، ولى بهعکس، فطرس انسانى دنیاپرست، سنگدل، و بیاعتنا به امور دین و معاد و خدا بود، خدا و معاد را قبول نداشت، فقط به زرقوبرق دنیاى خود فكر میکرد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵۴
هنگامی که به سیرهی تبلیغی انبیاء در قرآن مراجعه میکنیم، بیش از همه به موضوع اخلاق و خدامحوری در گفتار آنان برمیخوریم. این فضیلت تأثیر فراوانی در موفقیت تبلیغ معارف و احکام دین دارد؛ زیرا روشنترین گواه بر صدق دعوت آنان و پاکی فکر و برنامهشان دارد...
قصههای قرآن| ۱۲۳
ناگهان سد در هم شكست و آنهمه آب به جریان افتاد و همه آبادیها و چهارپایان و كشتزارها و قصرها و خانههایشان غرق در آب شده و ویران و نابود گردید. از آنهمه درختان و كشتزارهایشان، تنها چند درخت تلخ اراك و شوره گز و سِدر بهجای ماند...
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵۳
خداوند متعال، در آیهی مذکور مهربانی و نرم خویی پیامبر(ص) با مردم را رحمتی از جانب خویش بر آن حضرت دانسته و بر این نکته تأکید نموده است که با بدخلقی و درشتی با مردم، هیچ آیینی در دلها نفوذ نکرده و گسترش نخواهد یافت.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۵۲
آن حضرت نه تنها از هیچ تلاشی برای هدایت امت خود دریغ نکرد؛ بلکه چنان از گمراهی و جهالت کافران رنج میبرد که غم و غصهای جانکاه سراسر وجود وی را دربرگرفته و به تعبیر قرآن در آیات ۳ شعراء و ۶ کهف، جانش نیز به خطر میافتاد.