حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۲۸
باید توجه داشت که تمام پستی و بلندیهای روزگار و دارایی و نداریها، امتحان خداوند است و نباید بهرهی بیشتر گروهی از مردم را نشان از توجه بیشتر خداوند به آنان دانست؛ بلکه این نعمتها نیز امتحان الهی است.
قصههای قرآن| ۱۱۴
یكى از حكماى صالح و وارسته بزرگ تاریخ، حضرت لقمان(ع) است كه نام مباركش در قرآن، دو بار[1] آمده، و یك سوره قرآن (سوره سى و یكم) به نام او است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۲۷
در سایهی مواجهه با مشکلات است که آدمی به تلاش و تکاپو برای رفع نیاز خویش افتاده و تلاش میکند تا از تمام ظرفیتهای بالقوهی خود استفاده کرده و مشکلات را حل نماید. در طول تاریخ، نمونههای فراوانی برای صحت این مدعا وجود دارد...
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۲۶
امام علی(ع): «خداوند از عرش خود ندا میدهد: ای بندگانم! به هر آن چه میگویم، عمل کنید و مصالح خود را به من نگویید. من خود از مصلحت شما آگاهترم و در آن برای شما کوتاهی نمیکنم.»
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۲۵
از آنجا که بسیاری از انسانها در هنگام رفاه و توانگری دچار غرور و غفلت گشته و از یاد خدا غافل میگردند، خداوند برخی بندگانش را از لذات و زخارف پررزق و برق دنیا دور میسازد تا زمینهی انحراف آنان از مسیر بندگی را از بین ببرد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۲۴
شدیدترین بلاها در رتبهی اول برای پیامبران، سپس برای اوصیای آنان و پس از آن، برای هر کسی است که به آنان شباهت بیشتری دارد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۲۳
اگر مردم هنگامی که بلا به آنان میرسد، نزد خداوند زاری و تضرع میکردند، خداوند هر چیز گرفتهشدهای را به آنان برمیگرداند و هر چیز خرابشدهای را اصلاح مینمود.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۲۲
لازمهی مختار بودن انسان، این است که برخی بندگان بر دیگران ظلم کرده و بر آنان مصیبتهای ناگواری چون قتل و خونریزی و فقر و نداری و... وارد سازند.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۲۱
اگر خداوند عادل است، پس چرا به برخی بندگان نعمت فراوان داده و برخی را در انواع مشکلات و بلاها غوطهور ساخته است؟!
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۲۰
یکی از مظاهر عدل الهی، این است که خداوند ـ با وجود نشان دادن راه خیر و شر به بندگان ـ آنان را در انتخاب راه نیک یا بد آزاد گذاشته است؛ زیرا اگر خداوند بندگان را بر انجام اعمال مجبور ساخته و سپس آنان را به خاطر ارتکاب گناه مجازات نماید، کار قبیح و ظالمانهای انجام داده است.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۹
عقل آدمی مستقلاً توانایی تشخیص زشتی یا خوبی برخی اعمال ـ چون خوبی عدل و زشتی ظلم ـ را داراست و در این موارد نیازی به حکم شرع نمیبیند.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۸
در این آیه، موجود شبیه و همجنس با خداوند نفی شده است؛ چه پایینتر از او باشد؛ چون فرزند و چه مساوی و همرتبه؛ چون شریک و چه بالاتر و غالب؛ مانند ولی و سرپرست. در پایان آیه نیز، به پیامبر(ص) فرمان میدهد تا همواره خداوند را والاتر از هر وصف و وهم مخلوقات بداند.
قصههای قرآن| ۱۱۳
پیامبر(ص) در سال دهم هجرت از طرف خدا مأمور شد كه شخصاً در مراسم حج شركت كند و آنچه از احكام حج و هدف از حج هست به مردم ابلاغ نماید، و پیرایهها را از این عبادت سیاسى - عبادى دور سازد، و اعلام شد كه آخرین حج (و آخرین سال عمر) پیامبر است...
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۷
یکی از اوصاف سلبی خداوند، دیده نشدن است. همانگونه که میدانیم خداوند متعال جسم نیست؛ زیرا لازمهی جسمانیت خداوند، محدودیت او در زمان و مکان خاص میباشد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۶
خداوند در قرآن صفاتی مانند علم و قدرت و... را به خویش نسبت داده است که نمونههای آن در انسانها نیز قابل مشاهده است، ولی باید توجه داشت که میان اوصاف الهی و انسانی تفاوت وجود دارد؛ زیرا اوصاف انسانی غالباً همراه با نوعی نقص و محدودیت نیز هست که در ذات خداوند راه ندارد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۵
همهی آنچه در زمین و آسمان است، برای خداست. پس تنها رازق اوست. این خدای یکتاست که رزق و روزی مخلوقات را از خزانهی بیانتهای رحمتش تقسیم مینماید. احدی توان جلب رزق بیشتر بدون ارادهی او را ندارد.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۴
سفرهی رحمت و فضل خداوند بر همهی مخلوقات جهان گسترده شده و همه را متنعم و بهرهمند میسازد، ولی در این میان، خداوند دارای فضل و احسان ویژهای نیز میباشد که مختص مؤمنان و اولیای الهی میباشد.
قصههای قرآن| ۱۱۲
پیامبر(ص) بیدرنگ، حضرت على(ع) را به حضور طلبید و ماجرا را به او گفت، و مركب مخصوصش را در اختیار على(ع) گذاشت و به او فرمود: حركت كن، و در راه، آیات و قطعنامه را از ابوبكر بگیر، و خودت این مأموریت را انجام بده.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۳
مقصود از رحمت عام، همان مواهب گوناگون و گستردهی پروردگار بر بندگان است که ادامهی حیات را برای آنان ممکن میسازد؛ نعمتهایی نظیر وجود، رزق و روزی و پاسخ به نیازهای مادی و روحی بشر.
حفظ موضوعی و آشنایی با معارف آیات و روایات | ۱۲
آیات فراوانی از قرآن به قدرت بیپایان خداوند اشاره دارد. بزرگی، گستردگی، وسعت و بیشمار بودن پدیدههای هستی نشانهی آشکار قدرت بیانتهای خداست.