حکومت جهانی مهدی(عج) | ۶
نخستین محصول این نوع حکومت یعنى حکومت «اکثریّتها» ـ با توجّه به این که اقلّیّتها همیشه نفرات محدود و ناچیزى نیستند که بتوان در محاسبات گروهى آنها را نادیده گرفت ـ این است که استثمار دستهجمعى را مجاز مىشمرد...
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۵
آنچه به واقعیّت نزدیکتر به نظر مىرسد این است که درجهی فساد اجتماعات با هم متفاوت است، آنجا که فساد به صورت همهگیر، و همه جانبه در نیامده، اصلاحات تدریجى مىتواند اساس برنامههاى اصلاحى را تشکیل دهد.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۴
شاید این که انسان معلومات فطرىاش محدودتر از بسیارى از جانداران دیگر است به این خاطر است که سهم عظیم او از نیروى عقل، کمبودهاى او را در همهی زمینهها جبران مىکند؛ ولى به هر حال، انسان نیز در نیازهاى ضرورى و مسائل اصولى زندگى، از الهام فطرى بهرهمند است و این چراغ مىتواند ما را در مسیرى که در پیش داریم رهنمون گردد.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۳
کم کم زمانى فرا مىرسد که «وجود حکومت واحد جهانى» براى پایان دادن به مسابقهی کمرشکن تسلیحاتى، براى پایان دادن به کشمکشهاى روز افزون قدرتهاى بزرگ، براى کنار زدن دنیا از لب پرتگاه جنگ، به عنوان یک «ضرورت» و «یک واقعیّت اجتنابناپذیر» احساس مىگردد...
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۲
آزمونهاى تاریخى به ما نشان مىدهد که همواره تحوّلها، و انقلابهاى وسیع، عکس العمل مستقیم فشارهاى قبلى بوده است؛ و شاید هیچ انقلاب گستردهاى در جهان رخ نداده مگر این که پیش از آن فشار شدیدى در جهت مخالف وجود داشته است.
حکومت جهانی مهدی(عج) | ۱
عشق به تکامل در درون جان آدمى شعلهاى است جاودانه و خاموش ناشدنى، و در حقیقت یکى از امتیازات بزرگ انسان که او را از حیوانات و جانداران دیگر یعنى جاندارانى که میلیونها سال است درجا مىزنند و زندگى ظاهراً یکنواختى دارند جدا مىکند، همین موضوع است.
پیرامون شخصیّت، زندگانی، غیبت و ظهور حضرت ولیعصر(عج) | ۲۷
ایمان به ظهور مهدی(ع) هم مثل سایر عقاید اسلامی باید قدر مشترک و وسیله اتّحاد باشد. شما مقصّر هستید؛ زیرا موضوعی را که امّت بر آن اتّحاد و اتّفاق دارند و اعتبار مدارک و مآخذ آن از بسیاری از عقاید و مسائل اسلامی قویتر است انکار میکنید و اختلاف و تفرقه ایجاد مینمایید.
پیرامون شخصیّت، زندگانی، غیبت و ظهور حضرت ولیعصر(عج) | ۲۶
حقّ، صلح، عدالت، امانت و صداقت، فرهنگ و تعلیم و تربیت، ترقّی و تجدّد، دین و مذهب، آزادی، دموکراسی، برقراری نظم و حکومت قانون و صدها مفاهیم دیگر از این رقم مورد سوءاستفاده و دستبرد سودپرستان و سیاستمداران بوده و هست...
پیرامون شخصیّت، زندگانی، غیبت و ظهور حضرت ولیعصر(عج) | ۲۵
شاید نخستین کسی که در صدد برآمد که احادیث ظهور مهدی(ع) را تضعیف کند و از عهده برنیامد، ابنخلدون مغربی باشد که در محیط افکار اموی و بغض اهلبیت(ع) در اطراف مسائل اسلامی بحث نمود.
پیرامون شخصیّت، زندگانی، غیبت و ظهور حضرت ولیعصر(عج) | ۲۴
امام(ع) فرمود: او را نزد مادرش ببر تا به او سلام کند و به نزد من آور؛ پس او را نزد مادرش بردم، به مادرش سلام کرد، سپس او را برگرداندم در مجلس امام(ع) گذاردم. فرمود: ای عمّه روز هفتم که شد نزد ما بیا.
پیرامون شخصیّت، زندگانی، غیبت و ظهور حضرت ولیعصر(عج) | ۲۳
اینهمه نقلهای تاریخی بیمأخذ و مجهول نمیباشد و برای عمر بشر حدّ و مرز معیّنی نیست و تاریخ طولانی و پر از عجایب زندگی بشر معمّرین بیشمار دیده و در روی این زمین خیلی افراد بیش از حضرت ولیّ عصر(ع) عمر کردهاند.
پیرامون شخصیّت، زندگانی، غیبت و ظهور حضرت ولیعصر(عج) | ۲۲
مقصود ما از نقل این نظرات اثبات امکان مطلق طول عمر بدون کهولت و پیری است تا کسانی که در ایمان کم مایهاند، آن را بعید و غریب ندانند و اگرنه، ما در طول عمر امام(ع) و بقای نیروی جوانی آن حضرت به قدرت و توانایی خدا و اخبار پیغمبر و اوصیای او(ع) اعتماد و اتّکا داریم و آن را محکمترین دلیل میدانیم...
پیرامون شخصیّت، زندگانی، غیبت و ظهور حضرت ولیعصر(عج) | ۲۱
یکی از خصوصیّات و اوصاف امام عصر(ع) این است که به مرور روزگار، پیری و کهولت در آن حضرت ظاهر نشود و باید هم اینطور باشد؛ زیرا با سنّ زیاد اگر کهولتآور و پیریزا باشد آن حضرت نخواهد توانست مصدر آنهمه اصلاحات و اقدامات و فعالیّتهای بزرگ اصلاحی گردد.
پیرامون شخصیّت، زندگانی، غیبت و ظهور حضرت ولیعصر(عج) | ۲۰
در امکان عقلی عمر جاودان هیچ شبهه و شکّی نیست و گمان نمیرود کسی تا حال امکان عقلی آن را ردّ کرده باشد، یعنی عمر جاوید را برای بشر محال دانسته باشد.
پیرامون شخصیّت، زندگانی، غیبت و ظهور حضرت ولیعصر(عج) | ۱۹
تفاوت در عمر، قد، رنگ، ساختمان بدن، قوای مغزی و فکری و احساسات، در همه این تفاوتها اشخاص نادرالوجود و استثنایی دیده شدهاند، مثلاً یک نفر قلبش در طرف راست واقع شده، یک نفر در طول قامت یا وزن میان سه میلیارد افراد بشر منحصربهفرد میشود.
پیرامون شخصیّت، زندگانی، غیبت و ظهور حضرت ولیعصر(عج) | ۱۸
ما از هر نظر که ملاحظه کنیم حتّی تواریخ عهد باستان را هم اگر جلو بیاوریم یا علم قدیم و فلسفه یونان را مستند قرار دهیم و یا آنکه به علوم جدید اعتماد نماییم و یا به اخبار انبیا و پیامبران اتّکا و استناد نماییم، همه امکان طول عمر و وقوع آن را تصدیق و اثبات مینمایند.
نظام امامت و رهبری | ۱۲
به عقیده «عقاد» و «مونتگمری وات» کلماتی مثل قوم و شعب و فئه و غیر اینها در معرفی جامعه اسلامی نارسا میباشند و قالب آن، یا بهترین تعبیر از آن، همان «امّت» است که در قرآن مجید آمده است که به شهادت «عقاد و مونتگمری وات»، یگانه واژهای است که مرادف آن در لغت عرب و در لغات دیگر یافت نمیشود...
نظام امامت و رهبری | ۱۱
دلایل خردپسند که با آن اثبات چنین موضوعی معقول و منطقی است، بر وجود و امامت آن قطب زمان و ولیّ دوران (ع) بسیار است و صدها و بلکه هزارها کتاب و رساله پیرامون این موضوع و مسائلی که با آن ارتباط دارد، تألیف شده است.
نظام امامت و رهبری | ۱۰
شکی نیست که رهبران نظام امامت وظایفی را که به عهده داشتهاند، انجام دادهاند و در بُعد سیاسی نظام امامت هم، اگرچه مخالفت سیاستمداران غاصب با اصل نظام و جلوه ابعاد متعدّد آن از بیم این بعد سیاسی بوده و هست، معذلک این مخالفتها و ممانعتها موجب بروز فترت و فاصله در این نظام نگردید و از اصالت و اعتبار واقعی و شرعی آن چیزی کم نکرد.
شرح دعای اللّهمّ عَرّفنی نفسک | ۱۲
نیاز به دعا و توجه به عالم غیب و قدرت لایزال و غیرمرئی و ماورای اسباب و مسبّبات ظاهری و مادّی و نیایش و ستایش و تقدیس و تمجید او و مسئلت حاجات از او، یک نیاز اصیل فطری است که در انسان وجود دارد و باید این نیاز برآورده شود.