کد مطلب: ۱۰۱۸
تعداد بازدید: ۲۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
احکام بانک‌ها
سؤال: سپرده‌گذاریها، دریافت وام در قالب عقود و معاملات در بانکها که مطابق قانون مصوب مجلس و مورد تأیید شورای نگهبان صورت می‎گیرد چه صورت داشته و دریافت جریمه دیرکرد در وامها توسط بانکها و صندوقهای قرض‌الحسنه چگونه است؟

دریافت وام و پرداخت جریمه دیرکرد

اگر قرض و وام دهم، در نزد من محبوبتر از این است که مانند آنرا صله و بخشش کنم.

امام صادق(ع)، بحارالانوار، 100/139

هر کس به نزد دیگری رود و از او وام گیرد و قصد پرداخت آن وام را نداشته باشد، همچون دزدی ستمگر است. امام صادق(ع)، آثار الصادقین، 17/385

سؤال: سپرده‌گذاریها، دریافت وام در قالب عقود و معاملات در بانکها که مطابق قانون مصوب مجلس و مورد تأیید شورای نگهبان صورت میگیرد چه صورت داشته و دریافت جریمه دیرکرد در وامها توسط بانکها و صندوقهای قرض‌الحسنه چگونه است؟

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

الف: بانکها چنانچه رعایت عقود شرعیه را بنمایند یا اینکه وکالت مطلقه به مسئولین بانک داده شود که رعایت این عقود را بنمایند، سود حاصل حلال است.

ب: وام گرفتن از بانکها مانعی ندارد و در صورتی که طبق عقود شرعیه باشد مبلغ اضافه‌ای را می‌پردازند ربا نیست، ولی وام را برای هر کاری می گیرند باید مطابق قرار داد عمل کنند و جریمه دیرکرد شرعاً اشکال دارد ولی بر بدهکاران لازم است بدهی خود را به موقع بپردازند و گرنه گنهکارند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایکانی:

سپرده‌گذاری در بانک به این صورت که صاحبان وجوه بانک را وکیل نمایند که با پول آنها یکی از عقود اسلامی را انجام دهند و سود حاصله را طبق قرارداد به او بدهند مانعی ندارد، ولی دریافت جریمه دیرکرد جایز نیست.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:

اگر کاملاً طبق مقررات و قوانین و ضوابط بانک عمل شود اشکالی ندارد، ولی دیرکرد به هر عنوانی که باشد حرام است.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

با رعایت شرایط لازمه، صحیح است و گرفتن دیرکرد جایز نیست.

حضرت آیت‌الله سبحانی:

معاملات بانکی به صورت عقد شرعی اشکال ندارد، ولی دریافت جریمه دیرکرد حرام است.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی:

چنانچه بر اساس آنچه که در دفترچه بانکی ذکر شده عمل گردد، اشکال ندارد.

دریافت وام و پرداخت جریمه دیرکرد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: