bolet_marque
اِلهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.       
۱۴ : ۰۲ - سه‌شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - 28 February 2017 -۲ جمادی الثانی ۱۴۳۸
کد خبر: ۱۰۲۱
تعداد بازدید: ۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
احکام بانک‌ها

چگونگی قرارداد و دریافت سود

امام صادق(ع) در پاسخ به پرسش هشام از علّت تحریم ربا فرمودند: اگر ربا حلال بود مردم کار و تجارت و کسب مایحتاج خود را رها می کردند. پس خدا ربا را حرام فرمود تا مردم از حرام خواری دست کشیده و به تجارت و خرید و فروش روی آورند و زیادی مال را به یکدیگر قرض دهند. علل الشرایع 482

سؤال: برخی افراد پولی را در اختیار دیگری گذاشته و می گویند با پول ما کار کن و مثلاً فلان مبلغ به عنوان سود به ما بپرداز. آیا اینگونه قرار دادها شرعی و حلال است؟ راه صحیح آن چیست؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

اگر در چارچوب یکی از عقود صحیح شرعی نباشد، ربا و حرام است.

حضرت آیت‌الله بهجت:

اینطور ربا و حرام است، مگر با معامله شرعیه از اول در قبال سود معیّن به شرط قرض.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

در صورتیکه مجموع حاصل بیش از سودی باشد که به صاحب حساب سرمایه می پردازد اشکالی ندارد در غیر این صورت درصدی از سود را قرار دهند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

اینگونه قراردادها به نحو مذکور مشروع نیستند ولی اگر گیرنده پول، بدون شرط و قرار داد قبلی مبلغی را به صاحب پول (دهنده وجه) هبه نماید یا به عنوانی از عناوین شرعیّه مانند مشارکت یا فروش اسکناس به مبلغی بیشتر مانعی ندارد.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

قرض ربوی است.

حضرت آیت‌الله سبحانی:

اگر پول در اختیار دیگری بگذارد به این نحو که سرمایه از یکطرف و کار از طرف دیگر و سود را به نسبت معیّن تقسیم کنند، اشکال ندارد.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی:

اگر به صورت مضاربه شرعی باشد اشکال ندارد و گرنه صحیح نیست.
چگونگی قرارداد و دریافت سود
نام:
ایمیل:
* نظر: