bolet_marque
اِلهی عَظُمَ الْبَلاَّءُ وَبَرِحَ الْخَفاَّءُ وَانْکَشَفَ الْغِطاَّءُ وَانْقَطَعَ الرَّجاَّءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ وَمُنِعَتِ السَّماَّءُ واَنْتَ الْمُسْتَعانُ وَاِلَیْکَ الْمُشْتَکی وَعَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّهِ وَالرَّخاَّءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ اُولِی الاْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَعَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَانْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِرانِ یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی السّاعَهَ السّاعَهَ السّاعَهَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ.       
۳۳ : ۲۲ - پنجشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - 25 May 2017 -۲۹ شعبان ۱۴۳۸
کد خبر: ۱۰۳۹
تعداد بازدید: ۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
احکام ساختمان

خواندن نماز در خانه یا زمین زکات نداده

ممانعت از زکات مانند رباخواری است و کسی که زکات مالش را نپردازد مسلمان نیست. برکت مال در ادای زکات است.

 امام علی(ع) الحکم الزاهره2/252

هنگامی که زکات منع شود زمین نیز برکاتش را منع می کند.

پیامبر اکرم (ص)، الحکم الزاهره، 1/159

سؤال: خواندن نماز در خانه یا زمینی که از پول زکات نداده خریداری شده، همچنین خواندن نماز با لباسی که این گونه است، صحیح است یا باطل؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

اگر خریداری اشیاء مذکوره به ذمّه بوده و در موقع خرید هم قصد نداشته که از عین مال متعلق زکات بپردازد، نماز خواندن در آنها اشکال ندارد.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:

اگر با عین پولی که خمس و زکات آن را نداده ملکی بخرد، تصرّف او در ملک حرام و نمازش هم در آن باطل است.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

زکات به پول و لباس تعلّق نمیگیرد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

جایز نیست، مگر اینکه مبلغ زکات را بپردازند.

حضرت آیت‌الله تبریزی:

چون معمولاً به عین مال زکاتی خریداری نمیشود ، خواندن نماز در خانه یا زمین خریداری شده جایز است، و پرداخت کننده عین مال زکاتی ضامن زکات است و ذمّهاش به فروشنده نیز مشغول است.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

به پول زکات تعلّق نمیگیرد. بلی، اگر گندم متعلّق زکات را بفروشد و معامله عین به عین باشد و با آن پول زمین یا لباس را به طور عین به عین بخرد، نماز در آن زمین یا با آن لباس باطل است. لکن نظر به اینکه معاملات غالباً به نحو کلّی است، گرچه صاحب زمین و لباس مدیون است، لکن نماز در آن زمین و با آن لباس اشکال ندارد.

حضرت آیت‌الله بهجت:

تصرّفات در آن خانه یا زمین یا لباس جایز و حلال است چون خرید به ذمّه بوده است.

خواندن نماز در خانه یا زمین زکات نداده
نام:
ایمیل:
* نظر: