کد مطلب: ۱۱۰۳
تعداد بازدید: ۲۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
احکام نماز

تقدّم نماز جماعت بر زیارت

امام صادق (ع) فرمود: هر کس پس از مردنمان ما را زیارت کند، چنان است که در زمان زندگی‌مان زیارتمان کرده باشد. بحارالانوار 100/124

پیامبر اکرم (ص) در پاسخ به پرسش حسن بن علی (ع) که عرض کرد: پدر جان! پاداش کسی که شما را زیارت کند چیست؟ فرمود: پسرکم هر که زنده و مرده مرا یا پدر یا برادرت یا خودت را زیارت کند بر من است که در روز قیامت دیدارش کنم و او را از گناهانش نجات دهم. گزیده میزان الحکمه 352

سؤال: در بیت‌الله الحرام هم‌زمان با برگزاری نماز جماعت طواف نیز تعطیل می‌گردد. در مسجدالنبی نیز هنگام نماز جماعت زیارت تعطیل می‌شود. ولی متأسفانه در زیارتگاه‌های ما هنگام برپایی نماز جماعت عده‌ای همچنان به زیارت مشغول‌اند. آیا زیارت مقدّم است یا بهره‌مندی از فیض جماعت؟ توصیه حضرتعالی در این رابطه چیست؟

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

لازم است در مکانهای زیارتی شیعیان نیز مؤمنان به هنگام برپایی نماز جماعت بپیوندند و پس از اقامه نماز به زیارت بپردازند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

فضیلت نماز جماعت واضح است ولی اجبار اشخاص به آن وجه شرعی ندارد و باید در این جهت مردم آزاد باشند. چه ‌بسا اشخاص زائر امام جماعت را نمی‌شناسند و یا مانع دیگری از حضور به جماعت دارند و توصیه ما این است که مؤمنین حتی‌المقدور جماعت را ترک نکنند.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

حرم و زیارتگاه‌ها وقف زیارت است ولی خوب است مؤمنین در اول وقت نماز واجب را بخوانند به ‌نحوی ‌که مزاحم زیارت کنندگان نباشند.

حضرت آیت‌الله سبحانی:

موقع نماز باید همه کارها تعطیل شود و در این قسمت فرقی بین زیارت و طواف نیست.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی:

سزاوار است مؤمنین در موقع نماز، نماز را بر زیارت مقدّم بدارند.

تقدّم نماز جماعت بر زیارت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: