کد مطلب: ۱۱۶۰
تعداد بازدید: ۲۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
احکام پوشش و روابط اسلامی| ۱۹

تبلیغات ورزش

سؤال: تبلیغات بیش ‌از حد، بسیاری از جمله دختران را به‌ سوی فوتبال و جمع‌آوری عکس‌های فوتبالیست‌ها و نصب آن‌ها در منازل کشانده و اثرات نامطلوبی را ازنظر تحصیلی و الگودهی داشته است و در برخی از موارد موجب بروز منکراتی در جامعه شده، ارشاد حضرت‌عالی در این زمینه چیست؟ و نگاه کردن زنان به صحنه‌های ورزشی مانند شنا و کشتی و ... چه می‌باشد؟

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:

ترویج این امور مناسب نیست، اما نمی‌توان حکم به تحریم آن کرد مگر اینکه مفسده‌ای داشته باشد.

حضرت آیت‌الله بهجت:

نگاه کردن زن‌ها به تصویر بدن‌های لخت نامحرم اگر می‌شناسند صاحبان تصویر را یا معرضیت ریبه و مفسده دارد حرام است.

حضرت آیت‌الله جواد تبریزی:

این آثاری است که در آخرالزمان ظاهر می‌شود، و در بعضی روایات ذکر شده است دعا کنید که بدتر از این نشود.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

متأسفانه نسبت به این امور بیش ‌از حد تشویق و ترغیب می‌شود، و عواقب سوء و منفی بسیار دارد. از جمله آثار نامطلوبی که در سؤال ذکر کرده‌اید و آثار نامطلوب دیگر، و فعلاً به‌ صورت سرمایه پرسودی برای عده‌ای شده است. نگاه کردن زنان هم به این‌گونه صحنه ها با توجه به عوارض قطعی نامناسبی که دارد، جایز نیست و خانواده‌های متدین از آن خودداری می‌کنند و اگر وضع به شکل کنونی پیش برود شاید در مدتی نه ‌چندان دور ورزش بانوان هم به ‌صورت غیر مشروع و مُفسد اخلاق جامعه، امری عادی و متعارف شود و هیچ‌کس هم اعتراض نکند. خداوند همه را از شرور و فتن آخرالزمان محفوظ فرماید.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

مادامی ‌که مستلزم گناهی نباشد، اشکال ندارد. ولی مربیان جامعه باید از سوق دادن افکار جوانان به امور بی‌ارزش به ‌طوری‌ که از مسائل مهم دینی، بلکه دنیوی باز بمانند پرهیز کنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

نگاه کردن آن‌ها به بدن نیمه برهنه مردان نامحرم در این‌گونه ورزش‌ها به‌ طور مستقیم جایز نیست. ولی دیدن فیلم‌ها و عکس‌ها درصورتی ‌که به ‌قصد لذت نباشد و منشأ فسادی نگردد اشکالی ندارد و در هر حال سزاوار است دختران و زنان باایمان از پیشوایانی همچون فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و دختر شجاعش زینب کبری سلام‌الله علیها الگو بگیرند.

تبلیغات ورزش
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: