کد مطلب: ۱۲۳۳
تعداد بازدید: ۱۲۹۸
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
احکام پوشش و روابط اسلامی| ۳۶

بین مردان و زنان فاصله و جدایی بیندازید، زیرا هنگامی که زنان و مردان باهم تماس داشته و رودرروی یکدیگر قرار گیرند، جامعه به دردی مبتلا خواهد شد که درمان نخواهد داشت. پیامبر اکرم (ص)، مرآت النساء 140- بهشت جوانان 192

 

سؤال: اختلاط دختران و پسران در برخی مراکز آموزشی مانند دانشگاهها ، و عدم نظارت جدی بر این مراکز ضمن ایجاد زمینه های گناه و خودآرایی، موجب رکود علمی و ایجاد رقابتهای ناسالم و حرکات غیراخلاقی گردیده و بسیاری از خانواده ها و دانشجویان از وضعیت موجود رنج می برند. آیا شرعاً این اختلاط جایز بوده و وظیفه مسئولان آموزش عالی کشور و متولیان این مراکز چیست؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

هر کس باید بر طبق مقررات و وظایف شرعی و قانونی خود، از جمله امر به معروف و نهی از منکر اقدام کند.

حضرت آیت الله بهجت:

واضح است که باید از اختلاط پیشگیری کنند.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

واضح است که اختلاط مذکور حرام است و علاوه بر آن مفاسد و تبعات سوء بسیار بر آن مترتب است و متأسفانه در اثر بی توجهی مسئولان روز به روز دامنه آن گسترده تر می شود. البته جدا کردن کلاسهای دختران و پسران کار لازمی است، چون معلوم است که اختلاط بین نامحرم مفسده زیاد دارد. به طور کلی ورود زن بدون رعایت موازین اسلامی در صحنه اجتماع و دوشادوش مردان در همه امور شرکت کردن، مفاسد بسیار دارد، که مجال شرحش نیست و بلکه از کثرت وضوح نیاز به شرح ندارد، گذشته از این که به موازات آن لطمه های فراوان به خانواده و تربیت اطفال و امور منزل وارد می شود. خداوند متعال جامعه مسلمانان را از فتنه ها و مفاسدی که بیشترش در اثر غرب‌گرایی و تقلید از کفار و اعمال و رفتار آنهاست، حفظ فرماید و عفاف و حجاب و شخصیت ارزشمند اسلامی بانوان مسلمان را در حصن حصین ایمان و تعهد خودشان از هر گزند و خطری مصون بدارد و مردها را نیز در اظهار غیرت، شجاعت و صراحت عطا فرماید و بر دانشجویان متعهد مسلمان است که مثل سایر مطالب که مؤکداً از اولیای دانشگاه می خواهند، مراعات تعالیم و ظواهر اسلامی را بخواهند، که هم دانشجویان در معرض محرمات قرار نگیرند و هم دانشگاه از جریانهای ضد ارزشی و مفاسد، مصون بماند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

در مواردی که امکان جداسازی هست، باید این کار صورت پذیرد. و در مواردی که این کار امکان‌پذیر نیست، بر پسران و دختران لازم است که از خودآرایی و تحریک دیگران جداً بپرهیزند.

حضرت آیت الله نوری همدانی:

مسئولان محترم مربوطه در این جهت عنایت و قوت بیشتری داشته باشند.

حضرت آیت الله سبحانی:

در کشورهای اسلامی باید کوشش شود، مراکز آموزشی از نظر دختر و پسر جدا باشند. وظیفه این است که از اختلاط در آموزشگاهها جلوگیری شود و دانشگاه دختران غیر از دانشگاه پسران باشد.

اختلاط دختران و پسران در دانشگاهها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: