کد مطلب: ۱۲۶۶
تعداد بازدید: ۴۸۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
احکام موسیقی| ۱

حکم به کارگیری آلات لهو و لعب

شنیدن و استماع موسیقی قساوت قلب می آورد. پیامبر اکرم (ص)، وصایا الرسول، 18

در آخرالزمان زنان خواننده و آلات لهو نوازندگی آشکار می شود و اشرار امتم به دنبال آن می روند. پیامبر اکرم (ص)، تفسیر نمونه، 21/457

غنا افسون زنا است. پیامبر اکرم (ص)، بحارالانوار، 76/334

صرف نظر از اینکه موسیقی چه از نظر تعلیم و تعلّم و چه از نظر عملی حرام است، باید توجه داشت که وقت چقدر ارزش دارد و در کنار آن اطلاعات نسبت به مسائل اسلامی بسیار کم. آیا بهتر نیست که از وقت برای آشنا شدن هرچه بیشتر به مسائل مختلف اسلامی استفاده کرد؟ مخصوصاً برخی از آن‌ها نشاط انگیز نیز می باشد. مانند قصه های قرآن و تاریخ اسلام و شخصیّت های اسلام از زمان رسول خدا(ص) به بعد. آیا صحیح است که یک مسلمان ده‌ها سال بر او بگذرد و سالهای آخر عمرش فرا رسد و با دست تهی از اطلاعات اسلامی از این جهان رخت بربندد. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (جامع المسائل، 1/255)

سؤال: اخیراً در میلاد ائمه معصومین (ع) به عنوان جشن ائمه یا مناسبت‌های دیگر، تحت عنوان اجرای موسیقی سنّتی، کنسرت‌های موسیقی را برپا می کنند. یا سرودهایی همراه با آهنگ به صورت طرب آور با خوانندگی های سبک اجرا می کنند. آیا رواج این حرکتها از سوی هر گروه و نهاد در فرهنگسراها یا مساجد و حسینیه ها، چه صورت دارد؟ و آیا اساساً با توجه به سیره ائمه معصومین (ع) می توان به نام اهل بیت به چنین اقداماتی دست زد؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

هرگونه خوانندگی و نوازندگی که متناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی باشد جایز نیست. و از هر کاری که با شئونات مساجد و حسینیه ها سازگار نباشد باید اجتناب گردد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

به طور کلی هر امری که هتک و بی احترامی به ائمه اطهار تلقی شود، جایز نیست. و ظاهراً مجموع این اعمال عرفاً هتک محسوب می شود.

حضرت آیت الله بهجت:

برپایی و شرکت در این مجالس حرام است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

تمام اعمال مذکوره در سؤال حرام و ترک آن‌ها واجب است، چه در مسجد باشد یا غیر آن.

حضرت آیت الله تبریزی:

اجرای موسیقی در مجالس معصومین (ع) مطلقاً جایز نیست. و نواختن موسیقی لهوی و گوش دادن به آن هرچند در غیر مجالس معصومین (ع) باشد، حرام است و بین انواع موسیقی لهوی فرقی در حرمت نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

کلیه صداها و آهنگهایی که مناسب مجالس لهو و فساد است، حرام است.

حضرت آیت الله سیستانی:

اگر لحن و آواز الحان اهل لهو و لعب باشد، احتیاط واجب حرام است و اگر موزیک مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است. در غیر این دو نیز مناسب نیست و به خصوص اجرای آن در مساجد اگر هتک باشد حرام است.

حکم اجرای موسیقی در مجالس جشن اهل بیت(ع)

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: