کد مطلب: ۱۲۶۷
تعداد بازدید: ۳۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
احکام موسیقی| ۲

حکم کف زدن در مجالس جشن اهل بیت(ع)

نماز آن‌ها (کفار و مشرکین) در کنار خانه کعبه چیزی جز سوت کشیدن و کف زدن نبود. سوره انفال، آیه 35

شعارها و سنتهای زمان جاهلیت را بمیران، جز آن‌ها را که اسلام سنت قرار داده است. پیامبر اکرم (ص)، تحف العقول، 26

کسی که همانند زمان جاهلیت عبادت کند، تپه ای از آتش در انتظار اوست. پیامبر اکرم (ص)، وصایا الرسول، 131

وقتی فرشتگان الهی برای عذاب قوم لوط که به همجنس بازی روی آورده بودند، به شکل جوانان زیباروی بر خانه لوط وارد شدند. زن لوط که به قوم گنهکار کمک می کرد، بر فراز بام رفت. ابتدا از طریق کف زدن و سپس روشن کردن آتش این قوم منحرف را از حضور جوانان در خانه لوط آگاه کرد و آن قوم درصدد دست اندازی به جوانان برآمدند، که گرفتار عذاب شدند. تفسیر نمونه 9/181

سؤال: برخی مداحان مطرح می کنند کف زدن دارای ثواب است و هرچه بهتر و محکمتر کف بزنید ثواب بیشتر می برید. و اساساً اینگونه حرکات مانند کف زدن و رقص اگر برای اهل بیت (ع) باشد اشکال ندارد. آیا بر اینگونه اعمال که یا حرمت قطعیه دارد و یا حداقل عملی شبهه ناک یا شرک آلود است اگر برای اهل بیت (ع) انجام شد، ثواب مترتّب می شود؟

حضرت آیت الله تبریزی:

کف زدن و رقص با مجالس معصومین (ع) مناسبت ندارد، و لازم است در این مجالس ترک شود. مجالس معصومین (ع) باید طوری باشد که مردم را به یاد خداوند متعال بیندازد و فضایل و سفارشهای معصومین (ع) را برای مردم بیان کنند. نه این که العیاذ بالله در آن کار حرام انجام شود. یا کاری که موجب غافل شدن مردم از خداوند شود که در این صورت ثوابی بر آن مترتب نمی شود.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

واضح است کسی که چنین امری را اظهار می دارد، لاابالی است و یا جاهل. و اینگونه اشخاص بدعت گذار محسوب می شوند. صحت و یا فساد عمل و یا ثواب داشتن و نداشتن آن را باید مجتهد جامع الشرایط بفرماید.

حضرت آیت الله بهجت:

شایسته مجالس اهل بیت (ع) نیست بلکه اگر به حد لهو برسد و یا هتک مکان یا معصوم باشد، باید اجتناب شود. 

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

به طور کلی کف زدن در مساجد و حسینیه ها و اماکن مقدس به هر عنوان که باشد جایز نیست. و در غیر آن‌ها هم با توجه به اینکه در طول تاریخ اسلام و تشیّع شعار مسلمانان ذکر صلوات بوده است، خصوصاً در مجالسی که به نام و یاد ائمه تشکیل شده، لذا مناسب است مسلمانان احساسات و علائق مذهبی خویش را با فرستادن صلوات ابراز دارند. (جامع المسائل، 1/486)

حکم کف زدن در مجالس جشن اهل بیت(ع)
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: