کد مطلب: ۱۲۸۴
تعداد بازدید: ۱۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰
احکام موسیقی| ۷

حکم دریافت اجرت برای تکثیر نوارهای حرام

ترک لقمه ای از حرام نزد خداوند محبوبتر از هزار رکعت نماز مستحبی است. امام صادق (ع)، الحکم الزاهره، 1/316

کسی که لقمه ای از حرام بخورد، تا 40 شب نماز او قبول نمی شود و تا 40 صبح دعای او مستجاب نمی گردد و گوشتی که در اثر حرام بر بدنش روییده سزاوار آتش است. وقتی لقمه ای حرام در شکم بنده ای قرار گیرد، ملائک آسمانها و زمین او را لعنت می کنند. پیامبر اکرم (ص)، الحکم الزاهره، 1/317

سؤال: اجرت گرفتن جهت تکثیر فیلم و نوارهای مبتذل و حرام آیا حلال است یا حرام. و در صورت کسب از این راه پولهای به دست آمده را چه باید کرد؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

در فرض سؤال، اجرت حلال نیست و پولهای به دست آمده باید به صاحبان آن برگردانده شود. و اگر از یافتن ایشان مأیوس است از طرف ایشان به فقیر صدقه دهد.

حضرت آیت الله سیستانی:

حرام و مالک اجرت نمی شود.

حضرت آیت الله تبریزی:

اجرت گرفتن جهت امر مزبور اکل مال به باطل بوده و جایز نیست. و پولی که از این طریق به دست آمده باید به صاحبان آن برگردانده شود. و چنانچه شخص صاحبان پول را نمی شناسد، باید آن را از طرف آن‌ها به فقیر صدقه دهد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

حرام است. در صورتی که صاحبان آن را نمی شناسد، آن را به فقرا صدقه بدهد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

اجرت مذکوره حرام است و پولهای به دست آمده را باید به صاحبانشان برگرداند و اگر دسترسی به صاحبانشان نداشته باشد، باید از طرف آن‌ها به عنوان صدقه به فقیر غیر سیّد داده شود، و احتیاطاً برای این کار از مجتهد هم اجازه بگیرند.

حضرت آیت الله بهجت:

حرام است و درآمد از حرام هم حرام است و پولهای به دست آمده را به صاحبان آن برگردانید. در صورت یأس در حکم مجهول المالک است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

اجرت کار حرام نیز حرام است و باید به صاحبان آن‌ها بازگردد. اگر دسترسی به آن‌ها نیست، از طرف آن‌ها به فقیری صدقه دهید.

حکم دریافت اجرت برای تکثیر نوارهای حرام
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: