کد مطلب: ۱۲۸۶
تعداد بازدید: ۹۱۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۷
درسنامه شماره ۲۱
پسرم بدان کسی که گنجینه‌ها و خزینه‌های آسمان‏ها و زمین به دست اوست و در اختیار اوست به تو اجازه داده است که به درگاه او دعا کنی و ضمانت کرده است که دعای تو را مستجاب کند و آن کس خدای متعال است.

دعا و توبه(۱)

حضرت امیر(ع)در ادامه‌ی نامه‌ی مبارک خود و وصایای دلسوزانه‌ی پدری تذکراتی و مطالبی پیرامون دعا کردن بیان می‌‏‌کند و می‌‌‏فرماید:

«وَاعلَماَنَّالَّذيبِيَدِهِِخَزائِنُالسَّماواتِوَالاَرضِقَداَذِنَلَكَ فیِ الدُّعاءِوَتَكَفَّلَلَكَبِالاِجابَةِ»

پسرم بدان کسی که گنجینه‌ها و خزینه‌های آسمان‏ها و زمین به دست اوست و در اختیار اوست به تو اجازه داده است که به درگاه او دعا کنی و ضمانت کرده است که دعای تو را مستجاب کند و آن کس خدای متعال است. در این جمله نکات ارزنده‌ای وجود دارد:

1ـ خزینه‌ها و گنجینه‌ها تحت اختیار اوست و تمام نمی‌‌‏شود. روزی حضرت موسی(ع)در کوه طور به خداوند عرض کرد مرا موعظه کن، خداوند متعال 4 نصیحت به او کرد. اولین موعظه این بود«یا مُوسی ما دُمْت لا تَری کُنُوزِی قَدْ نَفِدَت لاتَغْتَمَّ بِسَبِبِ رِزْقِکَ»ای موسی تا زمانی که یقینن نکردی که خزائن ثروت من تمام شده غصّه روزی خود را نخور.

2ـ وقتی دعا می‌‏کنی در واقع از کسی تقاضا می‌‏کنی که بی‌نیاز مطلق است و نه تنها بی‌نیاز است بلکه تمام منابع ثروت این عالم که در آسمان‏ها و زمین است در اختیار اوست. در دعای جوشن کبیر در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان می‌‏خوانیم.

3ـ چنین خدایی به تو اجازه داده است دعا کنی به درگاه خداوند و این بزرگ‌ترین لطف و تفضّل خداست به تو که می‌‏توانست این اجازه را به تو ندهد، گرچه دعا هم مستجاب نشود همین اندازه که با خدا حرف می‌‏زنیم و توفیق صحبت کردن با او را به ما می‌‏دهند مهم‌ترین نعمت است اگر ما قدر بدانیم و این اجازه را به معنای دعوت کردن خداوند است و این کمال و نهایت لطف و مرحمت است که کسی محتاجین و نیازمندان را به سوی خود دعوت کند و بگوید بیائید و درخواست کنید و از همه مهم‌تر اینکه خداوند متعال در آخرین آیه سوره فرقان می‌‏فرماید:«قُلْما یعَبَؤُا بِکُم رَبّی لَوْلا دُعاکُمْ»ای رسول ما به این مردم بگو اگر دعاهای شما نبود پروردگار به شما هیچ توجّهی و اعتنایی نمی‌‏کرد. در قرآن هم می‌‏خوانیم:«اُدْعُونِی اَسْتَجِبْ لَكُمْ»دعا کنید و از من درخواست کنید من اجابت می‌‏کنم.[1]

اشاره به این مطلب است که اساس اسلام بر این است که انسان‌ها می‌‏توانند رابطه‌ی مستقیم با پروردگار خود پیدا کنند همانگونه که همه روزه در نمازهای خود از آغاز تا پایان مخصوصاً در سوره‌ی حمد با پروردگارشان خطاب مستقیم دارند به گونه‏ای که هیچ واسطه‏ای میان آنها و او نیست و این افتخار بزرگی است برای اسلام و مسلمین که اسلام راه ارتباط مستقیم با خدا را بر همه گشوده و جای جای قرآن مجید شاهد و گواه برآن است به ویژه آیاتی که خداوند را با تعبیر ربّنا یاد می‌‏کند.

مسئله‌ی لزوم دعا کردن آنقدر مهم است که قرآن افرادی را که از دعا کردن امتناع می‌‏ورزند تهدید کرده است.«اِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ»[2]کسانی که از دعا کردن امتناع می‌‏کنند و تکبر می‌‏ورزند و از درخواست از خداوند متعال سر باز می‌‏زنند در روز قیامت با ذلّت و خواری داخل آتش جهنم می‌‏شوند. و در روایت آمده که مقصود از عبادت در این آیه‌ی شریفه دعا کردن است و افضل و بالاترین عبادات است[3].

این روایت هم عجیب است که رسول خدا(ص)فرمود:«تَرکُ الدُّعاءِ مَعصِیَۀٌ»ترک دعا، گناه و معصیت است[4].

در روایات دعا کردن را اینطور معنی کردند:

1ـ هیچ کس با دعا کردن هلاک نمی‌‏شود.

2ـ دعا کردن کلید نجات و رستگاری است.

3ـ دعا کردن کلید رحمت و چراغ تاریکی‏هاست.

4ـ دعا اسلحه‌ی مؤمن و رکن دین و نور آسمان‏ها و زمین‏هاست.

5ـ محبوب‌ترین اعمال نزد خداوند دعا کردن است.

6ـ زیاد دعا کردن انسان را از وسوسه‌های شیطان حفظ می‌‏کند.

7ـ عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز است.

8ـ دعا کردن شفا و عافیت از هر دردی و مرضی است.

به حضرت موسی خطاب شد:«سَلْنِی کُلَّ ما تَحْتاجُ اِلَیْهِ حَتَّی عَلَفَ شاتِکَ وَ مِلحَ عَجِینِکَ»ای موسی بن عمران هرچه را که احتیاج داری از من بخواه حتی نمک، آرد و علف گوسفندانت را.[5]

دعا کردن مقرون و موعود به اجابت است

«وَ اِذَا سَألَکَ عِبادِی عَنِّی فَاِنِّی قَرِیبٌ اُجِیبُ دَعوَۀَ الدّاعِ اِذَا دَعانِ»ای رسول اگر بندگان من از تو راجع به من سؤال کردند به آنها بگو من نزدیک به شما هستم اجابت می‌‏کنم دعای دعاکننده را هرگاه که مرا بخواند[6].

در احادیث آمده است هرکس درب خانه‌ی خدا را بزند به روی او باز می‌‏شود. هرکس درب دعا به روی او باز شود درب استجابت هم به روی او باز می‌‏شود و هرکس اجازه دعا کردن پیدا کند دعای او را مستجاب می‌‏کند.

در دعای کمیل آمده است که«اَمَرْتَهُم بِدُعائِکَ وَ ضَمِنْتَ لَهُمُ اْلاِجابَۀِ»به بندگانت امر کردی دعا کنند و ضمانت کردی آنها را مستجاب کنی. در حدیث آمده است به هرکس توفیق دعا کردن بدهند او را از اجابت دعای او محروم نمی‌‏کنند.

حضرت امیر در ادامه‌ی نامه می‌‏فرماید:«وَاَمَرَكَاَنتَساَلَهلِيُعطِيَكَ تَسَترحِمَهُ لِیَرحِمَکَ»در این عبارت نظر مبارک امام این است که خدا نه تنها به تو اجازه‌ی دعا کردن داده است بلکه فراتر و بالاتر از اجازه، به تو امر کرده و دستور داده که دعا کنید و می‌‏فرماید به تو امر کرده که از او درخواست کنید و طلب رحمت کنید تا خواسته‌ی شما را برآورده کند و رحمت خودش را شامل حال شما کند. این آیه شریفه هم شاهد بسیار جالبی است«وَ اسْئَلُوا مِنْ فَضْلِـه اِنَّ اللهَ كـانَ بِكُلِّ شَیْءٍ عَليماً»[7]

از فضل و رحمت خداوند سؤال کنید و درخواست نمائید خداوند فضل و رحمت خود را شامل حال شما می‌‏کند، خداوند به هر چیزی داناست و اسئلوا فعل امر است و این حاوی دستور است.

حضرت امیر در ادامه‌ی نامه می‌‏فرماید: «وَلَم يَجعَلبَينَكَ وَ بَينَه مَن يَحجُبُکَ عَنهُ وَلمَ يلُجِئكَ اِلَي مَن يَشفَعُ اِليهِ»

یعنی خداوند میان تو و خودش کسی را قرار نداده که در برابر تو حجاب و مانع شود و خداوند تو را مجبور نکرده که به شفیعی و واسطه‌ای پناه ببری. انسان هر وقت و هر جا و در هر شرایطی اجازه دارد با خدا حرف بزند و از او درخواست کند بدون اینکه نیاز باشد وقت قبلی بگیرد و یا برای صحبت کردن و دعا کردن، کسی را واسطه کند که از او اجازه بگیرد برای انسان و هیچ‌کس مزاحم و مانع انسان در مقام برقراری ارتباط با خدا نیست.

در اینجا سؤالی پیش می‌‏آید که مسئله‌ی شفاعت در اسلام شفاعت پیامبر و امام معصوم و حتّی فرشتگان و مؤمنان صالح‏العمل وارد شده است و آیات و روایات بسیاری دلالت بر شفاعت شفیعان در دنیا و آخرت می‌‏کند، آیا شفاعت با برقراری ارتباط مستقیم با خداوند منافات ندارد.

پاسخ این سؤال با توجّه به 2 نکته روشن می‌‏شود.

1ـ دلیلی بر نفی ارتباط مستقیم نیست بلکه ارتباط مستقیم با خدا در جای خود محفوظ است و مسلمانان شب و روز از آن استفاده می‌‏کنند و شفاعت هم در جای خود ثابت است و به تعبیر دیگر هر دو کنار هم قرار دارند و دو راه به‌سوی رحمت خداوند می‌‏باشند.

2ـ در آیات مکرّر قرآن به این نکته اشاره شده که شفاعت نیز به اجازه‌ی خداست. بنابراین کسی که دست به دامان رسول اکرم(ص)و امامان معصوم(ع)برای شفاعت می‌‏زند باید در کنار آن از خدا بخواهد که اذن شفاعت به آن‌ها بدهد سپس مکمّل آن نیز ارتباط مستقیم با خداست. به بیان دیگر ما حوائج خویش را مستقیماً از خدا می‌‏خواهیم ولی گاهی حاجت به‌قدری مهم و پیچیده است یا ما آن‌قدر آلوده و گناهکاریم که احساس می‌‏کنیم به‌تنهایی توفیق رسیدن به خواسته‌ی خود را نداریم، در اینجاست که دست به دامان شخص بزرگ و آبرومندتر می‌‏زنیم که به اجازه‌ی خدا در پیشگاه خدا برای ما شفاعت کند.

مثلاً برادران یوسف بعد از آن همه جنایت درباره‌ی برادر خود احساس کردند گناهشان به‌قدری عظیم است که نمی‌‏توانند مستقیماً عفو خود را بخواهند، لذا دست به دامان پدر زدند و گفتند:«یا اَبانا اِسْتَغْفِرْ لَنا ذنُوبَنا اِنّا کُنّا خاطِئینَ»[8]ای پدر برای ما استغفار کن، ما خطاکاریم از خدا بخواه که ما را ببخشد و بیامرزد.

البته در باب اجابت دعا مطالب فراوانی وجود دارد که پرداختن به آن بحث را طولانی می‌‏کند ولی اشاره‌ای کوتاه به این موضوع خالی از فایده نیست. گاهی سؤال پیش می‌‏آید که چرا دعا مستجاب نمی‌‏شود، در حالی که خدا فرموده است دعا کنید من مستجاب می‌‏کنم. در پاسخ به این سؤال اهل‌بیت(ع)مطالبی فرمودند که توجه کنید:

1ـ گاهی به خاطر این است که معرفت به خداوند نداریم دعا می‌‏کنیم به درگاه کسی که او را نمی‌‏شناسیم و حقّ خدا را ادا نمی‌‏کنیم و به عهد و پیمان خود که با خدا بستیم عمل نمی‌‏کنیم. قرار بر این شد که اطاعت از شیطان نکنیم و فقط خدا را عبادت کنیم ـ دعا کردن قلب پاک و زبان راستگو می‌‏خواهد. باید غذای حلال و پاک بخورد و کسب خود را پاک و پاکیزه کند و از حرام بپرهیزد. دعا کردن حضور قلب می‌‏خواهد و باید حسن ظن به خدا داشته باشی. غافل از خداوند نباشی، دعای شخصی که مبتلا به قساوت قلب شده بالا نمی‌‏رود. با یک توجه قلبی و باطن صاف و اشک چشم و اخلاص در عمل و رقّت قلب خداوند را بخواند ان‌شاءالله مستجاب می‌‏شود.

حضرت امیر در ادامه‌ی نامه به امام حسن(ع)مطالبی پیرامون مسئله‌ی توبه می‌‏فرماید:«وَلَمیَمنَعَكَاِناَسَأتَمِنَالتَّوبَةِ»یعنی اگر گناه و مصیبت کردی خدا تو را از اینکه توبه کنی، محرومم نکرده و این اجازه را به تو داده است که توبه کنی و بازگشت به‌سوی پروردگار کنی.

مسئله‌ی توبه اولین قدم برای پیمودن راه حق است و به همین دلیل سالکان مسیر الی الله آن را منزلگاه اول می‌‏شمارند و اگر در فرمایش امام به دنبال دعا مسئله‌ی توبه ذکر شده است برای آن است که توبه نیز نوعی دعاست. دعا تقاضای عفو و رحمت خداوند است و تا این گام برداشته نشود و روح و دل از غبار گناه شستشو نگردد و حجاب معصیت از برابر چشم دل کنار نرود پیمودن این راه مشکل و یا غیرممکن است. در دعاها و روایات معصومین(ع)نیز اشارات زیاد و تعبیراتت لطیفی در این باره دیده می‌‏شود. مثلاً در مناجات تائبین که اولین مناجات از مناجات‏های پانزده‌گانه حضرت سجّاد(ع)است می‌‏خوانیم:

«اِلهی اَنْتَ الَّذی فَتَحْتَ لِعِبادِکَ باباً اِلَی عَفْوِک سَمَّیْتَهُ وَ التَّوبَۀِ»خدایا معبود من، تو همان کسی هستی که دری را به‌سوی عفو و رحمت خود به روی بندگانت باز کردی و نام آن را توبه نهادی. سپس اذن عام دادی و گفتی همگان توبه کنند و به‌سوی خداوند باز گردید. توبه‌ای خاص از هرگونه ناخالص‌ها، سپس کسانی که از ورود به این باب رحمت غافل می‌‏شوند چه عذری دارند. امام دست فرزندش را گرفته و از منزلگاه‌های این مسیر یکی پس از دیگری عبور می‌‏دهند تا به جوار رحمت الهی واصل گردد.

در روایات آمده است:

توبه خطاها و معاصی گذشته را جبران می‌‏کند

توبه رحمت خداوند را نازل می‌‏کند

هیچ شفیعی نجات‌دهنده‌تر از توبه نیست

توبه قلب را پاک می‌‏کند و گناهان را می‌‏شوید

در احادیث آمده است محبوب‏ترین بندگان خدا، آن مؤمن و مؤمنه‌ای است که توبه می‌‏کند و خداوند از کسی که توبه می‌‏کند بیشتر خوشحال می‌‏شود تا خوشحالی کسی که خود را گم کرده و بعد پیدا می‌‏کند و از آن انسان عقیمی که صاحب فرزند می‌‏شود و از آن انسان تشنه‌ای که به آب می‌‏رسد.

رسول اکرم(ص)فرمود:«تُوبُوا اِلَی الله فَاِنِّی اَتُوبُ اِلَی الله فِی کُلِّ یَوْمٍ مِأۀَ مَرَّۀٍ»[9]

توبه به‌سوی خدا کنید من روزی 100 مرتبه توبه می‌‏کنم.

قرآن می‌‏فرماید:«وَ تُوبُـوا اِلَی ‌اللهِ ‌جَميعًا اَيُّهاَ ‌الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»[10]

البته باید دانست که حقیقت توبه پشیمانی است و اگر کسی این پشیمانی برای او حاصل شود مانع می‌‌شود که در آینده آن گناهان را تکرار کند و اگر کسی توبه کرد و دومرتبه گناه کرد معلوم می‌‏شود که توبه نکرده است. امام هشتم حضرت رضا(ع)فرمودند: 5 نفر خودشان را مسخره کردند: اول کسی که استغفار و توبه می‌‏کند ولی قلباً پشیمان نیست و اگر زمینه فراهم بشود مجدداً گناه می‌‏کند، روی این حساب است که علی(ع)فرمود:«نَدمُ الْقَلْب یُکَفِّرُ الذّنْبِ»پشیمانی قلبی کفّاره‌ی گناهان است[11].

ادامه‌ی نامه: حضرت می‌‏فرماید:«وَلَميُعاجِلكَبِالنِّقمَةِ»یعنی خداوند در عذاب و کیفر دادن تو به خاطر گناهانت عجله نکرده و آن را به خاطر اینکه شاید توبه کنی به تأخیر انداخته است. در قرآن مجید می‌‏خوانیم:«وَ رَبُّکَ الغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ لَوْ یُؤاخِذُهُمْ بِما کَسَبُوا لَعَجَّلَ لَهُمُ العَذابِ»[12]پروردگار تو آمرزنده و دارای رحمت است اگر می‌‏خواست آن‌ها را به سبب اعمالشان مجازات کندد عذاب را هرچه زودتر برای آن‌ها می‌‏فرستاد.

در دعای کمیل هم حضرت امیر همین تقاضا را از خداوند می‌‏کند:

«وَ لا تُعاجِلْني بِالْعُقُوبَةِ عَلَى ما عَمِلْتُهُ فِي خَلَواتي مِنْ سُوءِ فِعْلي وَإساءَتيالخ.»خدایا در عقوبت و عذاب کردن من عجله نکن نسبت به اعمالی که در خلوت انجام دادم از بدی‌ها و جسارت‌ها و شهوات زیاد و تفریط‌ها و غفلت‌ها و...، یک نکته‌ی دیگر هم در دعای ابوحمزه آمده است که امام سجّاد(ع)می‌‏فرماید:«الهی لاتْؤدِّبْنِی بِعُقُوبَتِکَ»خدایا مرا به‌وسیله‌ی عقوبت و مجازات و عذاب خود، ادب نکن، یعنی گاهی کیفر انسان، انسان را تربیت می‌‏کند و پناه به خدا می‌‏بریم.

ادامه‌ی نامه:«وَلَمْيُعَيِّرُکَبِالاِنابَةِ»هرگز تو را به سبب توبه و انابه سرزنش نکرد همان‌گونه که انتقام جویان توبه‏کاران را زیر رگبار سرزنش قرار می‌‏دهند، نه‌تنها سرزنش نکرده بلکه با لطف و مرحمت دعوت کرده از بندگان و وعده‌ی آمرزش به آن‌ها داده است. در سوره زمر آیه 53 می‌‏خوانیم:

«قُُلْ يا عِبادِیَ الَّذينَ اَسْرَفُوا عَلی اَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ»ای بندگان من، ای کسانی که به خودتان ظلم کردید و اسراف و خودتان را بیچاره کردید از رحمت من ناامید نشوید به‌سوی من بازگشت کنید و در روایت آمده است که این آیه امیدوارکننده‏ترین آیه در قرآن است و انسان با گرفتن امید از طرف خداوند روح او تقویت می‌‏شود.

ادامه‌ی نامه:«وَلَميَفضَحكَحَيثُ الفَضيحَةَبِكَاَوليْ»یعنی در آنجا که رسوایی تو سزاوار تو بود تو را رسوا نکرد همان‌گونه که تنگ‌نظران بی‏گذشت فوراً اقدام به رسواسازی و افشاگری درباره‌ی خطاکاران می‌‏کنند. حضرت امیر در دعای کمیل تقاضا می‌‏کند و می‌‏فرماید: «وَ لا تَفْضَحْني بِخَفِيِّ مَا اطَّلَعْتَ عَلَيْهِ مِنْ سِرّى» خدایا مرا رسوا نکن به خاطر آن معاصی و گناهانی که در خلوت انجام دادم و سرّی بوده.

خلاصه خداوند متعال می‌‏توانست کاری کند که آبروی گنه‌کار برود ولی این کار را نکرد و آبروداری کرد نه آبروریزی. و تمام ما در این دنیا با یک آبروی کاذب مشغول زندگی کردن هستیم. علی(ع)فرمود:«لَوْ تَکاشَفْتُم ما تَدافَنْتُم»اگر پرده از روی اعمال شما برداشته می‌‏شد و همدیگر را می‌‏شناختید و از اعمال هم مطلع می‌‏شدید همدیگر را پس از مرگ دفن نمی‌‏کردید، آن‌قدر از هم متنفر بودید. درر حدیث آمده اگر گناه بوی گند و متعفّن داشت دو نفر قادر نبودند در کنار هم بنشینند، از بوی گند گناهان هم فرار می‌‏کردند.

ادامه‌ی نامه:«وَلَميُشَدِّدْ عَلَیکَ فِی قَبُولِالاِنابَةِ»پسرم در قبول کردن توبه تو،بر تو سخت نگرفت و توبه‌ی تو را پذیرفت. این جمله حضرت اشاره به این موضوع است که خداوند توبه توبه‏کنندگان را قبول می‌‏کند.

در قرآن مجید می‌‏خوانیم:«اَ لَمْ يَعْلَمُوا اَنَّ اللهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَن عِبادِهِ»آیا نمی‌‏دانید که خداوند توبه را از بندگان خود قبول می‌‏کند.[13]

در آیه‌ی دیگری می‌‏خوانیم«وَ هُوَ الَّذى يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِه وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ»[14]خداوند همان کسی است که توبه را از بندگان خود قبول می‌‏کند و گناهان را عفو می‌‏کند و می‌‏بخشد.

در حدیث آمده«مَنْ اُعْطِیَ التّوبهَ لَمْ یَحرُمِ القَبُول»علی(ع)فرمود: هرکس توفیق توبه کردن را به او بدهند از قبول توبه او، او را محروم نمی‌‏کنند و هرکس توفیق استغفار پیدا کند از آمرزش او را محروم نمی‌‏کنند[15]. در قرآن می‌‏خوانیم«اِنَّ اللهَ لا يَغْفِرُ اَنْ يُشْرَكَ بِه وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ»امام صادق(ع) می‌‏فرمایداگر کسی شرک به خداوند بیاورد او را نمی‌‏آمرزد[16]ولی غیر از گناه شرک، جمیع گناهان و معاصی را می‌‏آمرزد کبیره و صغیره را.

ادامه‌ی نامه:«وَلَم يُناقِشْكَ بِالجَريمةِ»در محاسبه‌ی اعمال تو و جرائم تو دقّت و موشکافی نکرده بلکه به‌آسانی از آن گذشته استيُناقِشكَاز ریشه‌ی مناقشه است به معنای دقّت و سخت‏گیری در حساب است.

شاید به خاطر همین جهت است که در دعا آمده است«الهی عامِلْنا بِفَضْلِکَ وَ لاتُعامِلْنا بِعَدْلِکَ»یعنی خدایا با ما با فضل و رحمت در چشم‏پوشی رفتار کن مبادا با ما با عدالت رفتار کنی که اگر با عدل با ما رفتار بشود همه هلاک خواهیم شد. ادامه‌ی نامه:«وَلمَ يُؤيُسكَ مِنَ الرَّحمَةِ بَل جَعَلَ نُزوعَكَ عَنِ الذَّنبِ حَسَنَةً وَ حَسَبَ سَيِّئتََكَ واحِدَةً وَ حَسَبَ حَسَنَتَكَ عَشرًا»یعنی هیچ‌گاه تو را از رحمت خود ناامید نکرد، هرچند که گناه تو سنگین و بزرگ باشد بلکه بازگشت گناهان را برای تو حسنه محسوب می‌‏کند و از آن مهم‌تر گناه تو را یکی حساب می‌‏کند ولی حسنات تو را ده برابر حساب می‌‏کند.

در قرآن مجید به این حقیقت اشاره‌شده است«اِلّا مَنْ تـابَ وَ ءامَنَ وَ عَمِلَ صالِحًا فَاُولئِكَ يُبَدِّلُ اللهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَنات»[17]هر کس ایمان آورد و توبه کرده و عمل صالح انجام داد خداوند گناهان او را تبدیل به حسنات می‌‏کند. به حضرت داود(ع)وحی شد ای داود، بنده‌ی مؤمن من اگر گناه کرد بعد رجوع کرد به من و توبه کرد و از من حیا کرد او را می‌‏آمرزم و کاری می‌‏کنم که کاتبین عمل گناه او را فراموش کنند و گناه او را تبدیل به حسنه می‌‏کنم و من ارحم الراحمین هستم.[18]

در قرآن مجید می‌‏خوانیم:«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ اَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّـيِّـئَةِ فَلا يُجْزَی اِلّا مِثْلَها»[19]. اگر کسی یک عمل حسنه انجام دهد برای او 10 تا نوشته می‌‌شود و محاسبه می‌‌گردد و اگر کسی را گناه انجام دهد فقط یکی برای او نوشته می‌‌شود.

ادامه‌ی نامه:«فَاِذا نادَيتَه ُسَمِعَ نِداكَ وَاِذا ناجَيتَه عَلِمَ نَجواكَ فَاَفضَيتَ اِلَيهِ بِحاجَتِكَ وَ ابْثَثتَهُ ذاتَ نَفسِكَ وَ شَكَوتَ اِلَيهِ هُمومَكَ وَ استَكشَفتَه كُروبَكَ وَ استَعَنتَه عَلي اُمورِكَ»امام در این قسمت از نامه راه مناجات با خدا را به فرزندش یاد می‌‏دهد و می‌‏فرماید حاجت خود را از او بخواه و سفره‌ی دلت را برای او باز کن و غم و غصه‌های خود را به او بازگو کن و برطرف کردن درد و رنج‌هایت را از او طلب کن و در تمام کارها از او کمک بخواه.

این 5 نکته محورهای مناسبات بندگان با خداست که در عبارات کوتاه فوق به آن اشاره شده است.

کلمه افضیت از ریشه‌ی افضا و فضا گرفته شده است. به معنای وصول به چیزی است و رسیدن به آن گوئی در فضای آن وارد شدی و کلمه‌ی اَبثَثتَه از ریشه‌ی بثّ به معنای پراکنده ساختن می‌‏باشد و اینجا به معنای افشا کردن و ظاهر نمودن است.

حضرت می‌‏فرماید: پسرم هرگاه خدا را می‌‏خوانی و او را صدا می‌‏زنی او می‌‏شنود. صدا کن تو را اگرچه با صدا هم او را ندا نکنی. در قرآن مجید آیات زیادی شاهد این مدعاست که«اِنّ الله سَمِیعٌ»خداوند می‌‏شنود. این شنیدن کنایه از توجه کردن است، یعنی توجه می‌‏کند به صدای تو و ندای تو و یک‌وقت فکر نکنی به صدای تو بی‏اعتنایی می‌‏کند. بعد اما می‌‏فرماید پسرم وقتی با خدا مناجات می‌‏کنی و راز و نیاز، بدان که خداوند می‌‏داند که چه می‌‏گویی و چه می‌‏خواهی. وقتی خداوند به تو توجه کرد تو به مُراد و خواسته و حاجت خود خواهی رسید و سعی کن به‌طور آشکارا و علنی مطالب خود را به خداوند عرض کن و با کنایه با او سخن مگو و درد دل خود را با او در میان بگذار و از غم و اندوهی که به تو در زندگی وارد شده است به خدا شکایت کن و گله نما و تمام مشکلات خود را برای او بیان کن و برای رفع همّ و غم و مشکلات و رسیدن به حوائج خود از او کمک بخواه که تنها یاور تو است.«اِنَّهُ خَیْرُ ناصِرٍ وَ مُعِینٍ»او بهترین ناصر و یاری کننده می‌‏باشد. در سوره حمد می‌‏خوانیم:«اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیَّاکَ نَستَعِین»، خدایا فقط تو را می‌‏پرستیم و فقط از تو یاری می‌‏خواهیم، کسی غیر از خدا قادر نیست دردهای ما را مداوا کند.

پی‌نوشت‌ها

[1]ـسوره غافر، آیه 60

[2]ـ سوره غافر آیه 60

[3]ـ اصول کافی، ج 2، ص 466

[4]ـ تنبیه الخواطر، ص 360

[5]ـ علی(ع)غررالحکم.

[6]ـ سوره بقره، آیه 186.

[7]ـ سوره نساء، آیه 32

[8]ـ سوره یوسف آیه 97

[9]ـ کنزالعمال، حدیث 10171

[10]ـ سوره نور، آیه 31

[11]ـ مستدرک، ج 2، ص 346

[12]ـ سوره کهف، آیه 58

[13]ـ سوره توبه، آیه 104

[14]ـ سوره شوری، آیه 25

[15]ـ بحار، ج 69، ص 410

[16]ـ رسائل، ج 11، ص 264

[17]ـ سوره فرقان، آیه 70

[18]ـامام صادق(ع)بحار، ج 6، ص 28.

[19]ـ سوره انعام، آیه 160

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

عباس ابوالحسنی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جعفر موذنی
|
-
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
0
0
سلام
درصورت امکان فایلهای صوتی این مجموعه را بارگزاری فرمائید . با تشکر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: