کد مطلب: ۱۴۶۷
تعداد بازدید: ۴۱۳۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۸
احکام ازدواج/۱
ازدواج مسلمان با غیرمسلمان و ازدواج شیعه با اهل سنت، چه حکمی دارد؟

حکم ازدواج با غیرمسلمان و غیرشیعه

خداوند به دوازده نفر از اهل بیت من علم و فهم مرا عطا کرده و آنها از وجود من خلق شده اند. وای بر کسانی که بعد از من حق آنها را انکار کنند. خداوند شفاعت مرا نصیب آنان نخواهد کرد. (پیامبر اکرم (ص)، الحکم الزاهره، 2/90)

سؤال: ازدواج مسلمان با غیرمسلمان و ازدواج شیعه با اهل سنت، چه صورت دارد؟

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

ازدواج زن مسلمان با غیرمسلمان صحیح نیست و ازدواج زن شیعه با مرد سنی مکروه است و ازدواج مرد مسلمان با زن غیرمسلمان اگر موقت باشد و همچنین ازدواج مرد شیعه با زن سنّی، مانعی ندارد.

حضرت آیت الله بهجت:

اولی در صورت کتابی بودن، عقد موقت بی اشکال است. و در فرض دوم نمی توان دختر یا زن شیعه را به عقد آنها درآورد، به احتیاط تکلیفی.

حضرت آیت الله سیستانی:

ازدواج با اهل کتاب به احتیاط واجب جایز نیست و با اهل سنت اگر خوف انحراف نباشد، جایز است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

ازدواج مسلمان با غیرمسلمان جایز نیست و ازدواج مردان شیعه با زنان اهل سنت اشکالی ندارد. ولی ازدواج زنان شیعه با مردان اهل سنت، با توجه به خطر انحراف مذهبی اشکال دارد.

حضرت آیت الله تبریزی:

زن با غیرمسلمان نمی تواند شوهر کند و ازدواج مرد با غیرکتابیه باطل است و ازدواج دائم مرد با کتابیه جایز، ولی برخلاف احتیاط است. باوجود خطر انحراف در عقیده ازدواج با غیرشیعه باید ترک شود.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

زن مسلمان نمی تواند به عقد کافر درآید. مرد مسلمان هم نمی تواند با زن کافره غیر اهل کتاب ازدواج نماید. ولی متعه کردن زن اهل کتاب مانند یهود و نصارا مانعی ندارد. بلکه جواز ازدواج آنان به طور دائم نیز خالی از قوت نیست و در صورت تمکن از ازدواج با مسلمه کراهت شدیده دارد، بلکه در این صورت احتیاط ترک نشود.

حکم ازدواج با غیرمسلمان و غیرشیعه
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: