کد مطلب: ۱۵۲۵
تعداد بازدید: ۱۷۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
پاسخ به سوالات اعتقادی| ۱
درباره غيبت عيسى عليه السّلام، يهود و نصارى اتّفاق كردند كه او كشته شده است، امّا خداى تعالى با اين قول خود آنان را تكذيب فرمود: او را نه کشتند و نه به دار کشیدند بلکه امر بر آن‌ها مشتبه شد و غيبت قائم نيز چنين است، زيرا اين امّت به‌واسطه طول مدّتش آن را انكار مى‏‌كند.

مسیح شیعه چه کسی است؟

این سؤال کمی مجمل به نظر می‌رسد و درواقع شاید منظور کسی باشد که خصوصیات مسیح(ع) را دارد و نشانه‌های آن در روایات اهل‌البیت علیهم‌السلام آمده که در این صورت روایات متعددی وجود دارد که در آن شباهت‌های حضرت ولی‌عصر ارواحنا له الفداء را با پیامبران الهی بیان نموده. شاید بتوان به تعبیری (البته با مسامحه) مسیح شیعه را امام زمان(عجل) دانست. ازجمله آن‌ها، روایتی است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام ضمن مطالبی که به حذیفة بن یمان که از یاران ایشان بود بیان نموده، دعایی را که پیامبر اکرم صلی‌الله علی و آله برای ایشان فرموده بودند اظهار داشتند:

...اللَّهُمَّ أَعْطِهِ جَلَادَةَ مُوسَى وَ اجْعَلْ فِي نَسْلِهِ شَبِيهَ عِيسَى‏ ع‏[1]

(... خدايا قدرتمندى و صلابت و چابكى موسى را به او ببخش، و در نسل او كسى شبيه عيسى قرار ده‏)

همچنین روایتی ابوبصیر از امام محمدباقر علیه‌السلام نقل می‌کند که فرمودند: فِي صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ سُنَنٌ مِنْ أَرْبَعَةِ أَنْبِيَاءَ سُنَّةٌ مِنْ مُوسَى‏ وَ سُنَّةٌ مِنْ عِيسَى‏ وَ سُنَّةٌ مِنْ يُوسُفَ وَ سُنَّةٌ مِنْ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِينَ قُلْتُ وَ مَا سُنَّةُ عِيسَى‏ فَقَالَ يُقَالُ فِيهِ مَا قِيلَ فِي عِيسَى‏[2] 

(در صاحب اين امر(امام زمان ع) روشها و شیوه‌هایی از چهار پيامبر است: سنّتى از موسى؛ سنّتى از عيسى؛ سنّتى از يوسف و سنّتى از محمّد- صلوات اللَّه عليهم اجمعين- پرسيدم: سنّت عيسى كدام است؟ فرمود: آنچه در مورد عيسى گفته‌شده درباره او نيز گفته مى‏شود.)

یا در روایتی دیگر امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند:

إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَدَارَ لِلْقَائِمِ مِنَّا ثَلَاثَةً أَدَارَهَا فِي ثَلَاثَةٍ مِنَ الرُّسُلِ ع : قَدَّرَ مَوْلِدَهُ تَقْدِيرَ مَوْلِدِ مُوسَى‏ ع وَ قَدَّرَ غَيْبَتَهُ تَقْدِيرَ غَيْبَةِ عِيسَى‏ ع‏ وَ قَدَّرَ إِبْطَاءَهُ تَقْدِيرَ إِبْطَاءِ نُوحٍ ع‏... وَ أَمَّا غَيْبَةُ عِيسَى ع فَإِنَّ الْيَهُودَ وَ النَّصَارَى اتَّفَقَتْ عَلَى أَنَّهُ قُتِلَ فَكَذَّبَهُمُ اللَّهُ جَلَّ ذِكْرُهُ بِقَوْلِهِ‏ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ‏ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ‏[3] كَذَلِكَ غَيْبَةُ الْقَائِمِ فَإِنَّ الْأُمَّةَ سَتُنْكِرُهَا لِطُولِهَا فَمِنْ قَائِلٍ يَهْذِي بِأَنَّهُ لَمْ يُولَدْ وَ قَائِلٍ يَقُولُ إِنَّهُ‏ يَتَعَدَّى إِلَى ثَلَاثَةَ عَشَرَ وَ صَاعِداً وَ قَائِلٍ يَعْصِي اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ بِقَوْلِهِ إِنَّ رُوحَ الْقَائِمِ يَنْطِقُ فِي هَيْكَلِ غَيْرِه‏[4] 

(خداى تعالى در قائم ما سه خصلت جارى ساخته كه آن خصلت‌ها در سه تن از پيامبران نيز جارى بوده است: تولدش را مانند تولد موسى و غيبتش را مانند غيبت عيسى و تأخير كردنش را مانند تأخير كردن نوح مقدّر كرده است‏... و امّا درباره غيبت عيسى عليه السّلام، يهود و نصارى اتّفاق كردند كه او كشته شده است، امّا خداى تعالى با اين قول خود آنان را تكذيب فرمود: او را نه کشتند و نه به دار کشیدند بلکه امر بر آن‌ها مشتبه شد و غيبت قائم نيز چنين است، زيرا اين امّت به‌واسطه طول مدّتش آن را انكار مى‏‌كند، پس گوينده‏‌اى به هذيان گويد او متولّد نشده است، و گوينده‌‏اى ديگر می‌گوید: او مرده است و گوينده‏‌اى ديگر اين كلام كفرآميز را می‌گوید كه يازدهمين ما ائمّه عقيم بوده است و گوينده‏‌اى ديگر با اين كلام از دين خارج می‌شود كه تعداد ائمّه به سيزده و يا بيشتر رسيده است و گوينده‌‏اى ديگر به‏ نافرمانى خداى تعالى پرداخته و می‌گوید روح قائم در جسد ديگرى سخن مى‏‌گويد.)

البته شباهت‌های بیشتری نیز میان عیسی بن مریم(ع) و امام زمان(عج) وجود دارد مانند صحبت کردن در گهواره یا اعطاء حکمت در کودکی یا بالا بردن خداوند هر دو را به‌سوی خود که بعضاً در سخنان اهل‌بیت عصمت و طهارت به آن‌ها اشاره‌شده است .

پی نوشت:

 

[1] غیبت نعمانی صفحه 142

[2] کمال الدین و تمام النعمۀ، جلد دوم ، صفحه 350

[3] النساء: 157.

[4] همان، صفحه 355

 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

صادق تهرانی

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
0
0
از کارشناس محترم تقاضامندم برای توضیح شبهه و پاسخ آن از بیان روان و جذّاب استفاده کنند و قبل از پاسخ، شبهه مورد نظر را خوب تبیین نمایند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: