کد مطلب: ۱۵۵۷
تعداد بازدید: ۱۹۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲
پاسخ به سوالات اعتقادی| ۴
مقام و مرتبت حضرت فاطمه زهرا(س) در تمامی شئون از جمیع زنان عالم بالاتر است زیرا ایشان بزرگ زنان عالم است...

مقام علمی حضرت زهرا (س)

سئوال: در باره مقام علمی حضرت زهرا (س) توضیح دهید.

جواب: مقام و مرتبت حضرت فاطمه زهرا(س) در تمامی شئون از جمیع زنان عالم بالاتر است زیرا ایشان بزرگ زنان عالم است[1]، بلکه به تعبیر دقیق‌تر ایشان نه‌فقط از زنان عالم بلکه از همه خلائق بالاتر است تا جایی که امام زمان(عج) در مورد ایشان تعبیر می‌کنند: لی فی ابنۀ رسول‌الله اسوه حسنه[2](دختر پیامبر خدا برای من الگو است). 

کسی که الگوی امام معصوم و حجت خداوند و بقیۀ الله الأعظم قرار می‌گیرد، قطعاً از رتبه علمی بالایی برخوردار است. اینکه حضرت فاطمه(س) پاره تن پیامبر اکرم(ص) بوده باشند که در کتب احادیث شیعه و سنی به‌وفور یافت می‌شود، خود گواهی بر این مدعاست که ایشان به مبدأ وحی متصل می‌باشد و علم ایشان از جانب پروردگار به او الهام گردیده است.

یکی از نام‌های ایشان «محدَّثه» می‌باشد. امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: سمیت فاطمه محدثه، لان الملائکه کانت تهبط من السماء فتنادیها[3] (فاطمه محدّثه نامیده شد، زیرا فرشتگان از آسمان بر ایشان نازل‌شده و با او سخن می‌گفتند) و در همین راستا فاطمه زهرا(س) دارای کتابی است به نام «مصحف فاطمه» که در آن تمامی اخبار آینده و جایگاه پیامبر(ص) پس از مرگ گنجانده‌شده، آن چنانکه امام صادق(ع) در پاسخ پرسشی در مورد مصحف فاطمه می‌فرمایند: فاطمه(س) پس از رسول خدا(ص) هفتادوپنج روز(یا نودوپنج روز) زنده بود و اندوه فراوانى از مرگ پدرش در دل داشت و جبرئيل مى‌‏آمد و او را سرسلامتی مى‏‌داد و در مرگ پدر تسليت مى‌‏گفت و ایشان را خوش‌دل مى‌‏ساخت و از پدرش و جايگاه وى به او گزارش مى‏‌داد و از آنچه پس از وى براى ذريه‌‏اش پيش آيد به او خبر مى ‏داد و على(ع) آن‌ها را مى‌‏نوشت، اين مصحف فاطمه(س) است.[4]

چنین شخصیتی با چنان مقام و مرتبتی، قطعاً از علوم الهی بهره می‌برده، همان‌طور که از خطبه غرّاء فدکیه ایشان استنباط می‌شود.

پی‌نوشت:

[1] من لا یحضره الفقیه ، جلد 4، صفحه 420

[2] بحارالأنوار، جلد 53، صفحه 180

[3] علل الشرایع ، جلد 1، صفحه 182

[4] اصول کافی، جلد1، صفحه 241

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

صادق تهرانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: