کد مطلب: ۱۶۰۱
تعداد بازدید: ۱۵۶۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
احکام اهل‌بیت (ع) / ۲۰
در برخی از مجالس عزاداری بعضی مداحان با الفاظ نامناسب به ائمه علیهم‌السلام خطاب می‌کنند، یا به‌عنوان عزاداری به‌صورت خود چنگ انداخته و یا زنجیر خاردار می‌زنند و بر بدن و لباس آنان خون جاری‌شده و لباس و بدن و منزل دیگران را نجس می‌کنند...

لزوم جلوگیری از وهن مذهب

برای ما زینت باشید، موجب عیب و زشتی ما نگردید. (امام صادق علیه‌السلام، الحکم الزاهره، 1/239)

شیعیان ما تسلیم امر ما بوده، سخن ما را گرفته و مخالف دشمنان ما هستند. هر کس این‌گونه نباشد از ما نیست. (امام رضا علیه‌السلام، الحکم الزاهره، 1/238)

سؤال: در برخی از مجالس عزاداری بعضی مداحان با الفاظ نامناسب به ائمه علیهم‌السلام خطاب می‌کنند، یا به‌عنوان عزاداری به‌صورت خود چنگ انداخته و یا زنجیر خاردار می‌زنند و بر بدن و لباس آنان خون جاری‌شده و لباس و بدن و منزل دیگران را نجس می‌کنند. ازآنجایی‌که این‌گونه روش‌ها در حال ترویج بوده و مجالس را از وزانت و معنویت تهی ساخته چه‌بسا موجب وهن مقدسات می‌شود. تکلیف ما را دراین‌باره روشن فرمایید.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:

هر عملی که موجب وهن مذهب شود، جایز نیست.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

در موردی که موجب وهن مذهب شود، از آن خودداری گردد.

حضرت آیت‌الله بهجت:

اگر موجب وهن مقدسات شود، جایز نیست.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

عزاداری حضرت اباعبدالله علیه‌السلام از افضل قربات است ولی کارهایی که نوشته‌اید مناسب این مراسم نیست و موجب وهن مذهب می‌شود.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

باید از کارهایی که عزاداری را خدشه‌دار می‌کند اجتناب شود.

حضرت آیت‌الله تبریزی:

مجالس عزاداری برای تعظیم شعائر اسلامی است و باید به صورتی واقع شود که تعظیم معصومین علیهم‌السلام بالأخص ابی‌عبدالله علیه‌السلام و اظهار حزن و شیون بر مصائب وارده باشد.

لزوم جلوگیری از وهن مذهب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: