کد مطلب: ۱۶۱۶
تعداد بازدید: ۱۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
پاسخ به سوالات اعتقادی| ۷
برخی از القاب حضرات معصومین(ع) توسط پیامبر اکرم(ص) و یا سایر ائمه(ع) گذاشته‌شده است اما برخی از القاب آن بزرگواران توسط سایر مردم به ایشان اطلاق شده است مانند «کریم اهل‌البیت» که بین بسیاری از شیعیان به امام حسن مجتبی(ع) گفته می‌شود.

چرا به امام حسن (ع) کریم اهل‌بیت گفته می‌شود؟

برخی از القاب حضرات معصومین(ع) توسط پیامبر اکرم(ص) و یا سایر ائمه(ع) گذاشته‌شده است مانند لقب «السید» برای امام حسن مجتبی که در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «إنّ إبنی هذا سیّد» فرزندم (حسن) آقا و والاست. [1] اما برخی از القاب آن بزرگواران توسط سایر مردم به ایشان اطلاق شده است مانند «کریم اهل‌البیت» که بین بسیاری از شیعیان به امام حسن مجتبی(ع) گفته می‌شود.

صفت کرامت و جود و بخشش از صفات بارز تمامی معصومین(ع) می‌باشد و بر همین اساس پیامبر اکرم(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «یا علی، أنا أکرم ولد آدم» ای علی، من کریم‌ترین بنی‌آدم هستم. تمامی اهل‌بیت(ع) نیز شبیه‌ترین مردم به رسول خداوند می‌باشند، اما هریک از آن‌ها در یکی از این صفات بارز و برجسته هستند.

مثلاً در جود و بخشش هم امام حسن مجتبی(ع) به این صفت متصف هستند، آن چنانکه در زمان خواستگاری ایشان از «خوله» مادر حسن مثنی، پدر ایشان «منظور بن زیاد» در پاسخ به خواستگاری گفت: به خدا قسم من دخترم را به عقد شما درخواهم آورد... همچنین شما بخشنده‌ترین و کریم‌ترین عرب‌ها هستید[2]همچنین بیهقی در «المحاسن و المساوی» از انس بن مالک نقل می‌کند که می‌گوید در اهل‌بیت پیامبر کسی شبیه‌تر از حسن بن علی به ایشان نیست، سپس می‌افزاید: و او (حسن بن علی) سخی‌ترین شخص زمان خود بود.[3]

پی‌نوشت

[1] مطالب السؤول، جلد 2، صفحه 9

[2] تاریخ دمشق، جلد 13، صفحه 251

[3] المحاسن و المساوی، صفحه 47

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

صادق تهرانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: