کد مطلب: ۱۶۳۹
تعداد بازدید: ۱۹۷۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
پاسخ به سوالات اعتقادی| ۱۰
روز غدیر خم یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمین است و احادیث و روایات متعددی در این زمینه واردشده است. اولین کسی که تعبیر «عید» را برای این روز به کار برد، پیامبر اکرم(ص) بودند.

چه کسی گفته غدیر خم عید است؟

سؤال: چه کسی گفته غدیر خم عید است؟

جواب:

روز غدیر خم یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمین است و احادیث و روایات متعددی در این زمینه واردشده است. اولین کسی که تعبیر «عید» را برای این روز به کار برد، پیامبر اکرم(ص) بودند، آن چنانکه در روایتی امام صادق(ع) به نقل از پدران بزرگوارشان از جد خویش پیامبر اکرم(ص) که ایشان فرمودند:

 يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي‏..[1] (روز غدیر خم بافضیلتترین عید امت من است ...) و امیرالمؤمنین(ع) نیز در خطبه‌ای که در روز جمعه خواندند و اتفاقاً روز جمعه و هجدهم ذی‌حجه (غدیر خم) تلاقی پیداکرده بودند، فرمودند:

 إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَمَعَ لَكُمْ مَعْشَرَ الْمُؤْمِنِينَ فِي هَذَا الْيَوْمِ عِيدَيْنِ عَظِيمَيْنِ كَبِيرَيْن‏ ... (ای مؤمنین، خداوند در این روز دو عید بزرگ باعظمت قرار داده است ...) 

همچنین در روایتی یکی از اصحاب از امام صادق(ع) سؤال می‌کند: جُعِلْتُ فِدَاكَ لِلْمُسْلِمِينَ عِيدٌ غَيْرَ الْعِيدَيْنِ قَالَ نَعَمْ يَا حَسَنُ أَعْظَمُهُمَا وَ أَشْرَفُهُمَا قُلْتُ وَ أَيُّ يَوْمٍ هُوَ قَالَ هُوَ يَوْمٌ نُصِبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ وَ سَلَامُهُ عَلَيْهِ فِيهِ عَلَماً لِلنَّاسِ[2] 

و یا در تعبیر دیگری امام صادق(ع) روز غدیر خمّ را «عید الله الأکبر» می‌نامند.[3] البته روایات متعدد دیگری نیز از ائمه اطهار علیهم‌السلام واردشده که روز غدیر خم را روز عید و سرور و شادی می‌نامند.

 

پی‌نوشت‌ها

[1] امالی صدوق، صفحه 125

[2] الکافی، جلد 4، صفحه 148

[3] تهذیب الأحکام، جلد 3، صفحه 143

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

صادق تهرانی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: