کد مطلب: ۱۶۴
تعداد بازدید: ۱۹۰۹۰۵
تعداد نظرات: ۴۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
امام علی علیه السلام : «أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ دُعَاءٌ إِلَى الْإِسْلَام» امر به معروف و نهى از منكر دعوت به اسلام است. (تحف العقول ص413)

چهل حدیث درباره امر به معروف و نهی از منکر

1-امام حسین علیه السلام:

«أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَر وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع »

همانا من از روى سبكسرى و گردنكشى، و نيز براى ايجاد فساد و ستمگرى دست به اين قيام نزدم، بلكه براى اصلاح اوضاع امّت جدّم قيام كردم، و مى‏خواهم «امر به‏ معروف‏» و «نهى از منكر» كنم، و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب علیه السلام عمل كنم(بحارالانوار جلد44 صفحه 329)

 

2-امام علی علیه السلام:

«وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنـَفْثَةٍ فِي بَحْـرٍ لُـجِّيٍّ.»

تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور(نهج البلاغه حکمت 374)

 

3-حضرت رسول اکرم صلى الله عليه و آله وسلم :

مَن رَأى مِنكُم مُنكَرا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ ، فإن لَم يَستَطِعْ فبِلِسانِهِ ، فإن لَم يَستَطِعْ فبِقَلبِهِ و ذلكَ أضعَفُ الإيمانِ .

هر يك از شما منكرى را ديد بايد با دست خود آن را تغيير دهد. اگر نتوانست، با زبانش تغيير دهد (اعتراض كند) و باز اگر نتوانست، در قلبش آن را انكار كند و اين ضعيف ترين مرحله ايمان است.

(نهج الفصاحه حدیث3010)

 

4-امام باقر علیه السلام :

«إنَّ الأمرَ بِالمَعرُوفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبِیلُ الأنبِیاءِ و مِنهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بِهَا تُقَامُ الفَرائِضُ و تَأمَنُ المَذاهِبُ و تَحِلُّ المَکاسِبُ و تُرَدُّ المَظالِمُ و تُعمَرُ الأرضُ و یُنتَصَفُ مِنَ الأعدَاءِ و یستَقِیمُ الأَمر»

همانا امر به معروف و نهی از منکر، راه انبیای إلهی و شیوه صالحان است. وظیفه ی بزرگی است که به برکت آن سایر واجباتْ برپا، راه ها أمن، کسب و تجارتْ حلال، ظلم و تجاوزْ دفع، زمینْ آباد، إعاده ی حقّ بر گردنِ متجاوز گذارده و همه ی کارها سامان می پذیرد.

) وسائل الشیعه، ج16، ص119)

 

5-امام علی علیه السلام :

«أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ دُعَاءٌ إِلَى الْإِسْلَام»

امر به معروف و نهى از منكر دعوت به اسلام است.

)تحف العقول ص413)

 

6-حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم :

«لایَحِلُّ لِعَینٍ مُؤمِنَهٍ تَرَی اللَّهَ یُعصَی فَتَطرِفَ حَتَّی تُغَیِّرَهُ»

برای چشم با ایمانی که عصیان خداوند رامی بیند، روا نیست آن چشم به هم خورَد تا این که وضعیت را تغییر دهد.

(وسائل الشیعه، ج16، ص126)

 

7-امام علی عليه السلام :

«إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ ، لَخُلُقان مِن خُلُقِ اللّه ِ سُبحانَهُ ، و إنَّهُما لا يُقَرِّبانِ مِن أجَلٍ و لا يَنقُصانِ مِن رِزقٍ . »

همانا امر به معروف و نهى از منكر دو خصلت از خصلتهاى خداوند سبحان هستند و اين دو نه مرگ را نزديك مى كنند و نه از روزى [انسان ]مى كاهند.

(نهج البلاغه خطبه 156 صفحه 290)

 

8-امام علی علیه اسلام:

«....وَ مِنْهُمْ تارِکٌ لِانْکارِ الْمُنْکَرِ بِلِسانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ یَدِهِ فَذلِکَ مَیِّتُ اْلَاحْیاءِ »

و برخی از آنها منکر را با زبان و قلب، و دست انکار نمی‌کند، پس او مرده زندگانی است.

(نهج البلاغه حکمت374)

 

9-حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم:

«إنَّ اللَّهَ لَیُبْغِضُ الْمُؤمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ، فَقیلَ: وَ مَاالْمُؤْمِنُ الضَّعیفُ الَّذی لا دینَ لَهُ؟ قالَ‌الَّذی لایَنْهی عَنِ‌الْمُنْکَرِ»
خداوند مؤمن ناتوانی را که دین ندارد، دوست نمی‌دارد. سؤال شد: مؤمن ناتوان بی دین چه کسی است؟ فرمود آنکه نهی از منکر نمی‌کند (الکافی ج5ص59)

 

10-امیر مؤمنان علی علیه السلام :
«فِانَّ الّلهَ سُبْحانَهُ لَمْ یَلْعَنِ الْقِرَنَ الْماضِیَ بَیْنَ ایْدیکُمْ‌الَّا لِتَرْکِهِمُ الْامْرَ بِالْمَعُروفِ وَالنَّهْیَ عَنِ‌الْمُنْکَرِ فَلَعَنَ اللَّهُ السُّفَهاءَ لِرُکُوبِ الْمَعاصی وَ الْحُکَماءِ لَتَرْکِ التَّناهِی »
خداوند مردم گذشته را لعن نکرد واز رحمت خود دور نساخت مگر به جهت آنکه امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند. ازاین رو، خداوند سفیهان را به واسطه گناهانشان و دانایان را به واسطه ترک نهی از منکر لعن کرد(نهج البلاغه خطبه192 صفحه396)

 

11- امام صادق علیه السلام:

« وَيلٌ لِمَن لا يَدينُ اللّه َ بِالأمرِ بِالمَعروفِ و النَّهيِ عَنِ المُنكَـر»

واى بر كسى كه با امر به معروف و نهى از منكر، خدا را ديندارى نكند. (الزهد للحسين بن سعيد: حدیث 41صفحه20)

 

12-امام صادق علیه السلام :

« إِنَّمَا يَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ مَنْ كَانَتْ فِيهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ عَالِمٌ بِمَا يَأْمُرُ عَالِمٌ بِمَا يَنْهَى عَادِلٌ فِيمَا يَأْمُرُ عَادِلٌ فِيمَا يَنْهَى رَفِيقٌ بِمَا يَأْمُرُ رَفِيقٌ بِمَا يَنْهَى»

تنها كسى مى‌‏تواند امر به معروف كند يا نهى از منكر نمايد كه داراى سه صفت باشد: به آنچه امر مى‏‌كند و از آنچه نهى مى‏‌نمايد آگاه باشد، عادلانه امر كند و نهى نمايد، با مهربانى امر و نهى كند.

(تحف العقول صفحه 358)

 

13- امام باقرعليه السلام :

« الأمرُ بِالمَعروفِ و النَّهيُ عَنِ المُنكَرِ خُلُقانِ مِن خُلُقِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ، فمَن نَصَرَهُما أعزَّهُ اللّه ُ، و مَن خَذَلَهُما خَذَلَهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ»

امر به معروف و نهى از منكر دو خوى از خوهاى خداوند عزّ و جلّ هستند. هر كه آنها را يارى دهد خداوند عزّتش بخشد و هر كه تنهايشان گذارد خداوند عزّ و جلّ او را تنها گذارد.

(الکافی ج5ص59)

 

14- امام علی عليه السلام :

« فمَن أمَرَ بالمَعروفِ شَدَّ ظُهورَ المُؤمِنينَ .»

كسى كه امر به معروف كند، مسلمانان را تقويت و پشتيبانى كرده است.

(نهج البلاغه حکمت31)

 

15-حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم :

«مَنْ اَمَرَبَالْمَعْرُوفِ وَنَهى عَنْ المُنْكَرِفَهُوخَليفَةُاللّه فى أَرْضِهِ وخَليفَةُرَسُولِ اللّه»

كسى كه امر به معروف و نهى از منكر كند جانشين خدا و پيامبر در روى زمين است.

(تفسیر مجمع البیان ج 2 ص807)

 

16- حضرت رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم :

«إذا عَظَّمَت اُمَّتيَ الدّنيا نُزِعَت مِنها هَيبَةُ الإسلام ، و إذا تَرَكَتِ الأمرَ بِالمَعروفِ و النَّهيَ عَنِ المُنكَرِ حُرِمَت بَرَكَةَ الوَحيِ .»

هرگاه دنيا در نظر امّت من بزرگ آيد، شكوه اسلام از آنان گرفته شود و هر گاه امر به معروف و نهى از منكر را وا گذارند، از بركت وحى محروم گردند.

(کنزالعمال حدیث6070)

 

17-امام کاظم عليه السلام :

«لَتَأمُرونَ بِالمَعروفِ و لَتَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ ، أو لَيُسـتَعمَلَنَّ عَلَيكُم شِرارُكُم فيَدعوا خِيارُكُم فلا يُستَجابُ لَهُم . »

بايد امر به معروف و نهى از منكر كنيد، و گر نه نابكاران شما، زمام كارهايتان را به دست مى گيرند، آنگاه نيكانتان دعا كنند، ولى دعايشان مستجاب نشود.

(تهذيب الأحكام ج6صفحه 176 حدیث352)

 

18- امام صادق عليه السلام :

«ما أقَرَّ قَومٌ بِالمُنكَرِ بَينَ أظهُرِهِم لا يُغيِّرونَهُ إلاّ أوشَكَ أن يَعُمَّهُمُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ بِعِقابٍ مِن عِندِهِ .»

هر گاه مردمى در برابر زشت كاريهايى كه در ميانشان صورت مى گيرد دم فرو بندند و آن را تغيير ندهند، زود باشد كه خداوند عزّ و جلّ كيفر خود را شامل همه آنان سازد.

(بحار الأنوار ج97ص78حدیث34)

 

19-حضرت امام علی علیه السلام:

«فَرَضَ اللَّهُ الْإِيمَانَ تَطْهِيراً مِنَ الشِّرْكِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِيهاً عَنِ الْكِبْر...وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ وَ النَّهْيَ عَنِ الْمُنْكَرِ رَدْعاً لِلسُّفَهَاء...»

خداوند «ايمان» را براى پاكسازى دل از شرك و «نماز» را براى پاك بودن از كبر و خودپسندى و... «امر به معروف» را براى اصلاح توده‏هاى ناآگاه مردم و «نهى از منكر» را براى بازداشتن بى‏خردان از زشتى‏ها...واجب کرد.

(نهج البلاغه حکمت 252)

 

20-حضرت محمد صلى الله عليه و آله وسلم :

«مَن أمَرَ بِمَعروفٍ فليَكُنْ أمرُهُ ذلكَ بِمَعروفٍ .»

كسى كه به كار خوبى فرمان مى دهد، بايد اين فرمان دادن را با شيوه خوبى انجام دهد.

(کنزالعمال:حدیث5523)

 

21-امام علی عليه السلام :

« إنّي لأَرفَعُ نَفسي أن أنهى النّاسَ عَمّا لَستُ أنتَهي عَنهُ ، أو آمُرَهُم بِما لا أسبِقُهُم إلَيهِ بعَمَلي»

من شأن خود را بالاتر از آن مى دانم كه آنچه را خودم ترك نمى كنم مردم را از آنها باز دارم، يا به كارى فرمانشان دهم كه خود جلوتر به آن عمل نكنم.

(الحیات ج2ص325)

 

22-امام علی عليه السلام :

« كُنْ آمِرا بِالمَعروفِ عامِلاً بِهِ ، و لا تَكُن مِمَّن يَأمُرُ بِهِ و يَنأى عَنهُ ، فيَبوءَ بِإثمِهِ و يَتَعَرَّضَ مَقتَ رَبِّهِ .»

امر كننده به معروف و عمل كننده به آن باش و چونان كسى مباش كه به كار خوب فرمان مى دهد اما خود از آن دورى مى كند و گناهش را به دوش مى كشد و خويشتن را در معرض خشم پروردگارش مى گذارد.

(تصنیف غرر الحکم:حدیث7656)

 

23- امام علی علیه السلام :

« كُن آخَذَ النّاسِ بِما تَأمُرُ بِهِ ، و أكَفَّ النّاسِ عَمّا تَنهى عَنهُ»

به آنچه فرمان مى دهى، خودْ بيش از همه عمل كن و از آنچه باز مى دارى، خودْ بيش از همه خوددارى كن.

(من لایحضره الفقیه ج4ص387)

 

24-امام علی عليه السلام :

«مَن كانَ فيهِ ثَلاثٌ سَلِمَتْ لَهُ الدّنيا و الآخِرَةُ : يَأمُرُ بِالمَعروفِ و يَأتَمِرُ بِهِ ، و يَنهى عَنِ المُنكَرِ و يَنتَهي عَنهُ ؛ و يُحافِظُ عَلى حُدودِ اللّه ِ جلَّ و عَلا .»

هر كه سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم ماند: امر به معروف كند و خود به آن عمل كند، نهى از منكر كند و خود از آن باز ايستد و از حدود خداوند عزّ و جلّ پاسدارى كند.

(تصنیف غرر الحکم :حدیث7645)

 

25- امام زينَ العابدينُ عليه السلام :

«المُنافِقُ يَنهى و لا يَنتَهي ، و يَأمُرُ بِما لا يَأتي .»

منافق از بدى باز مى دارد، امّا خود باز نمى ايستد و به كارهايى فرمان مى دهد كه خود عمل نمى کند.

(الکافی ج2 صفحه 396)

 

26-امام علی علیه السلام :

« و انهَوا عَنِ المُنكَرِ و تَناهَوا عَنهُ ؛ فإنَّما اُمِرتُم بِالنَّهيِ بَعدَ التّناهي .»

از زشت كارى نهى كنيد و خود از آن باز ايستيد؛ زيرا كه شما فرمان داريد ابتدا خود از كار زشت باز ايستيد و سپس ديگران را نهى كنيد.

(نهج البلاغه:خطبه 105 ص194)

 

27-امام علی علیه السلام :

«اَلامْـرُ بِـالْمَعْـرُوفِ اَفْضَلُ اَعْمالِ الْخَلْقِ »

بهترين كار مردم امر به معروف مى باشد.

(تصنیف غرر الحکم ص331)

 

28-امام صادق عليه السلام :

«حَسبُ المُؤمِنِ عِزّا إذا رَأى مُنكَرا أن يَعلَمَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ مِن قَلبِه إنكارَهُ .»

براى عزّت مؤمن همين كافى است كه هر گاه منكرى را ببيند، خداوند عزّ و جلّ بداند كه در دل آن را انكار مى كند.

(الکافی ج5 صفحه 60حدیث 1)

 

29-حضرت رسول اکرم صلى الله عليه و آله وسلم :

« كَيفَ بِكُم إذا فَسَدَت نِساؤكُم ، و فَسَقَ شَبابُكُم ، و لَم تَأمُروا بِالمَعروفِ و لَم تَنهَوا عَنِ المُنكَرِ ؟ !... كَيفَ بِكُم إذا أمَرتُم بِالمُنكَرِ و نَهَيتُم عَنِ المَعروفِ ؟ ! ... كَيفَ بِكُم إذا رَأيتُمُ المَعروفَ مُنكَرا و المُنكَرَ مَعروفا ؟»

چه حالى خواهيد داشت آن گاه كه زنانتان فاسد شوند و جوانانتان نابكار شوند و شما امر به معروف و نهى از منكر نكنيد؟ ... چه حالى خواهيد داشت آن گاه كه به زشت كارى فرمان رانيد و از خوبيها باز داريد؟ ... چه حالى خواهيد داشت آن گاه كه خوب را زشت شمريد و زشت را نيكو؟

(تهذیب الاحکام ج6ص177حدیث 359)

 

30-حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:

» مـَنْ اَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهى عَنْ مُنـْكَرٍ أَوْ دَلَّ عَلى خَيْرٍ اَوْ أَشارَ بِهِ فَهُوَ شَريكٌ. »

هركس ديگرى را به كار نيكى امر كند يا او را از كار زشتى باز دارد يا اينكه او را به خيرى راهنمائى نمايد و يا اشاره به امر خيرى داشته باشد در آن كارنيك شريك خواهد بود.

(خصال ج1ص138)

 

31-امام علی علیه السلام:

« مَنْ نَهى عَنْ المُنْكَرِ اَرْغَمَ انُوُفَ الْفاسِقين»

كسى كـه نـهى از منـكر كـند بينى فاسقان و گنهكاران را به خاك ماليده است.

(تصنیف غررالحکم صفحه 332)

 

32-امام رضا علیه السلام :

«كانَ رَسُولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آله يَقُولُ: إِذا اُمـَّتى تَواكَلَتِ الْأَمـْرَ بِاْلمـَعْرُوفِ وَالنَّهىَ عَنِ الْمُنْكَرِ فَلْيَأْذَنوُا بِوِقاعٍ مِنَ اللّه»

رسول خدا صلي الله عليه و آله همواره مى فرمودند: هرگاه امّت من از انجام امر به معروف و نهى از منكر سرپيچى كنند و آن را به يكديگر واگذار نمايند، گويا با خـداوند اعـلان جنگ داده اند.

(الکافی ج5 ص59)

 

33-حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:

«لاتَزالُ اُمَّتي بِخَيْرٍ ما أُمِروُا بِالمَعرُوفِ وَنَهَوا عَنْ الْمُنكَرِ وَتَعاوَنُوا عَلى البِرِّ فَإذا لَمْ يَفْعَلُوا ذلِكَ نُزِعَتْ عَنهُمْ الْبَرَكاتُ.»

همواره امت من در خير و خوبى بسر خواهند برد مادامى كه امر به معروف و نهى از منكر نموده و در كارهاى نيك همكارى داشته باشند و اگر اين امور را ترك كنند بركت از ميان آنان خواهد رفت.

(مستدرک وسائل ج12ص181)

 

34-امام علی علیه السلام:

«اِنَّ اِسْتِتْمامَ الاُمُورِ عِنْدَ اللّه ِ تَبارَكَ وَ تَعالى الأَمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ الْنَّهىُ عَنِ المُنْكَرِ»

اتمـام امـور و كارها نـزد خـدا با امر به معروف ونهى از منكر است.

(من لایحضره الفقیه ج4ص387)

 

35-امام علی علیه السلام:

«مَنْ لَمْ يَعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْروُفاً وَ لَمْ يُنْكِرْ مُنْكَراً قـُلِبَ فَجـُعِلَ اَعْـلاهُ اَسْفـَلَه»

كسى كه قلباً موافق كار نيك نباشد و از كار بد منضجر نباشد انسان وارونه اى است كه بجاى آنكه عقل بر او حاكم باشد هوى وهوس بر او حاكم است.

(وسائل الشیعه ج16ص134)

 

36-امیرالمومنین علی علیه السلام:

«لَعَنَ اللّه ُ اَلاْمِرينَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِكينَ لَهُ وَ النـّاهينَ عَنْ المُنْـكْرِ الْعـامِلينَ بِـه»

كسانى كه مردم را به كارهاى نيك امر مى كنند و خود آن را انجام نمى دهند و كسانى كه مردم را از كارهاى زشت باز مى دارند اما خود مرتكب آن مى شوند مورد لعن و نفرين الهى هستند.

)وسائل الشیعه ج16ص151)

 

37-امام علی علیه السلام:

«كُنْ بِالْمَعْرُوفِ آمِراً وَ عَنِ المـُنْكَرِ ناهِياً وَلِمَنْ قَطَعَكَ واصِلاً وَلِمَنْ حَرمَكَ مُعْطِياً»

به كار نيك امر كن و از منكر (كار زشت) بازدار، و با كسى كـه از تو بريـده پيـوند كن، و به كسى كه تو را محروم كرده عطا كن.

(تصنیف غررالحکم حدیث7639)

 

38-حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:

«أَلا اُخْبِرُكُمْ عَنْ اَقْوامٍ لَيْسُوا بِأَنْبِياء وَ لا شُهدَاء تَغْبِطُـهُمْ النّاسُ يَـوْمَ الْقِـيامَةِ ... يَأْمُرُونَهُمْ بِما يُحِّبُ اللّه ُ وَ يَنْهَوْنَهُمْ عَمّا يَكْرَهُ اللّه »

گروهى هستند كه نه پيامبرند و نه شهيد ولى مردم به مقامى كه خداوند به خاطر امر به معروف و نهى از منكر به آنان عطا فرموده غبطه مى خورند.

(مستدرک وسائل ج12ص182)

 

39-امام علی علیه السلام:

«وَ مِنْهُمْ تارِكٌ لاِءنْكارِ المُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ وَ يَدهِ فـَذلِكَ مَيـِّتُ الأَحْـياء»

گروهى از مردم مبارزه با منكر را با دل و زبان و دست ترك مى كنند (در برابر خلافكار هيچ گونه عكس العملى نشان نمى دهند) پس اينها در حقيقت مردگانى زنده نما هستند.

(تصنیف غررالحکم حدیث7651)

 

40-امام علی علیه السلام:

« أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ إِنَّهُ مَنْ رَأَى عُدْوَاناً يُعْمَلُ بِهِ وَ مُنْكَراً يُدْعَى إِلَيْهِ فَأَنْكَرَهُ بِقَلْبِهِ فَقَدْ سَلِمَ وَ بَرِئَ وَ مَنْ‏ أَنْكَرَهُ‏ بِلِسَانِهِ فَقَدْ أُجِرَ وَ هُوَ أَفْضَلُ مِنْ صَاحِبِهِ وَ مَنْ‏ أَنْكَرَهُ‏ بِالسَّيْفِ لِتَكُونَ‏ كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيا وَ كَلِمَةُ الظَّالِمِينَ هِيَ السُّفْلَى فَذَلِكَ الَّذِي أَصَابَ سَبِيلَ الْهُدَى وَ قَامَ عَلَى الطَّرِيقِ وَ نَوَّرَ فِي قَلْبِهِ الْيَقِين»

اى مؤمنان! هر كس تجاوزى را بنگرد، و شاهد دعوت به منكرى باشد، و در دل آن را انكار كند خود را از آلودگى سالم داشته است ، و هر كس با زبان آن را انكار كند پاداش آن داده خواهد شد، و از اوّلى برتر است ، و آن كس كه با شمشير به انكار بر خيزد تا كلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد، او را رستگارى را يافته و نور يقين در دلش تابيده.

(نهج البلاغه حکمت373)

 

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
6
32
خوب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
15
25
بد نبودبهترم میشه
کرابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
16
28
خخخخخخخخخخخخخییییییییییللللللللللللللللللللللیییییییییییی
خخخخخخخخخخخووووووووببببببببب بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
12
28
حدیث ها طو لانی بود
بهتر و کوتاه تر باشه ممنون
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
8
20
سلام
۲-امام علی علیه السلام :

«وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنـَفْثَةٍ فِي بَحْـرٍ لُـجِّيٍّ.»

تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور.

(نهج البلاغه حکمت ۳۷۴)

*** این حکمت 366 ام هستش
پاسخ ها
رصا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
درسته همون ۳۷۴ هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
10
28
خیلی آرامش بخش بود اجرکم عندا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
10
24
بسیار عالی *******اجرتون با سیدالشهداء( که جان ومال خود را در این مسیر خرج کردند )
ک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۷
8
21
خوب بود.خدا قوت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
به نظرم نبايد بگی اجرتون با سيد الشهدا.
چون خدا پاداش ميده، همون بهتر بگی اجرتون عند الله.
پهپاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
دوست گلم
سید الشهدا هم از جیب خودش خرج نمیکنه. این بزرگان واسطه بین خدا و بنده هستند.
محمد پارسا وهمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
12
22
ععععععععععععععععععآاااااااااااالللللللللللییییییییییی
بوود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
10
15
عالی بود مرسی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
10
21
بسیارتاثیرگذار بود لطفا ازحدیث های امام حسین بیشتر بگذارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۶
9
23
واقعا میشه گفت :اگه همه مردم به این آیات و احادیث عقاید داشتن نزدیک بود که انسان فرشته ای از فرشته ها شود.....
پاسخ ها
السا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
آره والا انقد خوب بود که من شورای دانش اموزی هستم نیاز به این جملات بسیار زیبا داشتم ممنونم
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
10
21
عالی بودولی بهترهم میشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
11
18
عااااااالی بود
یسنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
13
19
خیلی عالی بود مرسی.
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
8
22
به درده من که خورد. عالی هم بود مخصوصا که آیه رو نوشته. صفحه رو هم که نوشته. عالی، عالی، ممنون☺
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
9
19
عالی بود
استفاده شد
لطفا کوتاه تر باشد
یا علی
Fatemeh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
9
17
به من خیلی کمک کرد ولی اگر کوتاه تر بود بهتر میشد
فهیمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۱
3
26
با سلام و خداقوت... دستتون پر از خیر و برکت... انشاءالله که به حق14معصوم عاقبت بخیر بشید... خیلی تشنه شنیدن این احادیث بودم چون چند وقته که بطور جدی و با محبت دارم نهی از منکر میکنم... اما با وسوسه های شیطون خجالت میکشیدم...حالا اراده‌ام قوی‌تر شده....در پناه امام زمان باشید.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
5
14
خسته نباشيد ممنون ،بسيار گفتنشون مهم بودكه زحمتشو كشيدين حالا عملش كه برماست.
mahshid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۳
4
14
باسلام برای من که خوب بود وخیلی خیلی به دردم خورد
ُS
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
3
12
عالی بود ممنو نم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
5
12
جزاکم الله خیرا فالدنیا والآخره
انصافا زحمت کشیدین و احادیث زیبائی انتخاب
و گزینش کردین.
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
3
12
بسیار عالی
امام علی علیه السلام:

«وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللّه ِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ، إِلاَّ كَنـَفْثَةٍ فِي بَحْـرٍ لُـجِّيٍّ.»

تمام كارهاى نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر درياى پهناور. (نهج البلاغه حکمت ٣٧٤)
احدافکاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
1
8
ما هرچه داریم از شهدا هست. پس امر به معروف و نهی از منکر را همیشه با یاد شهدا انجام دهیم.
*
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
2
7
ممنون
اگه کوتاه تر بود بسیار عالی
رستاخیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۴
2
7
چیزی که خیلی لازمه مثالهایی هست از نحوه ی امر معروف و نهی از منکر خود پیامبر که توی شرایط مختلف چطوری اصلاح ایجاد می‌کردند.
مثلا خیلی جاها وقتی منکری بروز میکرده پیامبر میگفتن ما انبیا اینکارو نمی‌کنیم و جمع می‌فهمیدن که این رفتار اشتباس ، و برای معروف میگفتن پیشنهاد خوبتری دارم و بعد عنوان میکردن
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۵
3
8
عالییی
خیلی عالی بود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
5
5
خیلی عالی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
2
3
عالی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۶
1
5
عالی بود
LOTFI
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
2
3
خیلیییی عالی بود اینکه هم عربیشو داشت هم اینکه حدیث از کجاست خیلی خوب و عالیه
عروج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
4
5
سلام.
خیلی احادیث زیبا و راه گشایی بود.
سپاس از شما برای جمع آوری این احادیث گران بها.
ان شاءالله حضرت زهرا س شفیعتون باشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
0
5
عالی من توی یه گروه جهادی هستم و کارمون امر به معروف و نهی از منکره واقعا این احادیث به دردمون خورد اجرکم عندﷲ
خیلی ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
1
4
بسیار خوب دستتون درد نکنه
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
0
4
مولا علی علیه السلام فرمودند: امر به معروف کنید، حتی اگر خودتان آن معروف را انجام نمی‌دهید؛ نهی از منکر کنید، حتی اگر خودتان آن منکر را ترک نکردید.
یادگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
1
3
بسیار زیبا ،اموزنده،تکان دهنده ،خودم که ارادم قوی شد انشاالله دراین مسیرگام بردارم نبایدبی تفاوت باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
0
4
باسلام و تشکر فراوان خواستم بگم. اگه. بشه روزی.چند تا از این. احادیت در صدا و سیما گفته.شود تا مسلمانان. آگاه. شوند به.وظیفه.اجتماعیشون. با تشکر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
1
3
باسلام.. اگه یه کانال مثل کانال قرآن در تلویزیون بود بنام کانال احادیث امامان خیلی عالی میشد مسلمانان آگاهتر میشدن.باسپاس و درود فراوان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
1
7
خدایا کمک کن بتونیم این واجب فراموش شده رو زنده کنیم
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
0
2
ای کاش میگفتید امر به معروف
امر به ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام است
و نهی از منکر
دوری و بیزاری از دشمنان هست.
تحقیق کنید بیارید اینجا
باتشکر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: