کد مطلب: ۱۷۲۸
تعداد بازدید: ۱۳۳۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
احکام خانواده/ ۱۴
کنترل جمعیت و اعمال محدودیت های دولتی به این منظور شرعاً چه حکمی دارد؟

حکم کنترل جمعیّت

ازدواج کنید، تکثیر نسل نمایید، من در روز قیامت به شما به امت های دیگر مباهات می کنم. (پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله، الحکم الزاهره، 1/ ۲۱۸)

سؤال: در پی توصیه مسئولان کشور بر لزوم کنترل جمعیت و اعمال سختگیری ها از سوی دولت در این رابطه برخی اخبار حاکی از آن است که علمای سایر فرق اسلامی در کشور توصیه اکید به ازدیاد جمعیت کرده اند. تا جایی که در برخی شهرهای کشور موازنه جمعیت به سود آنها به هم خورده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این روند طی چند دهه آینده به افزوده شدن جمعیت آنان  نسبت به شیعه در کل کشور بیانجامد. آیا کنترل جمعیت و اعمال محدودیت های دولتی به این منظور شرعاً چه صورت دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

کنترل جمعیت در صورتی که غرض عقلایی بر آن مترتب باشد، مانع ندارد و لیکن اگر در زمان یا مکان خاصی آثار سوئی بر آن مترتب گردد، حکم دیگری پیدا می‌کند.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

دست اندرکاران برنامه‌هایی که به طور گسترده در سطح جامعه مطرح است باید مراقب باشند که برنامه‌های مزبور موجب تضعیف شیعه و تشیع نباشد و اگر این چنین است در اصلاح آن بکوشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

کنترل جمعیت شیعه در مناطق مذکور کار صحیحی نیست.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

همانطور که مرقوم شد کنترل موالید اگر به بعض ملاحظات آثار مثبت داشته باشد، آثار منفی آن مخصوصاً در تغییر اکثریت به اقلیت خطرناک است و در بعض اخبار مذمت علاقه به آن استفاده می شود.

حضرت آیت الله تبریزی:

چنانچه محرز شود که آنان چنین کاری می کنند و دولت حمایت نمی‌کند، شیعیان باید مقابله به مثل کنند.

حکم کنترل جمعیّت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: