کد مطلب: ۱۷۶
تعداد بازدید: ۲۹۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
یاران شیدای امام حسین(ع)/28
قسمت بیست و هشتم از معرفی یاران شیدای امام حسین(ع)که به جناب عمار بن حسان بن شريح طائي سلام‌الله‌علیه از یاران امام حسین علیه‌السلام در دشت کربلا اختصاص دارد را در ادامه از نظر می‌گذرانید:

عمار بن حسان بن شريح طائی

اشاره

«عمار» فرزند «حسان بن شريح» از قبيله «طي» و از شيعيان پاكباخته و عاشق ولايت و شجاع است(۱). او براي درك امام، ايشان را از مكه تا كربلا همراهي كرده است. پدر عمار، «حسان» از ياران امام علي عليه‌السلام بوده است كه در ركاب آن عدل‌گستر نام‌آور در جنگ جمل شركت كرده و در جنگ صفين شهيد شده است.(۲)

فرزندان عمار بن حسان بن شريح طائي

فرزندان و نوادگان اين بزرگ‌مرد، همه از شيعيان و دوستداران اهل بيت عليهم‌السلام شناخته شده‌اند. از جمله آنها «عبدالله بن عامر بن سليمان بن صالح بن وهب بن عمار» است كه از علما و راويان حديث اماميه است. او داراي آثار و نوشته‌هايي چند، همچون كتاب «قضايا اميرالمؤمنين عليه‌السلام» بوده پدر بزرگوارش از امام هشتم حضرت حضرت علي بن موسي الرضا عليه‌السلام حديث نقل نموده است(۳). در اين كتاب او از پدرش «ابوالجعد احمد بن عامر» و «شيخ نجاشي» رجالي بزرگ شيعه، روايت نقل كرده است. از «عبدالله بن احمد» نقل شده است كه گفت: «پدرم «احمد» در سال ۱۵۷ ولادت يافته و او حضرت علي بن موسي الرضا عليه‌السلام را در سال ۱۹۴ هجري ملاقات كرده است؛ در حالي كه شهادت آن حضرت روز سه شنبه، ۱۸ جمادي الاول، سال ۲۰۲ در طوسي رخ داد است، بنده حضرت ابوالحسن ابومحمد علي بن موسي عليهم‌السلام را خود نيز ملاقات كرده‌ام. پدرم مؤذن و امام بزرگوار حضرت جواد الائمه و امام هشتم عليهم‌السلام نيز بوده است.»(۴)

شهادت عمار بن حسان بن شريح طائي

سروي گفته است «عمار» فرزند «حسان بن شريح الطائي» در حمله نخستين، جان خود را در راه حمايت از دين فدا كرد.(۵)

ادامه دارد...

------------------------------------------------------

پی نوشت‌ها:

۱. ابصار العين، مقصد ۱۳، ص ۱۹۷

۲. ابصار العين، مقصد ۱۳، ص ۱۹۷

۳. رجال النجاشي، ج ۲، ص ۲۵۰

۴. منتهي الآمال، ج ۱، ص ۶۵۳ و ۶۵۴؛ رجال النجاشي، ج ۱، ص ۲۵۱

۵. مناقب آل ابي‌طالب، ج ۴، ص ۱۱۳

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: