کد مطلب: ۱۷۶۷
تعداد بازدید: ۱۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶
احکام مساجد/ ۷
برخی افراد می‌گویند مساجد باید مثل زمان پیامبر (ص) سقف نداشته باشد یا ساخت گلدسته مساجد برخلاف دستور معصومین (ع) می‌باشد یا کف مساجد باید مثل زمان پیامبر (ص)، شن باشد و... آیا اینگونه مطالب معتبر هستند؟

طرح شبهات پیرامون برخی مسائل دینی

اگر علم به ثریا آویخته بود گروهی از مردان فارس بدان می رسیدند. پیامبر اکرم (ص)، نهج الفصاحه، حدیث 2339

سؤال: 1- بعضی افراد به استناد برخی مسائل تاریخی مطالبی را مطرح می کنند، که با سیره بزرگان سازگار نمی باشد. مثلاً می گویند مساجد باید مثل زمان پیامبر (ص) سقف نداشته باشد یا ساخت گلدسته مساجد برخلاف دستور معصومین (ع) می باشد یا کف مساجد باید مثل زمان پیامبر (ص)، شن باشد. یا با علم روز و صنعت مخالفت می کنند. مثلاً می گویند سوار قطار شوید ولی سازنده آن را لعنت کنید . آیا این گونه اظهارنظرها با مبانی شرعی و دینی سازگار است و چون برخی از این اظهارات برحسب ظاهر به برخی روایات نسبت داده می شود، آیا پذیرفتنی است؟

 2- فردی در نوشته اش با استناد به روایتی از قول مرحوم صدوق از امام باقر (ع) اظهار داشته اولین چیزی که قائم (ع) از آن شروع خواهد کرد، سقفهای مساجد است که خواهد شکست و بعد فراز "این هادم ابنیة شرک و النفاق" از دعای شریف ندبه را بر این مورد منطبق ساخته است. آیا این روایت از نظر سند و دلالت بر این مدعا دلالت دارد؟ و انطباق فراز دعای ندبه بر آن منطقی است؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

ج ا و 2: سعی کنید اطلاعات تاریخی و غیر آن را از منابع معتبر که در اختیار افراد مطلع و مورد اعتماد است دریافت نمایید.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

ج 1 و 2: شما مطالب دین خود را از مراجع تقلیدتان اخذ کنید نه از مردم عوام و افرادی که بدون علم کافی سخن می گویند. کما این که نمی توانید به یک روایت استناد کنید درحالی که روایات دیگری هم داریم و شما صحت آن را تشخیص نمی دهید.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

ج 1: این اظهارنظرها تا حدودی تندروی است.

ج 2: فراز مزبور ربطی به سقف مساجد ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

ج 1: این سخنان صحیح نیست و با روایات و معارف دینی سازگار نمی باشد. پیامبران در ابداع صنایع جدید پیشگام بوده و ازآنچه مفید بوده استقبال می کردند. و لهذا در زمان امامان معصوم که مسجدالحرام و مسجدالنبی به صورت باشکوهی ساخته شدند، هیچ یک از آن بزرگواران اعتراضی نکردند.

ج 2: روایت مذکور مرسله است و نمی توان بر آن اعتماد کرد.

حضرت آیت الله سیستانی:

ج1: مطالب نقل شده اساسی ندارد.

ج 2: آنچه آن حضرت در زمان حضور انجام خواهند داد، بر فرض صحت روایت، لازم نیست که الآن صورت بگیرد.

حضرت آیت الله بهجت:

اینگونه اظهارنظرها با مبانی شرعی و دینی سازگار نیست.

طرح شبهات پیرامون برخی مسائل دینی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: