کد مطلب: ۱۸۹۸
تعداد بازدید: ۱۱۷۹
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
احکام انفاق| ۲
آیا آوردن اسم نیازمند در روزنامه یا رسانه به نیت کمک مردم به آن جایز است؟ وظیفه مردم پس از شنیدن و یا خواندن مطالبی در این مورد در قبال کمک به این دسته از مستمندان چیست؟
هر مسلمانی که برهنه ای را بپوشاند، خداوند او را با حلّه‌های بهشتی می‌پوشاند. هر مسلمانی که گرسنه ای را اطعام کند، خداوند از میوه های بهشتی به او عنایت می کند. خداوند بخشنده است و بخشندگی را دوست دارد. (پیامبر اکرم(ص)، الحکم الزاهره، 2/482)
سؤال: 1- آیا آوردن اسم نیازمند در روزنامه یا رسانه به نیت کمک مردم به آن جایز است؟ 2- وظیفه مردم پس از شنیدن و یا خواندن مطالبی در این مورد در قبال کمک به این دسته از مستمندان چیست؟
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
1-اگر نیازمندی راضی نباشد که نامش در رسانه یا روزنامه ذکر شود، جایز نیست. 2- کمک به مستمندان به طور کلی امری است که عقل و شرع و عرف آن را تحسین می کند. از ثوابهای عظیم الهی بهره مند می شود و می توان صدقات واجبه و مستحبه را به او بدهد.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
1-با موافقت آنها مانعی ندارد، ولی بدون توافق آنها، اگر موجب هتک یا اهانت آنها باشد، جایز نیست. 2- برای کسانی که از شرایط زندگی آنان و نیاز آنها اطلاع پیدا می کنند، به مقتضای آیه شریفه، وَ فِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ، و روایات فراوان دیگر لازم است در حد توان در رفع مشکل آنها اهتمام ورزند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
این کار در صورتی جایز است که با اطلاع و رضایت آن اشخاص باشد. وظیفه همگان آن است که در حدّ توان به آنها کمک کنند. (نشریه مسجد، 3/3/83)
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: