کد مطلب: ۱۹۱
تعداد بازدید: ۲۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
یاران شیدای امام حسین(ع)/41
قسمت چهل و یکم این سلسله مطالب که به جناب حجاج بن زيد بدر سعدي تميمي بصري سلام‌الله‌علیه از یاران امام حسین علیه‌السلام در دشت کربلا اختصاص دارد را در ادامه از نظر می‌گذرانید:

حجاج بن زيد بدر سعدی تميمی بصری

اشاره

«حجاج» پسر «بدر» و اهل «بصره» و از «بني‌سعد» است. سيد داوودي نقل كرده است: امام حسين عليه‌السلام به منذر بن جارود عبدي، يزيد بن مسعود نهشلي، احنف بن قيس و ديگران از رؤساي پنج‌گانه و اشراف نامه نوشتند، كه هر كدام به گونه‌اي با آن برخورد كردند. احنف امام را به صبر دعوت و اميدوار كرد، اما پيام‌آور امام را به ابن‌زياد تحويل داد كه او را كشتند. اما مسعود قوم خود، بني‌تميم، بني‌حنظله، بني‌سعد و بني‌عامر را جمع كرد و خطبه‌اي بر آنها خواند. سپس نامه‌اي به امام حسين عليه‌السلام نوشته و توسط حجاج بن بدر سعدي آن را به سوي امام ارسال داشت(۱). او نامه «مسعود بن عمرو» را از بصره به خدمت امام آورد و تا آخر راه همراه امام باقي ماند(۲). وقتي حضرت اباعبدالله الحسين عليه‌السلام نامه را دريافت كردند، پس از مطالعه فرمود: «ما لك! آمنك الله من الخوف، و اعزك و ارواك يوم العطش الاكبر (۳)؛ تو را چه مي‌شود! خداوند تو را از ترس ايمن دارد و عزتت عنايت كند و روز تشنگي بزرگ سيرابت كند».

شهادت حجاج بن بدر

تاريخ‌نگاران گفته‌اند، حجاج در حمله نخستين پيش از ظهر به شهادت رسيده است(۴). در زيارت «ناحيه مقدسه» مورد سلام و درود امام عليه‌السلام قرار گرفته است: «السلام علي حجاج بن بدر السعدي(۵)؛ سلام بر حجاج پسر بدر سعدي».

ادامه دارد...

------------------------------------------------------

پی نوشت‌ها:

1. تفصيل خطبه مسعود (ابن‌مسعود) تهشلي و سخنان جدي او و نامه سراسر ولائي‌اش ر. ك: سماوي، ابصار العين، ص ۲۱۴ تا ۲۱۲ آمده است

2. ابصار العين، ص ۲۱۲؛ منتهي الامال، ج ۱، ص ۶۵۶

3. ابصار العين، ص ۲۱۳ و ۲۱۴

4. ابصار العين، ص ۲۱۴؛ منتي الآمال، ج ۱، ص ۶۵۴

5. اقبال الاعمال، ج ۳، ص ۷۸


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: