کد مطلب: ۱۹۳۰
تعداد بازدید: ۲۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
احکام صله‌رحم
صله‌رحم با فامیلی که اهل فسق و فجور است و رفت‌وآمد با آن‌ها ممکن است موجب تشویق آن‌ها یا آلودگی انسان شود، چه صورت دارد؟ و صله‌رحم با این افراد باید چگونه باشد؟
به معروف امر و از منکر نهی کن، به خیر عمل کن و از شر جلوگیری نما. امام علی (ع)، الحکم الزاهره،2/296
هنگامی که منکر را دید و در حالی که قدرت بر نهی از آن داشت، نهی از منکر نکرد، معصیت خدا را دوست داشته، و کسی که معصیت خدا را دوست داشته باشد، دشمنی با خدا را آشکار نموده است. امام صادق (ع)، الحکم الزاهره، 2/297
سؤال: صله‌رحم با فامیلی که اهل فسق و فجور است و رفت‌وآمد با آن‌ها ممکن است موجب تشویق آن‌ها یا آلودگی انسان شود، چه صورت دارد؟ و صله‌رحم با این افراد باید چگونه باشد؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
اگر احتمال داده شود که ترک معاشرت با آن‌ها موقتاً موجب خودداری آن‌ها از ارتکاب معصیت می‌شود، به‌عنوان امربه‌معروف و نهی از منکر واجب است، و در غیر این صورت قطع رحم جایز نیست. البته صله‌رحم از طریق تلفن و مانند آن نیز محقق می‌شود.
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
رفت‌وآمد با آن‌ها جایز نیست. مگر وسیله ارشاد آنان باشد.
حضرت آیت‌الله سیستانی:
در صله‌رحم لازم نیست که رفت‌وآمد صورت بگیرد، می‌شود به‌وسیله تلفن هم احوال‌پرسی کرد.
حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
لازم نیست با آن‌ها رفت‌وآمد کنید.
حضرت آیت‌الله تبریزی:
قطع رحم جایز نیست و باید نهی از منکر باوجود شرایط انجام بگیرد و این خود صله‌رحم است در صورت خوف آلودگی، باید از رفت‌وآمد و معاشرت اجتناب شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
در فرض سؤال، باید رفت‌وآمد را قطع کند.
حضرت آیت‌الله بهجت:
 اگر رفت‌وآمد شما سبب هدایت و ارشاد آن‌ها شود، با آن‌ها رفت‌وآمد کنید، والّا رفت‌وآمد نکنید ولی قطع به‌طورکلی با ارحام سببی نکنید.
حکم  قطع رحم با فاسق
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: