کد مطلب: ۲۱۶
تعداد بازدید: ۲۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰
یاران شیدای امام حسین(ع)/55
قسمت پنجاه و پنجم از معرفی یاران شیدای امام حسین(ع) که به جناب سيف بن حارث بن سريع جابری سلام‌الله‌علیه از یاران امام حسین علیه‌السلام در دشت کربلا اختصاص دارد را در ادامه از نظر می‌گذرانید:

سيف بن حارث بن سريع جابری

اشاره

«سيف» فرزند «حارث» فرزند «سريع» از قبيله همدان است(۱). او به همراه برادر مادري خود «مالك بن عبد بن سريع» كه پسر عموي او نيز بود در كربلا حضور يافت و در حمايت از امام و اهداف زنده او به شهادت رسيد(۲).

شهادت سيف بن حارث

پيش از ورود به ميدان نبرد، او و پسر عمويش «مالك» متوجه امام حسين عليه‌السلام شدند و عرض كردند: «السلام عليك يابن رسول الله؛ اي پسر پيامبر! سلام بر تو باد» امام در پاسخ فرمود: «و عليكما السلام و رحمة الله؛ بر هر دوي شما سلام و رحمت الهي باد»(۳) اين ياور فداكار در «زيارت رجبيه» و در زيارت ناحيه مقدسه مورد سلام امام واقع شده‌اند(۴).

ابومخنف حادثه‌اي را نقل فرموده كه خواندني است: اين دو برادر (سيف و مالك) در خدمت امام بودند. به ناگاه «حنظلة بن سعد» پيشي گرفت و به موعظه قوم پرداخت و جنگيد تا به شهادت رسيد(۵). در اين هنگام بود كه اين دو مرد از ديگران پيشي گرفتند و به خدمت امام آمدند و اذن نبرد گرفتند. پس از آن، هر كدام از ديگري حمايت مي‌كرد و هوادار او مي‌بود تا اين كه هر دو به شهادت رسيدند(۶).

درسي كه مي‌توان گرفت:مؤمنان دو گونه‌اند: برخي امام را براي منافع خود مي‌خواهند و برخي خود و تمام هستي خويش را براي امام مي‌خواهند. گروه اول، خودپرستاني‌اند كه از امام و دينشان براي خود و دنياي خويش سرمايه مي‌اندوزند، ولي گروه دوم، بحق مسلمان‌اند و امام را پيشوا و رهبر واقعي خود دانسته‌اند. و از اين راه، اهل ولايت و معرفت‌اند.

ادامه دارد...

------------------------------------------------------

پی نوشت‌ها:

۱. سماوي نام پدر «سيف» را «حرث» ضبط كرده است، ابصار العين، ص ۱۳۲

۲. الكامل في التاريخ، ج ۲، ص ۵۶۸

۳. بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۳۱

۴. اقبال الاعمال، ج ۳، ص ۳۴۵

۵. پس از اين درباره «حنظلة بن اسعد» و موعظه او سخن خواهيم گفت

۶. تاريخ الامم و الملوك، ج ۵، ص ۴۴۳؛ مثير الاحزان، ص ۶۶

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: