کد مطلب: ۲۱۷۹
تعداد بازدید: ۱۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
احکام آداب و رسوم| ۱
برخی معتقدند برخی ایام مثل ماه صفر نحس هستند و به برخی روایات نیز استناد می‌کنند. آیا از نظر شرعی ایام و لیالی نحس وجود دارد و برای رفع نحسی چه باید کرد؟
نحوست از نظر عقل بعید است. از نظر قرآن در دو مورد در سوره فصلت آیه 16، و سوره قمر آیه 19 در مورد قوم عاد ذکرشده و این به آن معنا نیست که با گردش هفته‌ها دوباره آن زمان نحس برگردد. در روایات و احادیث هم نحوست ذکرشده در بیان علت آن آمده است: در این روزهای نحس حوادث ناگواری به‌طور مکرر اتفاق افتاده و ناگواری از نظر مذاق دینی از قبیل رحلت رسول اکرم (ص)، و شهادت امام حسین (ع) و انداختن ابراهیم (ع) در آتش و نزول عذاب بر فلان امت است (و آن هم با دادن صدقه یا خواندن دعا یا قرائت قرآن برای کسانی که اعتقاد به آن دارند، خنثی می‌شود). حتی در مقابل نحس، سعد آمده مثل ولادت و مبعث پیامبر اکرم (ص). در اسلام آمده است که همواره تفأل نیک بزنید و از فال بد که تطیّر است نهی شده است. و این دستور شاهد بر همان است که گفتیم اثر آن‌ها مربوط به نفس فال زننده است، لذا پیامبر اکرم (ص) فرمودند: "فال خیر بزنید که آن را خواهید یافت". آداب الطلاب، 354 - المیزان، 19/151
سؤال: برخی معتقدند، برخی ایام مثل ماه صفر نحس هستند و به برخی روایات نیز استناد می‌کنند. آیا از نظر شرعی ایام و لیالی نحس وجود دارد و برای رفع نحسی چه باید کرد؟
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
به‌طور مطلق چنین مطلبی ثابت نیست و به‌طورکلی صدقه به فقیر دافع بلاست.
حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
دلیلی بر این معنا نداریم و بر فرض صحت هم با مقداری صدقه مسئله حل می‌شود.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
از بعضی روایات چنین چیزی استفاده می‌شود ولی با صدقه خطرات برطرف می‌شود.
حضرت آیت‌الله سیستانی:
برای رفع نحسی احتمالی صدقه بدهید.
حضرت آیت‌الله تبریزی:
نحوست زمان گاهی به معنای این است که مقارن امر ناخوشایندی است. مثل وفات حضرت رسول اکرم (ص) و ائمه علیهم‌السلام که یادآور وقایع تلخ است. لذا از وقوع چنین اموری دلهره به انسان دست می‌دهد و برای آرامش جز پناه بردن به خداوند متعال و دادن صدقه چاره بهتری نیست.
حضرت آیت‌الله بهجت:
فی‌الجمله ثابت است و صدقه دادن دعاهای مأثوره نافع است.
نحسی بعضی از روزها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: