کد مطلب: ۲۱۹۲
تعداد بازدید: ۴۷۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۵
احکام آداب و رسوم| ۵
مخارجی که برای اموات صورت می‌گیرد، طعام‌های مفصل در تالارها، تاج گل‌های گران‌قیمت حالت مسابقه به خود گرفته و چشم و هم‌چشمی با برخی عادات و رسوم اجتماعی، موجب قرض‌های کمرشکن برای صاحبان عزا می‌گردد... صرف هزینه در چه راهی برای میّت سودمندتر است؟ تکلیف مؤمنین در این رابطه چیست؟
غذا خوردن نزد صاحب عزا از کارهای دوران جاهلیت است. سنت اسلامی، بردن غذا برای صاحبان عزاست، همانگونه که وقتی جعفر ابن ابیطالب شهید شد، پیامبر (ص) به حضرت زهرا سلام الله فرمودند: به مدت سه روز برای خانواده جعفر غذا ببر و در نزد آنان بمان. امام صادق (ع)، من لایحضره الفقیه، 1/130
مسئله: مستحب است تا سه روز برای خانه میت، غذا بفرستند و غذا خوردن نزد آنان و در منزلشان مکروه است. (رساله حضرت امام خمینی (قدس سره) و تمامی مراجع عظام تقلید، مستحبات دفن)
سؤال: مخارجی که برای اموات صورت می‌گیرد، طعام‌های مفصل در تالارها، تاج گل‌های گران‌قیمت حالت مسابقه به خود گرفته و چشم و هم‌چشمی با برخی عادات و رسوم اجتماعی، موجب قرض‌های کمرشکن برای صاحبان عزا می‌گردد. با توجه به وجود معضلات اجتماعی مانند فقر، کمبود مراکز عام المنفعه مانند مساجد، مدارس و درمانگاه، آیا به نظر حضرتعالی صرف هزینه در چه راهی برای میّت سودمندتر است؟ تکلیف مؤمنین در این رابطه چیست؟
حضرت آیت الله خامنه‌ای:
اگر متوفی وصیّتی داشته باشد، باید در حد ثلث اموال او طبق وصیت عمل گردد. و در غیر این صورت اگرچه خیرات برای اموات امر مطلوبی است، مشروط بر آنکه اسراف و تبذیر نباشد، ولی سزاوار است اموال را در امورات خیریه عام المنفعه هزینه نمایند.
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
تحمل این گونه مخارج نه تنها واجب نیست، بلکه شبهه دارد، زیرا که فقرا را به زحمت می اندازد و چه بسا آبروی آنها را می برد. بهتر است که برای میّت خیرات و مبرّات بدهند و از کارهای بی فایده پرهیز کنند. (جامع المسائل، 1/75)
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
امور مذکوره اگر به حد افراط برسد، جایز نیست، و بعضی از آنها به کلی بی مورد است و آنچه در درجه اول قرار دارد، ادای دیون مالی خلقی و خالقی میت و نیز تکالیفی است که بر او واجب بوده و در حال حیات انجام نداده است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
بهتر است برای میّت مراسم ساده ای بگیرند و مازاد را خرج امور خیریه ای که اشاره گردید یا مانند آن بنمایند.
حضرت آیت الله بهجت:
بهتر است اول حقوق واجبه میّت و بعد خیرات و مبرّات برای او داده شود.
حضرت آیت الله سیستانی:
شکی نیست که صرف این هزینه ها در کمک به مستمندان اولی و به حال میت مفیدتر است، بلکه اجرای این مراسم اگر به همان نحو باشد که در سؤال آمده، هیچ فایده ای برای میّت ندارد، بلکه اگر تبذیر و اسراف باشد، جایز نیست.
حضرت آیت الله تبریزی:
امور مزبور، داخل در اسراف مال است و اشکال شرعی دارد و موجب محروم کردن افراد بی بضاعت از برگزاری مجلس برای میّت می شود. اگر بخواهند مالی را برای میّت صرف کنند، مناسب است آن را انجام تکالیفی که میّت انجام نداده و بر عهده او باقی مانده مصرف کنند و نیز در احسان اطعام به فقرا و غیر آن از خیرات صرف کنند، تا ثواب آن به میّت برسد.
حکم مخارج برای اموات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: