کد مطلب: ۲۳۷۳
تعداد بازدید: ۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
پاسخ به سوالات و شبهات دینی
آیا دق الباب هفت مسجد در پایان ماه صفر وجاهت شرعی و روایی دارد یا خیر ؟
پرسش: آیا دق الباب هفت مسجد در پایان ماه صفر وجاهت شرعی و روائی دارد یا خیر؟
پاسخ: اصل کوبیدن درب مسجد چه در آخر صفر و چه هر زمان دیگری هیچ‌گونه سندیتی ندارد و اگر باعث وهن دین و مؤمنین هم باشد و یا شائبه بدعت پیدا کند، چه بسا این عمل خالی از اشکال هم نباشد.
روایتی نیز که در این زمینه بعضاً در برخی کتب دیده شده که از قول پیامبر اکرم ص که « هر که مرا به پایان یافتن ماه صفر بشارت دهد بهشت بر او ارزانی باد» نیز سند ثابتی ندارد، بلکه به احتمال زیاد تغییر یافته فرمایشی از ایشان است که در شأن جناب ابوذر (ره) آمده است. برای روشن شدن مطلب روایت تاریخی را از کتاب معانی الأخبار  نقل می کنیم:
عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ ص ذَاتَ يَوْمٍ فِي مَسْجِدِ قُبَا وَ عِنْدَهُ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَوَّلُ مَنْ يَدْخُلُ عَلَيْكُمُ السَّاعَةَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلَمَّا سَمِعُوا ذَلِكَ قَامَ نَفَرٌ مِنْهُمْ فَخَرَجُوا وَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ يُحِبُّ أَنْ يَعُودَ لِيَكُونَ أَوَّلَ دَاخِلٍ فَيَسْتَوْجِبَ الْجَنَّةَ فَعَلِمَ النَّبِيُّ ص ذَلِكَ مِنْهُمْ فَقَالَ لِمَنْ بَقِيَ عِنْدَهُ مِنْ أَصْحَابِهِ إِنَّهُ سَيَدْخُلُ عَلَيْكُمْ جَمَاعَةٌ يَسْتَبِقُونَ فَمَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّةُ فَعَادَ الْقَوْمُ وَ دَخَلُوا وَ مَعَهُمْ أَبُو ذَرٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ لَهُمْ فِي أَيِّ شَهْرٍ نَحْنُ مِنَ الشُّهُورِ الرُّومِيَّةِ فَقَالَ أَبُو ذَرٍّ قَدْ خَرَجَ آذَارُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ ص قَدْ عَلِمْتُ ذَلِكَ يَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَكِنِّي أَحْبَبْتُ أَنْ يَعْلَمَ قُومِي أَنَّكَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ كَيْفَ لَا يَكُونُ ذَلِكَ وَ أَنْتَ الْمَطْرُودُ عَنْ حَرَمِي بَعْدِي لِمَحَبَّتِكَ لِأَهْلِ بَيْتِي فَتَعِيشُ وَحْدَكَ وَ تَمُوتُ وَحْدَكَ وَ يَسْعَدُ بِكَ قَوْمٌ يَتَوَلَّوْنَ تَجْهِيزَكَ وَ دَفْنَكَ أُولَئِكَ رُفَقَائِي فِي الْجَنَّةِ الْخُلْدِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ. 
«سعید بن جبیر از ابن عبّاس نقل می کند: روزى پیامبر صلى اللَّه عليه و آله به چند تن از اصحاب در مسجد قبا فرمودند: نخستين شخصى كه اكنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون اين سخن را ایشان شنيدند، تعدادی از ايشان برخاسته و بيرون رفتند، و هر يك از آنان قصد داشت كه سريعتر مراجعت نمايد تا خود نخستين واردشونده بر پیامبر باشد و در نتيجه بهشتى گردد، پیامبر اکرم(ص) به نيّت آنان پى ‏بردند، و به باقى مانده اصحابش كه نزد وى بودند فرمودند: بزودى چند تن بر شما وارد مى‏‌شوند كه از جهت زودتر رسيدن در حال سبقت از يك ديگرند، پس هر كدام از آنان كه مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان كه بيرون رفته بودند بازگشتند و أبوذر نيز همراه آنها بود، آنگاه پیامبر(ص) به ايشان فرمودند: ما اكنون در كدام يك از ماه‌هاى رومى بسر مى‏‌بريم؟ أبوذر گفت: يا رسول اللَّه آذر بپايان رسيده است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اى أباذرّ آن را مى‏‌دانستم ، اما دوست داشتم قوم من بفهمند كه تو مردى از اهل بهشت مى‏باشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنكه پس از من بدليل علاقه‌‏ات به اهل بيتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مرد، و قومى كه عهده دار مراسم كفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى كه به پرهيزگاران نويد داده شده همراه من خواهند بود.»
پر واضح است که دلیل این بشارت فقط برای معرفی جناب أبوذرّ بعنوان یک فرد بهشتی از سوی رسول خدا ص مطرح گردیده است. علاوه بر اینکه «آذار» یا آدار یک ماه عبری است و تقریباً یا معادل اسفند ماه بوده و یا معادل فروردین ماه قرار داشته است و ربطی به ماه صفر المظفر ندارد.
اما دعا و نیایش در مورد پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الأول که همانا مصادف با لیلۀ المبیت  و جانفشانی امیرالمؤمنین ع و نیز هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه می باشد امری پسندیده است، همچنانکه سید بن طاوس در اقبال الأعمال در اعمال روز اول ماه ربیع الأول دعایی را آورده و از شیخ مفید نقل کرده که روزه آن روز مستحب است. 
 
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
صادق تهرانی
برچسب ها: ماه صفر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: