کد مطلب: ۲۴۵۹
تعداد بازدید: ۴۸۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۰
احکام فِرق و مذاهب| ۱
با عنایت به این ‌که در منطقه آذربایجان شرقی در ارتباط با بابک خرّم‌دین و افکار وی شبهاتی ایجاد شده، خواهشمند است نظر مبارک را در ارتباط با وی مرقوم فرمایید. ضمناً صرف بیت المال در راستای اشاعه نام و یاد او چه حکمی دارد؟

مؤلف کتاب حبیب السیر می‌نویسد: بابک مردی ملحد بود و دین مزدک داشت و در ولایت آذربایجان و بیلقان خروج کرده و هرکس را از اهل اسلام می‌دید، به قتل می‌رساند. همچنین ابن اثیر در کتاب تاریخی الکامل آورده است: خرم به معنی فرج و گشایش آمده و چون خرّم دینان می‌توانستند برخلاف آیین زرتشت با مادران و خواهران و دختران خود ازدواج کنند، دین خود را دین فرج و گشایش نام نهادند. فرهنگ اسلام، شماره 84

سؤال: با عنایت به این ‌که در منطقه آذربایجان شرقی در ارتباط با بابک خرّم‌دین و افکار وی شبهاتی ایجاد شده، خواهشمند است نظر مبارک را در ارتباط با وی مرقوم فرمایید. ضمناً صرف بیت المال در راستای اشاعه نام و یاد او چه حکمی دارد؟

حضرت آیت الله خامنه‌ای:

ترویج هر تفکر و مسلک و مرامی که منافی با اسلام است، جایز نیست.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

شبهه ای در کفر و الحاد بابک خرّم‌دین نیست. ترویج افکار و دفاع از مواضع او ترویج باطل و معارضه با اسلام و برای تضعیف هویت اسلامی جامعه است و صرف بیت المال و مال شخصی در جهت اشاعه نام و یاد او همه حرام است. باید مسئولین امور جداً از این گرایشها جلوگیری نمایند.

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

با توجه به انحرافات فراوان فرد مذکور این کار جایز نمی‌باشد. فرد مذکور شخص منحرفی بوده و هرگونه فعالیتی پیرامون بزرگداشت او، حرام است.

حضرت آیت الله بهجت:

جایز نیست.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

جایز نیست.

حضرت آیت الله تبریزی:

ترویج افکار باطل، موجب گمراهی مردم و جنایت به مردم خصوصاً جوان ها حساب می‌شود. مسئولین باید از این کار ممانعت کنند، ولو به این‌ که افرادی را قرار دهند که باطل بودن آن افکار را برای مردم بیان کنند تا به اشتباه نیفتند.

حکم ترویج افکار بابک خرّم‌دین

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: