کد مطلب: ۲۵۰۰
تعداد بازدید: ۱۷۶۲
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸
احکام دفع بلا
متأسفانه هر از چندگاهی جامعه دچار بلاهای نگران‌کننده مانند سیل، زلزله، خشک‌سالی و بیماری‌ها و مرگ‌های ناگهانی می‌گردد. برای دفع بلاها چه باید کرد؟
هر مصیبتی که به شما رسد، به خاطر اعمالی است که انجام داده‌اید. سوره شوری، آیه 30
از گناهان بپرهیزید، به‌درستی که گناه عبد موجب حبس رزق و روزی می‌شود. امام علی(ع)، میزان الحکمه، 3/466
 
سؤال: متأسفانه هر از چندگاهی جامعه دچار بلاهای نگران‌کننده مانند سیل، زلزله، خشک‌سالی و بیماری‌ها و مرگ‌های ناگهانی می‌گردد. برای دفع بلاها چه باید کرد؟
 
حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
برخی از این بلاها نتیجه گناهان مردم است که برای رفع آن باید از گناهان اجتناب کرد. و برخی نیز وسیله آزمایش الهی است، که باید در مقابل این آزمایشات از خداوند طلب توفیق نمود.
 
حضرت آیت‌الله بهجت:
باید مردم از فساد دست بردارند و بر گذشته هم توبه کنند.
 
حضرت آیت‌الله تبریزی:
پیش آمد بلاهای عمومی به خاطر این است که اشخاص به دین و احکام اسلام عمل نمی‌کنند و نسبت به حلال و حرام شریعت بی‌تفاوت می‌شوند و کسانی که باید امربه‌معروف و نهی از منکر کنند و جلو مفاسد را بگیرند، وظیفه خود را انجام نمی‌دهند. بلاهای مذکور پیش می‌آید و افراد صالح و غیرصالح مبتلا می‌شوند و اما بلاهای شخصی که گاهی مؤمن مبتلا می‌شوند، ممکن است برای امتحان و ترفیع درجه مؤمن باشد و یا برای تنبیه به گناهی که انجام داده است تا برگردد، و راه صلاح پیش بگیرد و این عنایت الهی است. در صورت عمل کردن به واجبات شرعی مثل نماز و خمس و زکات و توسل به ائمه علیهم‌السلام و زیارت آنان و دعا کردن با شرایط که مانع قضای الهی است، ممکن است خداوند متعال مردم را مورد رحمت خود قرار بدهد و از آنان رفع بلا بکند.
 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
لازم است همه از گناهان خود استغفار کنند و به درگاه الهی روی‌آورند، تا مستحق رحمت الهی شوند.
 
حضرت آیت‌الله سیستانی:
صدقه برای رفع بلا مفید است، ولی جلوگیری از ضایعات راه‌های مخصوص دارد، که باید مسئولین متعهد شوند.
برای دفع بلاها چه باید کرد؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: