کد مطلب: ۲۵۰۱
تعداد بازدید: ۳۶۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۲
احکام فِرق و مذاهب| ۹
قطع رابطه با کسی که مسیحی شده یا به دیگر ادیان باطله گرویده، به‌عنوان نهی از منکر چه صورت دارد؟ و اگر این شخص فامیل باشد، چگونه است؟ و اساساً زن در برابر چنین شوهری، و شوهر در برابر چنین زنی و فرزندان آن‌ها چه تکلیفی دارند؟
اگر کسی از شما مرتد شود و از اسلام برگردد و در حال ارتداد و کفر بمیرد، اعمال چنین کسانی در دنیا و آخرت تباه و باطل است و آنان گرفتار آتش و همیشه در آن اقامت خواهند داشت. سوره بقره، آیه 217
 
سؤال: قطع رابطه با کسی که مسیحی شده یا به دیگر ادیان باطله گرویده، به‌عنوان نهی از منکر چه صورت دارد؟ و اگر این شخص فامیل باشد، چگونه است؟ و اساساً زن در برابر چنین شوهری، و شوهر در برابر چنین زنی و فرزندان آن‌ها چه تکلیفی دارند؟
 
حضرت آیت الله خامنه‌ای:
اگر نهی از منکر متوقف بر قطع رابطه باشد، لازم است و در صورت ارتداد زوج یا زوجه، نسبت به ملی بودن یا فطری بودن، فروع و احکام مختلفی دارد.
 
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:
اگر در توبه او تأثیر داشته باشد، واجب است. فرقی نمی‌کند، اگر یکی از زوجین ارتداد پیدا کند، تحت شرایطی عقد آن‌ها باطل می‌شود و باید طبق احکام ارتداد احد زوجین، عمل شود.
 
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:
اگر واقعاً از اسلام برگشته و مسیحی شده، مرتد است و احکام ارتداد بر او جاری است و چنانچه مرتدع نشود باید با او قطع رابطه کنند و مرد باید از چنین زنی جدا شود و زن هم باید از چنین شوهری جدا شود و محتاج به طلاق هم نیست.
 
حضرت آیت الله بهجت:
با مرتد مطلقاً باید قطع رابطه کرد و در مورد زن یا شوهر به مسائل 49-1946 مراجعه شود.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
درصورتی‌که راه نهی از منکر، قطع رابطه باشد، این کار لازم است و هرگاه زن یا مرد گرایش به مسیحیت یا مانند آن پیدا کنند، عقد آن‌ها خودبه‌خود باطل می‌شود. ولی احتیاط آن است که صیغه طلاق را هم جاری کنند.
 
حضرت آیت الله سیستانی:
اگر نشود او را هدایت کرد، قطع رابطه اشکال ندارد و اگر خوف تأثیر منفی باشد، باید قطع شود و اگر زن شوهرش کافر شود باید از او جدا شود، و همچنین به‌عکس. و این مسئله تفصیلی دارد که در رساله ذکرشده است.
 
حضرت آیت الله تبریزی:
بر دیگران و فامیل‌ها و بستگان واجب است او را امربه‌معروف کنند و استتابه کنند و او را به اسلام برگردانند. هرچند حد از او ساقط نمی‌شود و احکام مرتد را به رساله عملیه رجوع کنید. شرعاً کسانی که یکی از پدر و مادرشان مسلمان بوده‌اند، اگر از اسلام برگردند، مرتد فطری محسوب می‌شود که اگر مرد مرتد شود، زن او بدون طلاق فوراً باید جدا شود و عده وفات نگه دارد و اموالش به وراث مسلمانش منتقل می‌شود و قتل او جایز است و اگر احتمال هدایت نیست، باید با او قطع رابطه کرد.
حکم رابطه با مرتد از نظر شرعی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: