کد مطلب: ۲۶۰۹
تعداد بازدید: ۱۷۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۱
پاسخ به سوالات اعتقادی| ۵۱
آیا پیامبر(ص) برای خود جانشین (و رهبر بعد از خود) تعیین کرد یا تعیین نکرد؟ اگر تعیین کرد پس چرا اختلاف نمودند؟
سؤال: در مسئله خلافت و مقام رهبری بعد از پیامبر اسلام(ص) آیا پیامبر(ص) برای خود جانشین (و رهبر بعد از خود) تعیین کرد یا تعیین نکرد؟ اگر تعیین کرد پس چرا اختلاف نمودند؟
 
پاسخ: در پاسخ این سؤال به گفتگوی زیر که بین یکی از بانوان برجسته شیعه «حُسنیّه» با استاد نامدار بصره به نام ابراهیم بن خالد عونی رخ داد توجّه کنید:
عصر هارون‌الرّشید (پنجمین خلیفه عباسی) بود، ابراهيم بن خالد عونی استاد بزرگ اهل تسنّن در بصره، به دعوت هارون، به بغداد آمد و درباره امامت، با یکی از بانوان آگاه و باهوش شیعه، به نام حُسنیّه به بحث و مناظره پرداخت، در اینجا نظر شما را به یک فراز از بحث‌های او جلب می‌کنم:
حُسنیه: ای ابراهیم! آیا پیامبر(ص) در بستر رحلت، برای خود جانشینی تعیین کرد یا نه؟ ابراهیم: نه تعیین نکرد.
حُسنیّه: آیا پیامبر(ص) در تعیین نکردن جانشین برای خود، خطا کرد یا صواب؟ و آیا اصحاب سقیفه که (ابوبکر را) برای پیامبر به‌ عنوان جانشین تعیین کردند، خطا کردند یا صواب؟ به نظر تو پیامبر(ص) خطا کرد یا اصحاب سقیفه؟
ابراهیم در برابر این سؤال، فرو ماند و در فکر فرو رفت، دید اگر بگوید پیامبر(ص) خطا کرده، دینش که دین اسلام و عقیده به صدق پیامبر(ص) بود، باطل می‌شود و اگر بگوید: اصحاب سقیفه خطا کردند و پیامبر(ص) صواب کرد ادّعای حُسنیّه ثابت می‌شود و مذهب خودش باطل می‌گردد و اگر بگوید هر دو خطا کردند، بدتر خواهد شد و اگر بگوید هر دو کار درست کردند باز ایراد وارد می‌شود (زیرا صحیح نیست که گفته شود پیامبر(ص) جانشینی تعیین نکرد و مردم با اختلاف و تهدید، جانشین تعیین کردند.)
ابراهیم در بن‌بست قرار گرفت و وامانده شد، اهل مجلس به او نیشخند زدند و گفتند: کنیزی در مباحثه، بر استادی چون ابراهیم بن خالد، غالب شد!
بنابراین حق این است که پیامبر(ص) برای خود جانشینی تعیین کرد و آن على (ع) بود که مطابق مذهب تشیّع است.[۱]
اما علّت و اختلاف، روشن است که به خاطر خودخواهی‌ها و حسادت‌ها و هوس‌های نفسانی بود، وگرنه در برابر آن ‌همه دلایل آشکار برتری علی (ع) و ماجرای غدیر خم و... دیگر دلیل معقول و منطقی برای اختلاف، وجود نداشت.
 
پی‌نوشت‌:
[۱] . بحث‌های حسینیّه، از کتاب دفاع از حریم تشیّع، ص ۴۷ و ۴۸.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
محمد محمدی اشتهاردی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین رستمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
0
0
دلیلش را باید در صفحات تاریخ پیدا کرد.آوردن نام های صحابه به جای نام های منافقین. آن هم در صورتی که خدا به پیامبرش نام و مشخصات آنها را گفته بود. وخود شخص پیامبر (ص) به حذیفه نام آنها را گفتش. اشخاصی مانند عمروعاص و ... . چه دلیلی دارد پیامبر نام آن منافقین را به حذیفه بگوید و بعد بگوید به جایی درز نکند؟. توصیه میکنم ماجرای جنگ صفین را بخوانید. عمروعاص از اول هم حیله گر بوده. برای همین ابوسفیان (بنی امیه) او را جاسوس خود در میان مسلمانان مدینه و اصحاب پیامبر گمارده بوده. شک ندارم بسیاری از احادیث پیامبر(ص) را او تغییر داده باشد. ماجرای قتل نبی مکرم را هم آن ملعون کشیده بود البته با دستور بنی امیه. و تغییر مسیر جانشینی.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: