کد مطلب: ۲۶۴۹
تعداد بازدید: ۱۲۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۳
احکام ذبح| ۲
در حال حاضر در کشتارگاه‌ها حیواناتی چون گوسفند و گاو را با دستگاه‌های برقی ذبح می‌کنند و مرغ‌ها را گروهی ذبح می‌کنند. آیا چه صورت دارد و استفاده از گوشت آن‌ها چگونه است؟
سؤال: در حال حاضر در کشتارگاه‌ها حیواناتی چون گوسفند و گاو را با دستگاه‌های برقی ذبح می‌کنند و مرغ‌ها را گروهی ذبح می‌کنند. آیا چه صورت دارد و استفاده از گوشت آن‌ها چگونه است؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
برای آن دسته از مرغ‌ها که بعد از گفتن بسم‌الله با هم ذبح می‌شوند، گفتن یک بسم‌الله کفایت می‌کند و برای دسته بعدی که فرصت گفتن بسم‌الله می‌باشد، باید بسم‌الله تکرار شود و سایر حیوانات اگر احکام ذبح اسلامی راجع به آن‌ها رعایت شود، حلال می‌باشد و فحش و جستجو لازم نیست.
 
حضرت آیت‌الله بهجت:
اگر شرایط ذبح شرعی مراعات شود حلال و الّا حرام است.
 
حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
اشکال ندارد، مشروط بر اینکه شرایط ذبح رعایت شود.
 
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
اگر شرایط شرعی ذبح رعایت شود، اشکال ندارد.
 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
هرگاه شرایط لازم برای ذبح در آن‌ها رعایت شود، مانعی ندارد.
 
حضرت آیت‌الله تبریزی:
اگر با شرایط ذکرشده در رساله، برای هر حیوان یک بسم‌الله با ذکر خداوند با تعظیم بگویند یا با یک ضربه کارد برقی با بسم‌الله گفتن یک‌دفعه چون حیوان ذبح شود حلال است.
 
حضرت آیت‌الله سیستانی:
اگر شرایط ذبح محقق باشد اشکال ندارد، پس باید کلید دستگاه را مسلمان بزند و او خود نام خدا را بر آن‌ها به‌طور مستمر ببرد، هرچند با هر نام چند گوسفند یا مرغ ذبح شود و به احتیاط واجب باید تیغ آن از آهن باشد.
 
نکته: لازم به ذکر است مسلمان بودن ذابح، بسم‌الله گفتن و رو به ‌قبله بودن جلوی بدن حیوان، هنگام ذبح ازجمله شرایط ذبح است.
حکم ذبح گروهی حیوانات
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: