کد مطلب: ۲۷۵۰
تعداد بازدید: ۱۵۶۱۷
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
احکام موسیقی|
دایره زدن در مجلس عروسی چه صورت دارد؟ برخی مدعی هستند در عروسی حضرت زهرا سلام‌الله علیها دف زده‌شده است.
در محضر رسول خدا صلی‌الله و علیه و آله بودیم، عمر بن قره آمد و عرض کرد: یا رسول‌الله! خدا بدبختی برای من نوشته که نمی‌توانم روزی به دست آورم، مگر از راه دف زدن، به من اجازه فرما که این کار را بدون اینکه مرتکب فحشا شوم ادامه دهم.
حضرت فرمود: ای دشمن خدا! هیچ به تو اذن نمی‌دهم و هیچ کرامت و نعمتی برای تو نمی‌باشد. خدا روزی پاکیزه به تو بخشیده، تو حرام را بر حلال برگزیدی؟ اگر پس از این، این گفتار را تکرار کنی، به تو ضربت دردناکی خواهم زد. (آثارالصادقین، 16/93)

صاحب طنبور در روز قیامت محشور می‌شود درحالی‌که روسیاه بوده و در دستش طنبوری از آتش است و بر بالای سرش هفتاد هزار ملک با گرزی که بر دست دارند بر سروصورت او می‌کوبند. و محشور شود صاحب غنا و خوانندگی، کور و کر و گنگ و محشور شود زانی و صاحب نی و صاحب دف به همین طریق. (پیامبر اکرم صلی‌الله و علیه و آله، جامع الاخبار 180 باب 115)

سؤال: دایره زدن در مجلس عروسی چه صورت دارد؟ برخی مدعی هستند در عروسی حضرت زهرا سلام‌الله علیها دف زده‌شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
استفاده از آلات موسیقی برای نواختن موسیقی لهوی و مطرب جایز نیست، اما آوازخوانی در مجالس عروسی، بعید نیست برای زنان جایز باشد. (اجوبة الاستفتائات، 2/21)

حضرت آیت‌الله سیستانی:
به نحو لهوی، نباید بزنند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
جایز نیست.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
استفاده از دایره اگر به نحوی باشد که مناسب مجالس لهو و لعب باشد، قطعاً حرام است و استناد دف زدن در مجالس مربوط به اهل‌بیت علیهم‌السلام، کذب محض است.

حضرت آیت‌الله سبحانی:
هرگاه دایره حلقه دارد، زدن آن جایز نیست.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی:
دایره و دف زدن حرام است، چه در شب عروسی و چه غیر آن.
حکم دف زدن در عروسی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: