کد مطلب: ۲۷۵۱
تعداد بازدید: ۳۴۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۳
احکام موسیقی|
خواندن اشعار مذهبی همراه با غنا و کف زدن با آهنگ مناسب لهو و لعب و آوردن تار و تنبور و موزیک و امثال آن به مساجد و حسینیه‌ها و مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام چه صورت دارد؟
کسی مسجدی را احترام کند، روز قیامت خداوند را خندان ملاقات کرده و کتابش را به دست راستش می‌دهند. (امام علی علیه‌السلام، الحکم الزاهره، 1/236)
مجلس غنا و موسیقی مجلسی است که خداوند به اهلش عنایت نمی‌کند. (امام صادق علیه‌السلام، الحکم الزاهره، 2/451)

سؤال: خواندن اشعار مذهبی همراه با غنا و کف زدن با آهنگ مناسب لهو و لعب و آوردن تار و تنبور و موزیک و امثال آن به مساجد و حسینیه‌ها و مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام چه صورت دارد؟

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
نعوذبالله من شرور انفسنا، اعمال مرقوم همه حرام و اهانت به شعائر اسلام و مذهب و هتک مشاهد شریفه و مساجد و مخالف هدایت‌ها و تعالیم عالیه دین و حرکت در مسیر افساد جامعه و نسل جوان و تحریف احکام است و از محرمات و احکام اولیه است. واردکردن این ملاهی و مناهی در برنامه‌های عزاداری و جشن‌ها و اعیاد اسلامی و مذهبی و مجالس دینی و مداحی اهل‌بیت علیهم‌السلام از تسویلات شیطان و انحراف از هدایت‌های سازنده قرآن کریم و موجب محرومیت از برکات و ثواب‌های بسیار این برنامه‌ها است. حقیر به همه دست‌اندرکاران محترم و برگزارکنندگان عزیز این مراسم بسیار شریف که ان شاء الله مقصد اساسی ایشان، تعظیم شعائر و اظهار ولایت و ارادت به اهل‌بیت عصمت علیهم‌السلام و تقرب به خداوند متعال است، جداً توصیه می‌کنم که این مراسم و بلکه جامعه اسلامی را از این مناهی و ملاهی پاک و منزه نگاه ‌دارند و این آیه شریفه را همیشه در نظر داشته باشند: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم‌ بِالاخْسَرِينَ أَعْمَـالاً (کهف، 103)». از خداوند متعال قبول خدمات و زحمات و مساعی همگان مخصوصاً جوانان عزیز را در تعظیم شعائر مذهبی مسئلت می‌نمایم.
 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
جایز نیست.
 
حضرت آیت‌الله سیستانی:
غنا در اشعار مذهبی به احتیاط واجب، جایز نیست.
 
حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
غنا و رقص و کف زدن همراه با موسیقی مهیّج و مطرب حرام است، و احترام مساجد و حسینیه‌ها لازم است و انجام هر نوع عملی که باعث هتک و بی‌احترامی به مساجد و حسینیه‌ها و خلاف شأن این مکان‌ها باشد، مثل برگزاری عروسی و مجالس عقد و شادی همراه با دست زدن و ... جایز نیست.
 
حضرت آیت‌الله تبریزی:
آوازه‌خوانی مناسب مجالس خوش‌گذرانی و نیز استعمال آلات لهو حرام است و آوردن آن‌ها در اماکن مقدسه از جهت اینکه موجب وهن بر مقدّسات می‌باشد، حرمت دیگر دارد. خداوند تبارک‌وتعالی گمراهان را هدایت و به مؤمنین توفیق اطاعت و پیروی از دستورات دینی عطا فرماید.
 
حضرت آیت‌الله بهجت:
غنا و موسیقی مطرب و کف زدن لهوی جایز نیست و استعمال آلات ذکرشده در لهو حرام است و در غیر لهو خلاف احتیاط واجب است، به‌خصوص اگر موجب هتک اماکن محترمه باشد، از این نظر هم حرمت دارد.
حکمِ آوردنِ ادوات موسیقی به مساجد و اماکن مقدّس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: