کد مطلب: ۲۷۵۸
تعداد بازدید: ۱۴۸۸
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
احکام موسیقی|
گوش دادن به نوارهایی که توسط وزارت ارشاد یا حوزه هنری سازمان تبلیغات تهیه می‌شود و از نظر آنان مجاز است، چه حکمی دارد؟
خانه‌ای که در آن موسیقی زده شود از بلاهای بزرگ در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی‌شود و فرشته در آن خانه وارد نمی‌گردد. امام صادق علیه‌السلام، الحکم الزاهره، 2/451
شنیدن و استماع موسیقی قساوت قلب می‌آورد. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله، وصایا الرسول، ص 18
 
سؤال: گوش دادن به نوارهایی که توسط وزارت ارشاد یا حوزه هنری سازمان تبلیغات تهیه می‌شود و از نظر آنان مجاز است، چه حکمی دارد؟
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:
اگر فیلم‌ها یا نوارها به نظر مکلّف، عرفا مشتمل بر غنا یا موسیقی مطرب و لهوی مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، توزیع و عرضه آن‌ها و همچنین دیدن و گوش دادن به آن‌ها برای او جایز نیست و مجرد تأیید برخی از ادارات مربوطه زمانی که نظر مکلّف در تشخیص موضوع با نظر تأیید کنندگان مخالف است، دلیل شرعی برای جواز محسوب نمی‌شود. (اجوبة الاستفتائات، 2/42)
 
حضرت آیت‌الله بهجت:
نواری که فسادانگیز است استماع آن حرام است و همین‌طور اگر مطرب باشد، استماع آن‌ها حرام است.
 
حضرت آیت‌الله تبریزی:
گوش دادن به موسیقی لهوی حرام است، چه از نوار باشد یا غیر نوار، اجازه دادن یا ندادن یک مؤسسه یا سازمان اعتبار و اثری ندارد.
 
حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:
موسیقی اگر مطرب و مهیّج و مناسب مجالس خوش‌گذرانی باشد، حرام است، در غیر این صورت اشکالی ندارد و عناوین مختلف یا مرکز پخش و مجوز ارشاد، تأثیری در این حکم ندارد.
 
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:
اگر مشتمل بر غنا و موسیقی (سازوآواز) باشد، حرام است.
 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:
کلیه صداها و آهنگ‌هایی که مناسب لهو و فساد است، حرام و غیر آن حلال است و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف خواهد بود و مجوز وزارت ارشاد حرام را حلال نمی‌کند.
حکم گوش دادن به موسیقی دارای مجوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: