کد مطلب: ۲۷۷۸
تعداد بازدید: ۲۸۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۴
آداب، سنن و روش رفتاری پیامبر(ص)| ۱۶
پیامبر(ص) چون دهه آخر ماه مبارک رمضان فرا می‌رسید برای عبادت آماده می‌شد و دامن همت به کمر زده، از خانه بیرون می‌آمد و در مسجد اعتکاف می‌نمود و شبها را تا صبح بیدار بود و هر شب بین نماز مغرب و عشا غسل می‌کرد.
256) امام صادق(ع) می‌فرمود: رسول‌خدا(ص)  با یک صاع (سه کیلوگرم) آب غسل می‌کرد.[1]
257) حسن بن محمّد از جابر بن عبدالله درباره غسل رسول‌خدا(ص) پرسید، جابر گفت: رسول‌خدا(ص) سه بار آب بر سر می‌ریخت. حسن بن محمّد گفت: موی سر من چنان که می‌بینی بسیار است؛ جابر گفت: ای آزاده، این را مگو، همانا موی سر رسول‌خدا(ص)بیشتر و خوشبوتر بود.
258) علی(ع) فرمود: غسل کردن در عیدها موجب پاکیزگی کسی است که در طلب حوائج خود می رود، و نیز پیروی از سنّت پیامبر  (ص) است.
259) امام صادق(ع) فرمود: غسل جمعه سنّتی است که رعایت آن بر هر مرد و زن، در حضر و سفر لازم است [2]...  غسل جمعه وسیله پاکیزگی و کفّاره گناهان از جمعه تا جمعه دیگر است. و علّت تشریع غسل جمعه آن است که انصار در ایّام هفته به کار شتران آبکش و سایر حیوانات خود سرگرم بودند و چون روز جمعه فرا می‌رسید به مسجد می‌آمدند و مردم از بوی بد زیر بغل‌های آنان اذیت می‌شدند، بدین جهت رسول‌خدا(ص) دستور داد تا روزهای جمعه غسل کنند. این بود که سنّت بر آن جاری شد.
260) امام صادق(ع) فرمود: غسل در روز عید فطر سنّت است.
261) علی(ع) ضمن حدیثی فرمود: پیامبر(ص) چون دهه آخر ماه مبارک رمضان فرا می‌رسید برای عبادت آماده می‌شد و دامن همت به کمر زده، از خانه بیرون می‌آمد و در مسجد اعتکاف می‌نمود و شبها را تا صبح بیدار بود و هر شب بین نماز مغرب و عشا غسل می‌کرد [3].
 
ملحقات
273) رسول‌خدا(ص) فرمود: جبرئیل مرا دستور داد که در هنگام وضو و غسل جنابت انگشتر خود را در انگشت بگردانم (تا آب به زیر آن رود) .
274) رسول‌خدا(ص) فرمود: جبرئیل مرا دستور داد که هنگام غسل جنابت، با انگشت خود داخل ناف را بشویم.
 
پی‌نوشت‌ها
[1] در روایتی دیگر این اضافه را دارد که «هر دو از یک ظرف غسل می‌کردند» . (مؤلف)
[2] یعنی مستحب مؤکّد است.
[3] به خواست خدا در باب نماز، برخی غسل‌های دیگر ذکر خواهد شد. (مؤلف)
 
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
سید محمدحسین طباطبایی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: