کد مطلب: ۲۸۵۹
تعداد بازدید: ۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
آداب، سنن و روش رفتاری پیامبر(ص)| ۲۲
امام صادق(ع) فرمود: رسول‌خدا(ص) در ماه رمضان (سال اول هجرت) در دهه اول در مسجد اعتکاف کرد، و سال دوم در دهه دوم و در سال سوم در دهه آخر اعتکاف نمود، ولی پس از آن همیشه در دهه آخر ماه رمضان اعتکاف می‌نمود.
آداب و سنن آن حضرت در اعتکاف
339) امام صادق(ع) فرمود: رسول‌خدا(ص) در ماه رمضان (سال اول هجرت) در دهه اول در مسجد اعتکاف کرد، و سال دوم در دهه دوم و در سال سوم در دهه آخر اعتکاف نمود، ولی پس از آن همیشه در دهه آخر ماه رمضان اعتکاف می‌نمود.
340) امام صادق(ع) فرمود: جنگ «بدر» در ماه رمضان (سال دوم هجرت) اتفاق افتاد، به ‌این جهت رسول‌خدا(ص) در آن سال در مسجد معتکف نشد. اما سال بعد، آن حضرت ‌دو دهه اعتکاف کرد: یک دهه برای همان سال، و دهه دیگر برای قضاء اعتکاف سال قبل.
341) امام صادق(ع) فرمود: رسول‌خدا (ص)چون دهه آخر ماه رمضان می‌شد در مسجد اعتکاف می‌کرد؛ برایش خیمه‌ای مویین می‌زدند و حضرت ‌کمر همّت برای عبادت می‌بست و بستر خوابش را برمی چید. یکی گفت: از زنان نیز کناره می‌گرفت؟ فرمود: نه، از زنان کناره نمی‌گرفت.
مؤلّف: این معنی در روایات زیادی نقل شده ‌که بعضی از آنها در باب هفدهم گذشت. و گفته‌اند که مقصود از «عزلت» کناره‌گیری از آنان در بستر بوده است نه در معاشرت و مصاحبت با آنان.
 
دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
سید محمدحسین طباطبایی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: