کد مطلب: ۳۰۷
تعداد بازدید: ۱۱۹۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
شکوفه های سور قرآن/ 4
امام صادق(ع) می‌فرماید: چنانچه این سوره‌ی مبارکه را جهت سازش و اصلاح میان زن و شوهر قرائت کنند به یاری خدا مراد حاصل می‏گردد.
فضائل و خواص سوره های قرآن/ نساء
تعداد آیات: 176
کلمات:3764
حروف: 16328
سوره‏ ی مدنی
(بعد از سوره ‏ی «ممتحنه» نازل شده است)

نامگذاری

به مناسب این که کلمه‌ی «نساء» بیش از هر سوره‌ی دیگر یعنی بیست بار در این سوره به کار رفته است و نیز در بخش‌های نخستین و پایانی این سوره‌ی مبارکه مسائل و احکامی درباره‌ی حقوق زنان (نساء) و ازدواج با آنان و روابط خانوادگی و محرمان و نامحرمان و حل اختلافات و مسائل ارث و طلاق و... بیان شده بدین نام «نساء» موسوم گردیده است.

فضائل و خواص

«عیّاشی» در تفسیر خود از حضرت امیر(ع) روایت کرده است که هر کس سوره‌ی «نساء» را در هر جمعه تلاوت کند از فشار قبر در امان خواهد بود.[1] و در «خواص الآیات» است که سیّد عالم(ص) می‌فرماید: کسی که این سوره را بخواند مانند کسی است که به اندازه‌ی هر مسلمانی از زن و مرد که طبق مفاد این سوره ارث می‌برد در راه خدا انفاق کرده است، و او را همانند ثواب آن کسی باشد که آزادی اسیری را باز خریده و از شرک به خدا به دور و گناهان او آمرزیده و مشمول رضا و خشنودی حق تعالی خواهد بود.[2]

و در خواص آن، امام صادق(ع) می‌فرماید: چنانچه این سوره‌ی مبارکه را جهت سازش و اصلاح میان زن و شوهر قرائت کنند به یاری خدا مراد حاصل می‏گردد.[3]

پی نوشتها:

[1]ـ مجمع‌البیان، ثواب‌الاعمال ص 235، تفسیر عیّاشی..

[2]ـ خواص‌الآیات ص 32.

[3]ـ همان.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله سیّد علی لواسانی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خوشی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
2
سلام ، همسر جوانم ؛ خانم صلاحی که بسیار خانم مومنه ، پاک ، با اخلاق و زائر امام حسین (ع) بودند ، بسیار ناگهانی من و بچه ها را ترک کردند و به دیدار خدا شتافتند . من این سوره را از طرف ایشون و همه رفتگان علی الخصوص مومنین و مومنات خواندم .
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: