کد مطلب: ۳۲
تعداد بازدید: ۲۸۷۹
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۶
به مناسبت وفات حضرت زینب(س)
وفات مظلومانه و غریبانه امّ المصائب حضرت فاطمه صغری عقیله بنی هاشم زینب کبری (س) در شب یکشنبه 15 رجب سال 62 هجری قمری به وقوع پیوست.

ام المصائب

وفات حضرت زینب(س)

 

وفات مظلومانه و غریبانه امّ المصائب حضرت فاطمه صغری عقیله بنی هاشم زینب کبری (س) در شب یکشنبه 15 رجب سال 62 هجری قمری به وقوع پیوست.(1)

در مدت یک سال و چند ماه بعد از واقعه کربلا، زندگانی آن حضرت همراه اشک و آه و خاطرات اسارت و کربلا سپری گشت.

در عظمت آن مخدره همین بس که از جانب امام حسین (ع) نیابت خاصه داشته است، و تا هنگامی که بیماری امام زین العابدین (ع) تمام نشده بود، این نیابت ادامه داشت.(2)

 

گریستن جبرائیل هنگام ولادت حضرت زینب(س)

 

هنگام ولادت، جبرائیل از جانب خداوند متعال بر پیامبر (ص) نازل شد و عرض کرد: "یا رسول الله! اسم این دختر را زینب بگذار". آن گاه جبرائیل گریست. پیامبر (س) پرسید: سبب این گریه چیست؟ عرض کرد: همانا این دختر از آغاز زندگانی تا پایان روزگار در این سرای ناپایدار با رنج و درد و بلا خواهد زیست. گاهی به درد شما، یا رسول الله مبتلا می شود، و گاهی در ماتم مادرش و گاهی به درد مصیبت پدر و گاهی به درد فراق برادرش حسن مجتبی (ع) دچار خواهد شد. از همه بالاتر به مصائب کربلا و نوائب دشت نینوا گرفتار می شود چنانکه مویش سفید و قامتش خمیده خواهد گردید.

 

ثواب گریه بر آن حضرت(س)

 

این خبر را که اهل بیت (ع) شنیدند، اندوهناک و گریان شدند. پیامبر (ص) صورت بر صورت حضرت زینب (س) نهاد و گریست.

حضرت صدیقه طاهره (س) ، خطاب به رسول اکرم (ص) عرضه داشتند: یا ابتا! این گریه برای چیست؟ خداوند دیده های تو را نگریاند. حضرت فرمودند: ای فاطمه! بعد از من و تو این دختر دچار بلاها و مصائبی می شود. حضرت صدیقه (س) عرض کردند: چه ثوابی دارد آن کسی که بر دخترم زینب گریه کند؟

فرمودند: « ای پاره تنم و ای نور چشمم، ثواب کسی که بر او مصائب او گریه کند مانند ثواب کسی است که بر برادرانش حسن و حسین گریه کند ».

سپس نام آن حضرت را "زینب" نهاد.(3)

آن حضرت یک سال و چند ماه بعد از واقعه کربلا با قلبی پر از اندوه از مصائب کربلا، در خانه خود رحلت فرمودند و در همان خانه دفن شدند.(4)

پی‌نوشت‌ها:

 

۱. مستدرک سفینة البحار ج 4 ص 316.

2. کمال الدین ص 501 و 507 . بحار الانوار ج 51 ص 364 . الغیبة(شیخ طوسی) ص 230 .

3. وفیات الأئمة (ع) ص 431 . العقیلة و الفواطم علیهن السلام ص 11 . ریاحین الشریعة ج 3 ص 38-39.

4. الوقایع و الحوادث ج 1 ص 113 .

توضیح: این نوشتار با کمی تغییر از کتاب تقویم شیعه نوشته استاد حجة الإسلام و المسلمین عبدالحسین نیشابوری بندانی، نقل شده است.

 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

مسلم زکی‌زاده

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: