کد مطلب: ۴۲
تعداد بازدید: ۲۱۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
به‌مناسبت بعثت حضرت محمد(ص)
هنگامی که پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله از کوه حرا -همان مکانی که پیش از بعثت برای مناجات به همراه مولا علی علیه السّلام بدان جا می رفتند و در همان جا اوّلین آیات وحی الهی بر ایشان نازل گشت- بر می گشتند، انوار جلال و عظمت، ایشان را فرا گرفته بود، تا به حدّی که هیچ کس را یارای آن نبود تا به آن حضرت نگاه کند.

مبعث چه روزی است

 

روز مبعث یکی از اعیاد بزرگ اسلام است و روزی است که رسول خدا صلّی الله علیه و آله در 27 رجب و در سنّ چهل سالگی به پیامبری مبعوث گردیدند و اوّلین آیات قرآن مجید، توّسط ملک مقرّب خدا، یعنی جبرئیل امین بر رسول اکرم صلّی الله علیه و آله، نازل شد. البته غیر از شیعه، مبعث را در 17 یا 18 یا 24 ماه رمضان و برخی دیگر در 12 ربیع الاوّل می دانند. سالیان سال بود که از بعثت انبیاء می گذشت و هر قوم و قبیله ای با عقیده های مختلف خود زندگی می کردند و در حجاز و مکّه آن روز بسیاری بت می پرستیدند: بت سنگی، فلزی، چوبی، و گاهی از جنس خرما. دختران را زنده به گور می کردند و جامعه آن روز پر بود از خرافات زننده و زیان باری که هم چون ریسمانی گلوی مردم را می فشرد. اکثر قبایل در حال جنگ و خونریزی بودند. دنیا غرق در گمراهی و جهالت بود. تا این که چهل سال از ولادت اشرف مخلوقات و سرور کائنات حضرت محمّد بن عبدالله صلّی الله علیه و آله گذشت. خداوند ایشان را به پیامبری مبعوث فرمود و جبرئیل امین بر آن حضرت نازل شده و وحی الهی را با آداب و مراسم مخصوص به آن حضرت، بی کم و کاست و اضافه به ایشان منتقل نمود که شرح کامل آن در کتب روائی با سند های مختلف ذکر شده است.

 

حالات رسول خدا(ص) پس از بعثت

 

هنگامی که پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله از کوه حرا -همان مکانی که پیش از بعثت برای مناجات به همراه مولا علی علیه السّلام بدان جا می رفتند و در همان جا اوّلین آیات وحی الهی بر ایشان نازل گشت- بر می گشتند، انوار جلال و عظمت، ایشان را فرا گرفته بود، تا به حدّی که هیچ کس را یارای آن نبود تا به آن حضرت نگاه کند. از کنار هر درخت و گیاه و سنگ که می گذشتند، در برابر آن حضرت خم می شدند و به زبان فصیح می گفتند: «السّلام علیک یا نبیّ الله السّلام علیک یا رسول الله». هنگامی که آن حضرت داخل خانه خدیجه علیها السّلام شدند، از شعاع انوار جمال آن حضرت خانه منوّر شد. خدیجه علیها السّلام عرض کرد: این چه نوری است که از شما مشاهده می کنم؟ آن حضرت فرمودند: این نور پیامبری است. سپس به حضرت خدیجه فرمودند: بگو لا اله الّا الله محمّد رسول الله. خدیجه علیها السّلام عرضه داشت: سال هاست که من از پیامبری شما مطّلعم. سپس (با وجود این که پیش از این هم بانوئی موحّد بود، امّا این بار برای اقرار به توحید و همچنین رسالت آن حضرت) به وحدانیّت خداوند متعال و رسالت پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله شهادت داد. در این هنگام آن حضرت فرمودند: ای خدیجه! احساس سرما می کنم. جامه ای بر من بپوشان. حضرت جامه ای بر خود کشیدند و خوابیدند. از جانب حق تعالی ندا رسید: «یا أیّها المدَّثِّر قُم فَأنذِر و رَبَّکَ فَکَبِّر». ای جامه به خود پیچیده برخیز و بترسان مردم را از عذاب پروردگار خود و تکبیر بگو و پروردگارت را به بزرگی یاد کن. (سوره مدّثر/آیه1و2و3) آن حضرت برخاستند و انگشت مبارک خود را در گوش خود گذاشتند و فرمودند: «الله اکبر، الله اکبر» پس صدای آن حضرت به همه موجودات رسید و همه با ایشان موافقت کردند.

 

دعوت پیامبر اکرم(ص)

 

پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله سه سال پنهانی مردم را به خدای یکتا دعوت می فرمودند و پس از سه سال جبرئیل آمد و عرض کرد: خداوند متعال امر فرموده که دعوت خویش را آشکار فرمائید. پس از آن، رسول گرامی صلّی الله علیه و آله از کوه صفا بالا رفتند و مردم را انذار فرمودند و دعوت خود را علنی نمودند.

 

زیارت مولا امیرالمؤمنین(ع) از افضل اعمال این روز بزرگ

 

به جهت عظمت این روز و استفاده بیشتر از برکات آن، از ائمّه اطهار علیهم السّلام اعمالی برای شب و روز آن ذکر گردیده که به جهت کثرت و تفصیل آن از ذکرشان معذوریم و برای اطّلاع از آن ها می توانید به مفاتیح الاجنان باب اعمال شب و روز مبعث مراجعه نمائید. امّا از بالاترین اعمال شب و روز مبعث، زیارت مولا امیرالمؤمنین علی علیه السّلام است. به راستی چه سرّی است میان مبعث رسول خدا صلّی الله علیه و آله و زیارت مولانا علی علیه السّلام؟ آری بر دل های آگاه و بیدار و چشمان نافذ و بصیر این حقیقت پوشیده نیست که اگر نبود ولایت و امامت مولا علی علیه السّلام، از نبوت و بعثت رسول خدا صلّی الله علیه و آله حتّی نامی به جای نمی ماند و مقصود از انزال رُسُل و کُتُب و بالأخصّ بعثت نبیّ خاتم صلوات الله علیه و آله و نزول قرآن کریم نا تمام می ماند و به نتیجه نمی رسید، و این همان مضمون حدیث قدسی شریف است که خدای متعال خطاب به رسول دو سرا می فرماید: «لولا علیّ لَما خَلَقتُکَ» اگر علی (علیه السّلام) نبود تو را خلق نمی کردم. چراکه غرض از نبوّت و انزال رُسُل با نبود امامت نقض می گردید.

 

پی‌نوشت‌ها:

 

1- الكافي (ط - الإسلامية) ج‏4 ص149.

2- إعلام الورى بأعلام الهدى (ط - الحديثة) ج‏1 ص46.

3- تقویم شیعه ص221.

4- مفاتیح الاجنان/اعمال شب و روز 27 ماه رجب.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

مسلم زکی‌زاده

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: