کد مطلب: ۷۹۲
تعداد بازدید: ۲۲۹۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
احکام کسب و کار
خرید و فروش الکل گندم یا خرما که غالباً جهت شرب استفاده می شود و متأسفانه به حد وفور در داروخانه ها و برخی سوپر مارکتها عرضه می شود چه صورت دارد؟ و در صورت کسب درآمد از این راه وظیفه چیست؟
خرید و فروش الکل خوراکی
هر کس شراب بخورد تا چهل روز نمازش قبول نیست و اگر در بین این 40 روز بمیرد، به مرگ دوران جاهلیت مرده است و اگر توبه کند خدا توبه‌­اش را می پذیرد.
امام صادق(ع)، وسائل الشیعه 17/258

هر نوشیدنی که مستی آورد، حرام است. پیامبر اکرم(ص)،آثار الصادقین 9/36

سؤال: خرید و فروش الکل گندم یا خرما که غالباً جهت شرب استفاده می شود و متأسفانه به حد وفور در داروخانه ها و برخی سوپر مارکتها عرضه می شود چه صورت دارد؟ و در صورت کسب درآمد از این راه وظیفه چیست؟

حضرت آیت الله خامنه­‌ای:

اگر اطمینان به استفاده آن جهت شرب حرام نباشد، با رعایت مقررات قانونی اشکال ندارد و گرنه جایز نیست.

حضرت آیت الله بهجت:

اگر مسکر باشد و لو کثیر آن، حرام است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

هر گاه جهت شرب از آن استفاده می‌­شود خرید و فروش آن حرام است. تولید و فروش الکلهایی که از آن غالباً استفاده شرب می­‌شود حرام است و پول آن را مالک نمیشوند و باید به صاحبانش برگردانند و اگر نمیشناسند به عنوان صدقه مصرف کنند. تولید و توزیع و خرید و فروش هر نوع الکل مست کننده حرام است. ولی الکلهای صنعتی و بهداشتی که مست کننده نیست اشکال ندارد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

اگر برای استفاده غیرمشروع باشد مانند اسکار جایز نیست. اگر آنچه به نام الکل به دست می آید مست کننده و روان باشد نجس است و خوردنش حرام است و خرید و فروشش جایز نیست، ولی برای مصارف دارویی در صورت ضرورت اشکال ندارد.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

اگر استفاده متعارف آن خوردن باشد حرام است. فروختن آن به کسی که می دانند آن را می‌خورد، جایز نیست.

حضرت آیت الله سبحانی:

در فرض سؤال که آن مایع فعلاً قابل شرب است خرید و فروشش حرام است. همه آنچه در سؤال آمده حرام است و مالک پول نمی‌­شوند. پس اگر صاحبش را بشناسد باید برگرداند و غیر اینصورت حکم مجهول المالک را دارد.

حضرت آیت الله نوری همدانی:

هر مایعی که مست کننده باشد نجس است و شرب آن حرام می‌­باشد و خرید و فروش آن نیز جایز نیست و حرام می باشد و درآمدی که از این راه به دست می آید نیز مشروع نیست.

خرید و فروش الکل خوراکی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: