کد مطلب: ۸۸۱
تعداد بازدید: ۲۶۷۹۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
شکوفه های سور قرآن/۱۱۰
از حضرت رسول اکرم(ص) مروی است که فرمود: کسی که این سوره را بخواند اجر و ثواب او همانند کسی است که در فتح‌مکّه در معیّت من بوده است.

فضائل و خواص سوره نصر

تعداد: آیات 3 ـ کلمات 19 ـ حروف 80

سور‌ه‌ی مدنی[1]

(بعد از سوره‌ی «توبه» و آخرین سوره‌ی کامل نازله) [2]

نامگذاری

نام این سوره‌ی مبارکه بدان جهت «نصر» است که خداوند به ‌پیامبر(ص) فرمان می‌دهد که هرگاه نصر و (یاری خدا) و پیروزی دین و گسترش اسلام فرا رسد مردم گروه گروه به ‌دین خدا می‌گروند پس به ‌شکرانه‌ی آن خدا را حمد و تسبیح بگوید.

نام دیگر این سوره «تودیع» است که به ‌عنوان وداع آخرین سوره با پیامبر(ص) و پیامبر با امّت محسوب می‌شود و در آن اشاره به ‌وفات رسول گرامی اسلام(ص) می‌باشد.

دیگر از اسماء آن «‏إِذَا جَاءَ» و «الْفَتْح» نیز می‌باشد که به ‌تناسب کلمات نخستین آیه‌ی سوره‌ی مبارکه است.

فضائل و خواص

از حضرت رسول اکرم(ص) مروی است که فرمود: کسی که این سوره را بخواند اجر و ثواب او همانند کسی است که در فتح‌مکّه در معیّت من بوده است.[3]

و هر کس آن را در نماز بخواند نماز او به‌ بهترین وجهی قبول می‌شود.[4]

و در خواص آن امام صادق(ع) در مضمون روایتی می‌فرماید: کسی که سوره‌ی «‏إِذَا جَاءَ نَصرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ» را در نماز نافله یا واجب بخواند خداوند او را بر تمام دشمنانش پیروز می‌گرداند و آنچه درهای خیر که به‌ ذهنش خطور نمی‌کرده در دنیا بر وی باز می‌نماید و در روز قیامت از لغزش بر روی صراط و از آتش دوزخ در امان خواهد بود.[5]

همچنین می‌فرماید: جهتِ دفع دشمن این سوره‌ی مبارکه را بیست و یکبار و جهتِ دفع بلاها هر روز هفت بار قرائت نمایند.[6]

و نیز از رسول اکرم(ص) نقل است: اگر کسی در وقت هر نمازی آن را هفت مرتبه بخواند سبب قبولی نماز او به‌ نحو احسن می‌گردد.[7]

پی‌نوشت‌ها

[1]. این سوره‌ی مبارکه در مِنا در حَجّۀالوداع نازل شده و در عِداد سوره‌های مدنی به ‌شمار می‌آید (تفسیر برهان). و بنا بر اقوال دیگر در مدینه و قبل از فتح مکّه نازل شده است (تفسیر مقتنیات).

[2]. و منافات ندارد که بعد از آن آیاتی متفرّقه به‌ صورت کامل نازل شده باشد (عدّۀ‌الدّاعی ص 279).

[3]. مجمع‌البیان، مصباح ص 453.

[4]. تفسیر اطیب‌البیان، تفسیر برهان.

[5]. بحار ج 92 ص 343، ثواب‌الاعمال ص 286، تفسیر مقتنیات.

[6]. خواص‌الآیات ص 166.

[7]. مصباح ص 461، تفسیر برهان.

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

آیت الله سیّد علی لواسانی


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گل افشان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
0
5
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و تحیّات
مسئول محترم
با توجه به فرهنگ سازیها و تبلیغات و افکار و برنامه های سوء دشمنان اسلام لازم هست برای نجات جامعه بشری کارهائی شایسته در راستای تبلیغ دین خداوند و یاری اسلام و امام حضرت مهدی سلام الله علیه صورت پذیرد.اگر برای شما امکان دارد در سایتهایتان مطالب روشنگری برای فرقه های انحرافی به زبانهای مختلف بگذارید و به تجمعات و موسسات داخلی و خارجی مدارس و دانشگاهها و حوزههایشان که گرایشات مربوطه را دارند مانند وهابیها و بهائیها و صهیونیستها و انحرافات فرقه های مختلف که موجود است و یا درحال پدید آمدن است و تبلیغ مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با آنها داشته باشید و روشنگری نمائید تا انحرافات مختلفشان را برطرف نمایند، ( البته به زبان فارسی هم باشد برای فارسی زبانان مفید است)، و پیشنهاد می شود که اگر برایتان امکان دارد همین کار را در شبکه های مختلف ایرانی و غیر ایرانی صدا و سیما و ماهوارهها، ( اگر امکان اجاره دارید) صورت پذیرد و برنامه هائی را به آنها بفروشید و یا تبلیغاتی به عنوان گفتمان ارائه دهید و برنامه های پرسش و پاسخ هم داشته باشید اگر در سطح بالاتری توانائی دارید که می توانید با مراکز آنها و یا آموزش و پرورش و دانشگاهها و سازمانهای تبلیغاتی آنها گفتگو و گفتمان داشته باشید بسیار لازم است، البته این کارها باید در یک سری طرحها و برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت انجام شود که با شناخت بیشتر و تجربه بیشتر انشاء الله با کمکهائی که خداوند با عنایاتش دارد کارهای عالیتر و مؤثرتری انجام شود و اگر سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت ارشاد اسلامی و خانه فرهنگ در کشورهای خارجی و وزارت خارجه بتوانید کمک دهند هنوز مفیدتر و مؤثرتر می تواند تاثیرگذار باشد البته میتوان با برنامه های جامعی همه جانبه تاثیر گذار شد. ( که جوابگوی نیازهای مردم روستاها و شهرها و کشورهای مختلف است باشد و با همکاری و تعاون و تقسیم کار با افرادی که در این راستا در سایتهای مختلف در جهان کار می کنند با جوایگوئی به نیازهای مختلف جوامع و حکومتها در راستای تفکرات و اعتقادات صحیح تاثیرات شایسته ای در برطرف نمودن نگرشها و رفتارهای اشتباه و تصحیح آن صورت پذیرد. )
مدیر سایت فرهنگ یار
Farhangyar.ir
گل افشان گل محمدی
و من الله التوفیق
27/11/97
اکبریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
4
یکی بهم گفت سوره نصر بخون تا مشکلاتت حل شود آیا درست میگه
پاسخ ها
غزل
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
منم خوابم دیدم،یکی بهم گفت سوره نصر گره گشا و مشکل گشاست
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
1
6
آيا واقعا از بلاها نجات پيداميكنم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: