کد مطلب: ۹
تعداد بازدید: ۲۷۴۷
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۸
به مناسبت وفات حضرت معصومه(س)
حضرت معصومه علیها السّلام با كاروانی از حجاز به سوی خراسان، برای دیدار حضرت رضا علیه السّلام حركت كردند تا یار و یاور آن امام همام باشند، ولی در مسیر هنگامی كه به سرزمین ساوه رسیدند، دشمنان خاندان نبوّت در یك جنگ نابرابر، بستگان و برادر ایشان را به شهادت رساندند...

معصومه

 

مختصری از زندگانی و وفات آن حضرت علیها السّلام

 

حضرت معصومه علیها السّلام در اول سال 173 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشودند. پدر ایشان امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السّلام و مادرشان حضرت نجمه علیها السّلام بودند كه به علت پاكی و طهارت نفس به او طاهره می گفتند. حضرت معصومه علیها السّلام با كاروانی از حجاز به سوی خراسان، برای دیدار حضرت رضا علیه السّلام حركت كردند تا یار و یاور آن امام همام باشند، ولی در مسیر هنگامی كه به سرزمین ساوه رسیدند، دشمنان خاندان نبوّت در یك جنگ نابرابر، بستگان و برادر ایشان را به شهادت رساندند و با ریختن زهر در غذایشان، آن حضرت را مسموم ساختند، به طوری كه بیمار شدند و در 28 سالگی روز دوازدهم ربیع الثانی سال 201 هجری قمری،17 روز پس از ورود به شهر قم، با دلی شکسته و غصّه دار از داغ پدر و فراق برادر رحلت فرموده به شهادت رسیدند. در عزای آن حضرت شهر قم را یکپارچه غم و ماتم فرا گرفت. بدن مطهّر آن حضرت را غسل داده کفن کردند و به طرف باغ موسی بن خزرج-مکان فعلی حرم مطهّر-آوردند. دو سوار نقابدار از بیرون شهر آمدند و بر بدن آن حضرت نماز خواندند، آن گاه داخل سرداب شده بدن مطهّر را دفن کردند و رفتند، و کسی آنان را نشناخت. سال هاست که بارگاه ملكوتی و مرقد مطهّر ایشان همچون خورشیدی در قلب استان قم می درخشد و همواره فیض بخش و نورافشانِ دلها و جانهای تشنه معارف حقّانی است.(1)

 

جلالت شأن آن حضرت در کلام معصوم علیه السّلام

 

عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْد عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ: «سَأَلْتُهُ عَنْ زِیَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ الْإِمَامِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَیْهِ السَّلَامُ فَقَالَ: مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ». سعد بن سعد از امام رضا علیه السّلام روایت می کند: از حضرت درباره زیارت فاطمه معصومه علیها السّلام پرسیدم، حضرت فرمودند: هر کس ایشان را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود.(2)

عَنِ الْإِمَامِ الْجَوَادِ عَلَیْهِ السَّلَامُ أَنَّهُ قَالَ: «مَنْ زَارَ قَبْرَ عَمَّتِی فِی قُمٍّ فَلَهُ الْجَنَّة». از امام جواد علیه السّلام روایت است که فرمودند: هر کس قبر عمّه ام را در قم زیارت کند، بهشت برای اوست.(3) حضرت رضا علیه السّلام در کیفیّت زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها سفارش می فرمایند: زائر این عبارت را که اشاره به مقام والای آن بزرگوار نزد خدای متعال دارد، خطاب به آن حضرت بگوید: «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْن‏».ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت كن چرا كه تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی.(4)

 

شفاعت آن حضرت برای تمام شیعیان کافی است

 

مرحوم علّامه مجلسی رحمة الله علیه در کتاب شریف بحار روایتی از مناقب آن حضرت نقل می کند که اگر در فضیلت و کرامت آن بانوی بزرگوار هیچ روایتی نبود جز این روایت، کفایت می کرد.

عَنِ الصَّادِقِ علیه السّلام أَنَّهُ قَالَ: «إِنَّ لِلَّهِ‏ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْكُوفَةُ الصَّغِیرَةُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِیَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ». از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که فرمودند: برای خداوند متعال حرمی است و آن مکّه است و برای رسول خدا صلّی الله علیه و آله حرمی است و آن مدینه است و برای امیرالمؤمنین علیه السّلام حرمی است و آن کوفه است و آگاه باشید که قم کوفه کوچک است، آگاه باشید برای بهشت هشت درب است که سه درب آن از قم می باشد. در آن شهر زنی از اولاد من از دنیا می رود که نامش فاطمه دختر موسی است که به شفاعت او تمامی شیعیانم داخل بهشت می شوند.(5)

 

پی‌نوشت‌ها:

1. بر گرفته از کتاب تقویم شیعه و پایگاه اطّلاع رسانی آستان مقدّس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها.

2. زاد المعاد - مفتاح الجنان ص 546.

3. زاد المعاد - مفتاح الجنان ص 547.

4. زاد المعاد - مفتاح الجنان ص 548.

5. بحار الانوار ج 57 ص 228.

 

دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

مسلم زکی‌زاده

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: