کد مطلب: ۹۲۲
تعداد بازدید: ۲۵۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
احکام عزاداری| ۳
خواندن شعرها و گفتن سخنانی که در آن به صراحت از اهل بیت به عنوان خدا یاد می شود، مانند لا اله الا علی، صدای حیوان در آوردن، خواندن اشعار مدح یا مصیبت با آهنگی که انسان را به حرکت در می آورد و خواندن اشعاری که در آن مقام خداوند متعال در برابر مقام اهل بیت علیهم السّلام پایین آورده شود چه حکمی دارد؟

حکم غلو و حرکات وهن آلود در عزاداری ها

ای اهل کتاب در دینتان غلو نکنید. سوره مائده، آیه 77

خدایا! من از غلات بیزارم همانند بیزاری حضرت عیسی از نصاری، خدایا آن ها را همیشه خوار کن و هیچکدام از آن ها را یاری مکن.

امام علی علیه السلام، بحارالأنوار، 25/284

سؤال: 1- خواندن شعرها و گفتن سخنانی که در آن به صراحت از اهل بیت به عنوان خدا یاد می شود، مانند لا اله الا علی 2- به عنوان ابراز محبّت به مقام اهل بیت علیهم السّلام صدای حیوان در آوردن 3- در حال سینه زدن به هوا پریدن 4- ذکر داستان ها و رؤیاها درباره اهل بیت علیهم السّلام که با مسلّمات روایی و قرآنی منافات دارد 5- خواندن اشعار مدح یا مصیبت با آهنگی که انسان را به حرکت در می آورد. 6- خواندن اشعاری که در آن مقام خداوند متعال در برابر مقام اهل بیت علیهم السّلام پایین آورده شود چه صورت دارد؟

حضرت آیت الله خامنه ای:

به طور کلّی عزاداری به شیوه مرسوم سنّتی اشکال ندارد بلکه مستحسن است لکن گفتن جملات مذکور در سؤال یا خواندن اشعار به صورت غنا که مناسب مجالس گناه و معصیت است و یا خواندن اشعاری که مشتمل بر دروغ باشد و یا انجام دادن اعمالی که موجب وهن مذهب می شود جایز نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

عزاداری خامس آل عبا از مهمترین شعائر و رمز بقای تشیّع است ولی باید به گونه ای برگزار گردد که موجب وهن مذهب نگردد و آسیبی به بدن وارد نشود و مداحان محترم از اشعار کفر آمیز یا آلوده به شرک یا مضامینی که در شأن حضرات معصومین علیهم السّلام و پیروان آنان نیست خودداری ورزند و استفاده از آلات موسیقی مناسب مجالس لهو و فساد جایز نیست و برهنه شدن به هنگام عزاداری در صورتی که در حضور نامحرم باشد حرام و اگر زنان هم نباشند اشکال دارد.

حضرت آیت الله بهجت:

باید از اشعار و جملاتی استفاده شود که موافق مذهب اهل بیت علیهم السّلام است و مناسب با حفظ شئونات آن بزرگواران می باشد.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:

1- خواندن اشعار و جملات مذکور جایز نیست و بر مستمعین واجب است نهی منکر کنند. 2- صدای حیوانات درآوردن خلاف متعارف و بسا موهن و معرض اسائه ادب است، خودداری نمایید. 3- تمام این حرکات بازی و اسباب وهن مذهب است و جایز نیست. 4- اگر با مسلّمات مذهب منافات داشته باشد مردود و حرام است. 5- اگر به صورت غنایی و متناسب با الحان لهوی باشد حرام است. 6- حرام است.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

از به کار بردن عبارات و جملاتی که بوی شرک و کفر می دهد باید اجتناب شود، از هر نوع عملی که جنبه توجیه پذیری ندارد و مورد سوء استفاده مغرضان و موجب وهن مذهب می شود باید اجتناب شود. این گونه مراسم باید به دور از ریا و خودنمایی و هرگونه اغراض دنیوی به طور سنّتی و معمول انجام شود تا ان شاء الله مقبول درگاه الهی قرار گیرد. از هر نوع عملی که عرفاً هتک شمرده می شود مثل کف زدن و سوت زدن و به کار بردن الفاظ و عبارات رکیک و امثال آن باید اجتناب شود. هروله در اسلام فقط در قسمتی از سعی بین صفا و مروه و هنگام گذر از وادی محشر بعد از وقوف در مشعرالحرام به عنوان یک عمل مستحب وارد شده و در غیر این دو مورد به عنوان یک عمل مستحب مشروع نیست. (استفتائات)

حکم غلو و حرکات وهن آلود در عزاداری ها

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: