کد مطلب: ۹۶۳
تعداد بازدید: ۲۱۲۴
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰
احکام عزاداری| ۱۰
مرسوم است دهه اول محرم عزاداری‌ها صورت می‌گیرد، اما از ظهر عاشورا خیلی از مراسم‌ها تعطیل می‌گردد و حال آن که عزای واقعی از روز عاشورا آغاز می‌گردد، حضرتعالی در این رابطه چه توصیه‌ای به هیئات محترم عزاداری دارید؟

حکم خرید و فروش و استفاده از گوشت خرگوش و خرچنگ

کسی که مصائب ما را بیان کند و بر آن بگرید، روز قیامت با ما می‌باشد و کسی که مصیبت های ما برایش بیان شود و بگرید یا بگریاند، روز قیامت که همه چشم ها گریان است چشم او گریان نخواهد بود. و کسی که در مجالس ما بنشیند، روز قیامت که دل ها مرده خواهند بود دل او زنده است. 

(امام رضا (ع)، امالی شیخ مفید، مجلس 22)

سؤال: مرسوم است دهه اول محرم عزاداری ها صورت می‌گیرد، اما از ظهر عاشورا خیلی از مراسم ها تعطیل می‌گردد، و حال آن که عزای واقعی از روز عاشورا آغاز می‌گردد، حضرتعالی در این رابطه چه توصیه‌ای به هیئات محترم عزاداری دارید؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

روشن است که اصل عزا در روز عاشورا می باشد و باید مراسم عزاداری برپا باشد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

بهتر است در صورت امکان بعد از عاشورا نیز هیئات به عزاداری ادامه دهند، همانطور که در بسیاری از شهرها مجالس عزاداری پس از عاشورا نیز منعقد است.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

به حمدالله مراسم عزاداری در طول دو ماه محرم و صفر بلکه در طول سال تعطیل نمی‌شود و همینطور که مرسوم است باید از اول محرم شروع شود و مردم آماده برای مراسم معهود در تاسوعا و عاشورا شوند، و اگر به غیر این صورت باشد، آن آمادگی و توجّه برای عموم مردم حاصل نمی‌شود.

حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی:

استمرار و تکرار عزاداری هر چه بیشتر باشد بهتر است.

حضرت آیت‌الله بهجت:

مناسب است عزاداری تا آخر ماه صفر ادامه پیدا کند.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

تقارن واقعی عزاداری با زمان واقعه جانگداز کربلا شرط نیست، زیرا هدف، رساندن پیام و اظهار ارادت به مقام شامخ امامت و عصمت است و با همین عزاداری مرسوم انجام می شود.

حضرت آیت‌الله تبریزی:

مجالس عزاداری و مجالس ائمّه علیهم‌السّلام برای احیای امر دین و مذهب اهل بیت علیهم‌السّلام است و برای فضائل و مظلومیّت آنان اقامه می شود، و سخنرانان و هیئات از روز اول محرم شروع می‌کنند تا مردم را از مظلومیّت آنان آگاه کنند، مجالس طلب رحمت و مغفرت نیست که بعد از وفات اشخاص بر آنان اقامه می‌شود، و مردم جمع می‌شوند و برای او طلب رحمت و مغفرت می کنند.

لزوم اهتمام هر چه بیشتر به عزاداری محرم و صفر

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: