کد مطلب: ۹۷۳
تعداد بازدید: ۲۴۱۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
احکام عزاداری/ ۱۸
حرکت دسته‌های عزاداری در شب‌های محرم تا نیمه‌شب همراه با استفاده از طبل و امثال آن ‌که موجب مزاحمت مردم می‌شود چگونه است؟

حکم واگذاری وام به دیگری

انس و جن و پرندگان و چرندگان بر حسین‌ابن‌علی علیه‌السلام گریستند تا جایی که اشک‌هایشان روان شد. (امام باقر علیه‌السلام، الحکم الزاهره، 2/264)

کسی که روز عاشورا روز مصیبت و حزن و گریه‌اش باشد خداوند روز قیامت را روز شادی او قرار داده و در بهشت چشمش به ما روشن خواهد بود، و کسی که روز عاشورا را روز برکت بنامد روز قیامت با یزید و عمر سعد و عبیدالله بن زیاد در طبقه زیرین آتش جهنم محشور خواهد شد.

(امام رضا علیه‌السلام، همان)

سؤال: حرکت دسته‌های عزاداری در شب‌های محرم تا نیمه‌شب همراه با استفاده از طبل و امثال آن ‌که موجب مزاحمت مردم می‌گردد چگونه است؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:

اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمان‌های مناسب در حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکّد است ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیت و ایجاد مزاحمت برای مردم بپرهیزند.

حضرت آیت‌الله سیستانی:

سعی شود که عزاداری موجب مزاحمت دیگران نشود.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی:

عزاداری خامس آل عبا علیهم‌السلام که از افضل قربات است باید به‌ گونه‌ای برگزار گردد که مزاحمتی برای مردم نداشته باشد و مردم نیز در ایام عزاداری باید تا آنجا که میسّر است همکاری کنند.

حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی:

استفاده از طبل جایز نیست.

حضرت آیت‌الله تبریزی:

در عزاداری اظهار شعائر به نحو حلال بدون استفاده از آلات لهوی مطلوب شارع است بالأخص در شب‌های تاسوعا و عاشورا مؤمنین تحمل می‌کنند و ثواب می‌برند.

حضرت آیت‌الله بهجت:

ایضاء و مزاحمت مؤمنین جایز نیست و طبل زدن هم که مطلقاً اشکال دارد.

عزاداری و رعایت حال مردم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: